
Iubitorii de artă din toată lumea îşi completează colecţiile de la Cluj

Clujul încă se confruntă cu o piaţă fragilă în domeniul artei, dar se plasează pe locul doi la nivel naţional în ceea ce priveşte rata de adjudecare a operelor de artă, şi asta datorită Galeriei Quadro, care de cinci ani intermediază vânzări şi cumpărări online de lucrări de artă, cu prioritate artă clasică şi modernă din Transilvania. Să fie acesta un semn că piaţa clujeană de artă începe să se fundamenteze? Răspunsurile pe care le-am primit din partea criticilor de artă au fost destul de vagi având în vedere că piaţa de artă în Cluj nu este formată, iar adjudecările survin mai mult din partea colecţionarilor externi decât a celor locali. “În calitate de critic de artă, mărturisesc că în Cluj-Napoca piaţa de artă este una foarte nesigură în raport cu Bucureşti sau cu contextul internaţional. Colecţionarii şi cumpărătorii sunt destul de puţini la nivel local şi tocmai de aceea este mai bine să vorbim despre artiştii locali, decât despre o piaţă locală de artă. Aceşti artişti despre care scrie presa internaţională au transformat Clujul într-un hot spot al artei contemporane, cel puţin la nivel naţional. Cu toate acestea, ei continuă să se confrunte cu dificultăţi în ceea ce priveşte finanţarea”, a precizat Horea Avram director artistic al Fundației Culturale IntAct. Potrivit acestuia, în atelierul de creație și galeria de artă contemporană Spaţiu Intact, din clădirea Fabricii de Pensule, vor fi invitaţi în perioada următoare reprezentanţi ai unor importante galerii din New York, precum şi curatori din Franţa.
Spre arta postmodernă și contemporană românească își îndreaptă astăzi atenția marii jucători ai pieței internaționale, folosindu-se de instituţiile de intermediere specializate pentru a ajunge mai aproape de operele artiştilor români. 2013 a fost un an în care jucătorii din piața de artă s-au concentrat pe sporirea numărului de clienți, prin diversificarea constantă a ofertei și prin activități conexe de formare și educare a publicului amator de artă astfel încât să îi atragă pe aceştia în focul „investiţiilor”.
Anul 2013 a oferit un nou record absolut pentru piaţa de artă românească. Dacă, în 2008, această piaţă a cunoscut prima vânzare de peste 100.000 de euro într-o licitaţie publică, pentru lucrarea „Fată în roz”, de Nicolae Tonitza, în 2011, la licitaţiile Artmark de primăvară au avut loc primele tranzacţii de peste 200.000 euro, pentru opere de Nicolae Grigorescu. Pragul de 300.000 euro a fost depăşit în 2013 de un al treilea mare maestru al artei româneşti, Ştefan Luchian. Potrivit Raportului anual al pieţei de artă româneşti, specialiştii se aşteaptă ca, într-o perioadă de 2-5 ani, să se ajungă la preţul de adjudecare de peste o jumătate de milion de euro pentru capodopere ale patrimoniului naţional.
Recordurile lui 2013
Conform Raportului anual al pieţei de artă româneşti, realizat de Institutul pentru Managementul Artei al Artmark (IMA), în 2013, pe primul loc în Top 10 recorduri se află tabloul “Două fete”, de Ştefan Luchian, adjudecat pentru suma de 300.000 de euro, la o licitaţie organizată de Goldart. Locul al doilea este ocupat de pictura “Tufănele galbene”, scoasă la licitaţie la Artmark şi cumpărată pentru suma de 170.000 de euro, podiumul fiind completat de “Întoarcere la târg”, de Nicolae Grigorescu, adjudecat, la Artmark, cu 150.000 de euro. Topul 10 al recordurilor anului 2013 este completat de Ioan Andreescu, cu pictura “Ulcică cu flori de câmp” (Artmark, 150.000 de euro), Nicolae Grigorescu, cu tabloul “Costum verde de bal (Colombina în verde)” (Artmark, 142.000 de euro), Ioan Andreescu, cu tabloul “Femei în parc” (Artmark, 130.000 de euro), Victor Brauner, cu “Poetul Geo Bogza arată capului său peisajul cu sonde” (Artmark, 120.000 de euro), Nicolae Tonitza, cu tabloul “Tahitiană” (Artmark, 110.000 de euro), Ştefan Luchian, cu opera “Primăvară (Două muze)” (Artmark, 100.000 de euro), Nicolae Tonitza, “Noapte bună!” (Artmark, 90.000 de euro).
2013 a fost un an în care jucătorii de pe piața de artă s-au concentrat pe sporirea numărului de clienți, prin diversificarea constantă a ofertei și prin activități conexe de formare și educare a publicului amator de artă. Piața licitațiilor de artă din România s-a situat în 2013 la aproximativ 15, 1 milioane euro, într-o piață de artă ce poate fi estimată ca depășind 28 milioane euro. Diversificarea ofertei în piață a dus la creșterea numărului de tranzacții, licitațiile de artă înregistrând cu 6% mai multe obiecte de artă adjudecate decât în 2012.
Relativitatea pieţei
Segmentul principal în licitațiile de artă din România a rămas arta de patrimoniu, în special creația artiștilor de importanță națională, ce concretizează în continuare cele mai mari valori de piață. Dacă la vârful ofertei competiția este de regulă limitată, cele mai spectaculoase creșteri în sistemul licitațiilor sunt obținute de clasicii sfârșitului de secol XIX și începutului de secolul XX, precum și de moderniștii consacrați ai picturii interbelice, a căror accesibilitate relativă încă îi face cei mai căutați în rândul cumpărătorilor de artă. Surpriza pieței de artă în 2013 a fost arta contemporană, cu vânzări în licitațiile naționale de artă cu 10% mai mari decât în 2012 (aproximativ 1, 4 milioane euro), noi recorduri de autor și succese notabile la nivel internațional. Dar în ciuda creșterilor semnificative în ultimii trei ani, piața de artă contemporană românească este încă în proces de treptată cunoaștere și apreciere, departe de potențialul atins de țări din regiune precum Polonia, Rusia, Ucraina, Turcia ș.a.m.d.„În acest context se potriveşte foarte bine ceea ce spunea Oscar Wilde şi anume că «Se poate trăi şi fără artă, dar e păcat». Adevărul este că oamenii încep şi la noi în ţară să realizeze că investiţia în artă este una durabilă, care se păstrează. Din păcate însă, creşterea pe piaţa licitaţiilor care a fost înregistrată anul trecut nu este foarte mare dacă ne raportăm la nivel naţional şi este relativă dacă ne referim la provincie. Clujul anul trecut a fost privilegiat prin afirmarea artiştilor tineri pe plan internaţional, însă în opinia mea ar trebui să ieşim pe piaţă nu doar prin extravaganţe, nu doar prin provocări, ci şi prin lucrări care să denote mai multă umanitate”, a spus criticul de artă Negoiţă Lăptoiu.
Online-ul dă tonul
Galeria Quadro a împlinit anul trecut cinci ani de existenţă şi a înregistrat creşteri foarte bune la toate cele patru licitaţii anuale care au devenit deja tradiţie. Rata de adjudecare a operelor este de peste 50%, ceea ce plasează galeria clujeană pe locul doi la nivel naţional din acest punct de vedere. „Galeria noastră licitează lucrări ale artiştilor Şcolii Transilvănene, în special din Baia Mare şi din Cluj, la preţuri medii, situate între 1.000 şi 5.000 de euro. La Licitaţia de Crăciun, o lucrare a lui Ziffer Sándor a fost adjudecată pentru suma de 24.000 de euro, având un preţ de pornire de 18.000 de euro. De asemenea, o lucrare a artistului Thorma János, Portret de fată, a fost achiziţionată la preţul de 3.800 de euro. Am mai avut şi lucrări ale unor artişti clujeni care s-au remarcat în anii ’60-’70 adjudecate la preţuri între 1.000-4.000 de euro”, a declarat pentru Transilvania Reporter directorul Galeriei Quadro, Sebestyén György Székely.
Potrivit acestuia, având în vedere că licitaţiile Galeriei Quadro se desfăşoară exclusiv online, colecţionarii care au accesat site-ul au provenit din opt ţări, atât din Europa, cât şi din SUA sau Israel. „Avantajul unei licitaţii online este bineînţeles deschiderea spre un public cât mai larg. Totodată este de remarcat că aceste licitaţii online dezvoltă o nouă generaţie de colecţionari, cu vârsta de 30-40 de ani, care se simt confortabil licitând în faţa computerului”, precizează Sebestyén György Székely, adăugând că în ceea ce priveşte arta contemporană, locul acesteia este pe teren internaţional.
Bulgări de zăpadă
Ca urmare, la sfârşitul lunii februarie, Galeria Quadro va fi singura din România care va participa la Târgul de Artă nouă şi contemporană, „Art 14”, desfăşurat la Londra, cu lucrări ale artiştilor Radu Băieş, Alin Bozbiciu şi Laurenţiu Ruţă-Fulger. Acestuia din urmă îi va fi găzduită de Galeria Quadro o expoziţie în data de 17 februarie. În privinţa aşteptărilor pe care le are directorul Galeriei Quadro pentru acest an, acestea sunt destul de ridicate. „Interesul colecţionarilor este permanent şi, precum un bulgăre de zăpadă care tot creşte, la fel şi colecţionarul o dată ce începe să achiziţioneze obiecte de artă, continuă să o facă. În ultimii ani s-au dezvoltat şi instituţii care să vină în întâmpinarea colecţionarilor şi eu sunt foarte încrezător. Ce se va întâmpla cu preţurile, dacă acestea vor urca sau nu, rămâne de văzut”, a spus Sebestyén György Székely.
„Casa artistului cu autoportret în oglindă”
Conform prezentării făcute de Boros Judit pe site-ul Galeriei Quadro, Ziffer Sándor, artistul a cărei lucrare a fost vândută la Cluj la preţul de 24.000 de euro, a trăit în perioada 1906-1962 cu precădere la Baia Mare, realizând una dintre cele mai complexe opere ale modernismului coloniei băimărene, chiar ale celui central-european. Începuturile carierei sale au fost marcate de curentul pictorilor neo, iar iernile le petrecea la Paris lucrând împreună cu reprezentanții picturii avantgarde Fauve. În perioada primului război mondial Ziffer se află în Germania, însușindu-și limbajul pictural al expresionismului german și adaptându-l totodată la caracteristicile propriului univers. Astfel a ajuns la formele sale marcante, la viziunea sa bazată pe nuanțe adânci, saturate, aspecte prin care îi recunoaștem tablourile chiar și în cel mai îndepărtat colț al oricărei săli de expoziții.
„Casa artistului cu autoportret în oglindă”, datat în 1937, reprezintă o variantă specială a compozițiilor cu autoportret semnate Ziffer, dat fiind faptul că în acest caz se zăreşte cu greu figura pictorului în oglinda poziționată în jumătatea stângă a tabloului, o metodă utilizată de altfel de către Velázquez în reprezentarea cuplului regal în tabloul Las Meninas, sau de către Van Eyck în fundalul tabloului Soții Arnolfini. Spațiul iluzoric din oglindă conferă adâncime și complexitate perspectivei tabloului Ziffer, complicată de la bun început prin redarea multicoloră a unei serii de încăperi întredeschise. Dinamismul inerent, ritmul organic al acestui spațiu pictural culminează datorită articolelor de mobilier cu forme rotunjite, de o culoare purpurie și a multiplelor nuanțe ale covoarelor. Această perioadă creativă, dar mai ales acest tablou al pictorului se evidențiază prin sinteza picturală ce rezultă din spațiile complexe, coloritul bogat și formele dinamice utilizate de Ziffer.
Pentru colecţionari
În cursul zilei de astăzi, Licitaţia de Fotografie organizată de Artmark aduce în atenţia colecţionarilor o piesă cu valoare muzeală: Portretul lui Mihai Eminescu la 19 ani (valoare estimativă: € 1.200 – 1.800), realizat de artistul și fotograful Bernhard Brand, activ în perioada 1863-1885 la Iași. Exemplarul de față a aparținut „Asociației generale a studenților universitari români, secțiunea București”, după cum dovedește ștampila de pe verso. În literatura de specialitate se consideră că portretul fotografic inițial a fost realizat la Praga în tinerețea poetului, în 1869, în format carte de visite. Fotograful ieșean a reluat clișeul și a realizat o serie fotografică la o dimensiune mai mare.
Colecţionarii mai au ocazia adjudecării unor loturi ce explorează universul personal al unor artişti precum Gheorghe Petraşcu, Iosif Iser, Nicolae Grigorescu, Ion Irimescu, Corneliu Baba sau Ion Ţuculescu. Licitația realizează o incursiune în diferite epoci – Interbelicul văzut prin lentina maestrului Iosif Berman – printre care un lot de 11 instantanee pitorești cu Bucureştiul interbelic, (estimare: € 300 – 500) – la universul copilăriei transpus de Carol Popp de Szathmari în fotografiile sale (valoare estimativă: € 50-100). Fotografiile, realizate în ultimii ani de viață, prezintă pe verso marca altelierului, cu stema Regatului României. Stema a apărut în anul 1881 o dată cu proclamarea României ca Regat, moment în care Szathmari devine și fotograful Casei Regale.
Licitaţia Artmark propune şi o serie amplă de fotografii contemporane reprezentative, dintre care se remarcă: „Exerciţiu presocratic” de Gheorghe Rasovszky (valoare estimativă: € 1.000 – 2.000), „Natură moartă, sec. 20” de Călin Dan (valoare estimativă: € 1.400 – 2.400), „Meeting electoral” de Ion Grigorescu (estimare: 500 – 700 €), „Vulcan” de Teodor Graur (estimare: 900 – 1.500 €), ”New Hyphen” de Paul Neagu (estimare: 200 – 300 €) sau „Stadion” de Nicu Ilfoveanu (estimare: 300 – 500 €). Licitaţia „Cabinetul de curiozităţi – Arta Fotografiei, Muzicii şi Scrisului” & Licitaţia de Fotografie şi Benzi desenate se desfăşoară astăzi, de la oa ora 19:30, la Athénée Palace Hilton din Bucureşti.