Primarul Clujului: ”Proiectul metroului are asigurată finanțare din mai multe surse și merge mai departe”

Proiectul metroului merge mai departe, a anunțat primarul Emil Boc. Edilul spune că proiectul are finanțare asigurată, chiar dacă prin PNRR s-au acordat doar o treime din banii necesari finalizării acestuia. ”Există surse alternative de finanțare asigurate, precum Programul Operațional de Transport 2021-2027”, a spus Emil Boc.

Trebuie să înțelegem cu toții că nu există doar o singură sursă de finanțare pentru marile proiecte de infrastructură. Când am făcut peste 54 de km din Autostrada Transilvania, ca premier, s-a cheltuit peste un miliard de euro de la bugetul de stat, era și singura sursă financiară la dispoziție atunci în 2009-2010.

Acum sunt trei surse alternative de finanțare care se completează reciproc. În limbajul celor de la putere, se numește sinergia fondurilor, complementaritatea lor. Și atunci, proiecte mari de anvergură, cum sunt metroul, centura metropolitană, electrificarea căii ferate Cluj-Bihor, toate proiecte de un miliard de euro, sunt fie sectorizate, cum s-a făcut pe transporturi, si atunci a venit Guvedrnul să spună că din banii din PNRR finanțăm doar autostrăzile, ca să putem finaliza ceva concret. Toate celelalte, centurile ocolitoare din toată țara le-au trecut în Programul Operațional de Transport 2021-2027. De aici vor fi finanțate celelalte lucrări.

Metroul… În condițiile în care, repet, necesarul de fonduri în România era de 70 de miliarde de euro inițial, s-a ajuns întâi la o variantă de 40 de miliarde la PNRR, adică cu o supracontractare de 140 la sută față de 29 de miliarde câte aveam în program. S-au aprobat cele 29 de miliarde și evident că de la 40 la 29 de miliarde trebuie să tai. În consecință, proporțional s-au tăiat din mai multe proiecte astfel încât să se poată atinge obiectivele naționale care țin de Planul Național de Reziliență. Clujului i-au revenit 300 de milioane de euro pentru metrou, în egală măsură ca și Bucureștiului, și se pare și corectă această abordare, și pentru continuarea proiectului, complementariatea de care vă spuneam anterior, cu bani din Progamul Operațional de Transport. În concluzie, proiectul metroul are asigurată finanțare din mai multe surse și merge mai departe.

Partea plină a paharului, da, Pasajul Tăietura Turcului este prins în PNRR, un proiect de 230 de milioane de euro care va rezolva o problemă mare a orașului. Da, Spitalul Regional de Urgență  din Florești este finanțat prin Programul de sănătate. La fel, proiectul Consiliului Județean cu Spitalul mobloc pentru copii este și el, pentru că sănătatea este o prioritate iar programul vorbește despre reziliență și refacere, adică rezistență la șocurile viitoare. Și care sunt acestea? sănătatea și infrastructura”, a declarat primarul Emil Boc la Ziua Live.

Distribuie:

Postaţi un comentariu