Locuitorii de pe Padiș nu vor parking între blocuri
Intenția primăriei de a ridica în următorii ani două parkinguri supraterane în zona Azuga, Padiș, Albac din cartierul Gheorgheni pune pe jar locatarii. Oamenii care locuiesc pe Aleea Padiș sunt nemulțumiți că nu au fost consultați înainte ca reamenajarea zonei să fie gândită de arhitecții angajați de primărie. Ei spun că un parking în acea zonă nu se justifică și le va crea doar neplăceri. Pe de altă parte, reprezentanții primăriei, deși recunosc că în Planul Urbanistic Zonal deja elaborat și pus în dezbatere apar două parkinguri, unul pe Azuga și unul pe Padiș, doar cel de pe Azuga are o alocare bugetară pentru a fi și ridicat.
De altfel, acesta este și unul din răspunsurile primite insistent de cei 71 de locatari care au făcut sesizări la primărie și anume că ”parkimgul care face obiectul contractului în desfășurare este propus pe Aleea Azuga, nu pe Aleea Padiș”. Totuși, oamenii sunt departe de a fi liniștiți de aceste explicații, și aceasta cu atât mai mult cu cât, la ședința de prezentare a PUZ-ului vizând regenerarea urbană a acestei zone, pe planșe și schițe apar clar două parkinguri.
”Ce ne deranjează foarte mult este că se încearcă o dezinformare. Era firesc să fim anunțați și consultați, așa cum prevede legea, de intențiile primăriei pentru această zonă. Noi am aflat din întâmplare că se va ridica un parking când am văzut în martie 2017 un grup de tineri care măsurau, dar foarte aproape de blocurile noastre, la un metru. Au fost foarte refractari la dialog, dar au spus că sunt din partea primăriei și că vor face aici un parking mare cu patru etaje. Bineînțeles că ne-am alertat, am făcut hârtii și de atunci stăm ca pe cuie, că nu dorim acest proiect aici la noi. Era obligația lor pentru a informa populația din zonă despre aceste planuri și să ni se ceară acceptul. Dacă nu aflam din întâmplare, nu am fi putut participa nici la ședința de la finalul lui ianuarie de la primărie. Ni se tot repetă că parkingul nu e la noi pe Padiș, ci pe Azuga. La ședință, la care eu am fost prezentă, într-adevăr domnul primar a spus despre parking Azuga, dar eu deja văzusem planșele afișate și se vedea clar că este și Azuga și Padiș și le-am atras atenția asupra acestui punct. Se merge pe o ușoară dezinformare a noastră”, explică nemulțumită Cecilia Istocaci, președintele Asociației de Proprietari de pe Padiș numărul 2.
De ce nu vor parking
Principalele nemulțumiri privind construirea unui parking cu mai multe etaje pe o zonă care acum este o simplă parcare la sol se leagă de aglomerație, noxe, poluare fonică, lipsa de lumină, dar și de aspectul estetic. Locuitorii spun că nu se justifică investiția într-un parking pe care ei nu l-au cerut și care ar aduce destul de puține locuri de parcare în plus față de cele existente. ”Planul prezentat în 30 ianuarie la primărie nu prea face sens. Parcarea actuală are 120 de locuri, care de fapt ar însemna 3 etaje de parcare în parkingul lor. Deci înlocuim o parcare existentă, cu 3 etaje de parcare cu același număr de locuri, ceea ce nu prea e logic. Și din ce au prezentat la ședință nici măcar nu e clar câte locuri vor fi de fapt în cele două parkinguri, spuneau de circa 600 de locuri, dar numai nu le ieșeau calculele la ședință. Nouă ni s-a promis că vom mai fi chemați la o ședință pe acest subiect. Ni s-a spus chiar că va fi luna aceasta și ne dorim să fim prezenți cât mai mulți”, spune și Tunde Varga, administrator pe Albac 10 și Padiș 2.
”Nu sunt de acord să se construiască acest parking pentru că nu o să avem ozon, noxele vor crește și avem foarte mulți copii bolnavi de astm. De ce să distrugem cea mai frumoasă zonă arhitectonică din cartier, care e aici la Azuga și Padiș, Nu se poate să ne aglomerăm. Rugăm primăria să respecte ce doresc locatarii”, spune și Maria Marcu, președinte al Asociației de Proprietari de pe Padiș 1.
Oamenii adaugă că, de când Poliția Rutieră face programări online, nu mai există acea aglomerare de mașini care se crea la anumite ore și care să reclame locuri de parcare în plus. Ca atare nu își doresc să suporte un șantier în apropiere, mai ales că au și exemple nefericite în care proiectele primăriei s-au întins pe ani de zile în plus față de ce era prevăzut inițial, cum este parkingul Negoiu, care nici acum nu este funcțional.
”Mă deranjează foarte tare că la sesizările noastre s-a răspuns cam în batjocură, adică nu se dau date concrete. De exemplu, distanța la care va fi construit parkingul de blocuri. Ni s-a răspuns că va fi la o distanță suficientă. Ce înseamnă suficientă: 1 metru 10 metri, 100 de metri? Plus vibrațiile, blocurile sunt vechi, crapă de la vibrații. Ne dau ei despăgubire dacă ni se strică locuințele? Și zgomotul care va fi timp de nu știe nimeni câți ani. Una dintre vecine, care le-a scris că locuiește la parter, că are un copil mic și că e îngrijorată că i se va lua lumina naturală și va fi zgomot, a primit răspuns că primăria va avea grijă. Adică cum, pickamerele nu vor face zgomot? Și în plus i s-a adăugat că ce contează un an jumătate, doi, de gălăgie. Păi cum să nu conteze un an, doi de zgomot. Părerile noastre nu contează. Și nu anunță din timp dezbaterile, să poată oamenii să participe, că le pun la ore la care lumea e la serviciu”, adaugă revoltat și Berti Coaciu, administrator pe Albac 9.
La nemulțumirile legate de poluare și aglomerație se adaugă și cele privind partea de însorire, unul dintre atuurile zonei, motiv pentru care apartamentele au căutare. Oamenii cred că un parking ridicat în fața geamurilor lor le va scădea clar valoarea de piață a locuințelor. În plus consideră și că această clădire de beton în mijlocul blocurilor va strica aspectul estetic.”E urâtul coroziv cotidian amplificat nejustificat și mă revoltă în primul rând că nu am fost consultați”, spune Cecilia Istocaci.
Oamenii își pun speranța în viitoarea dezbatere le care ar urma să se discute din nou acest plan de regenerare urbană, dezbatere la care speră să fie invitați din timp. Mai ales că 80% dintre ei nu își doresc niciun parking pe Aleea Padiș.
Cap în cap
Pe de altă parte, reprezentanții primăriei spun că au pornit inițiativa de a construi acele parkinguri tocmai pentru că unii locuitori se plângeau că în zonă nu există destule locuri de parcare. ”Nu e niciun fel de problemă din punctul nostru de vedere să relocăm acest al doilea parking, pentru că sunt zone în care oamenii își doresc parking. Dar noi am găsit acel teren care s-ar potrivi pentru această investiție, un asemenea parking crește calitatea vieții automat. Dar nu cred că putem discuta de faptul c[ oamenii din zonă că nu vor parking, ci eventual de anumite personaje de acolo. Ce facem cu mașinile parcate pe trotuare și pe alei? Dacă mâine trimit poliția locală să dea amenzi pentru acest lucru, cum va fi, nu vor veni la primărie să spună că nu au locuri destule? Și când venim cu o soluție concretă, care nu vrem să deranjeze oamenii, ci să facem un parking unde sunt și acum parcate mașini, nu sunt de acord. Eu cred că oamenii din zonă sunt dezinformați. Pentru că nu vor veni mai multe mașini în acest parking decât sunt acum parcate acolo”, spune viceprimarul Dan Tarcea.
Acesta dă asigurări că proiectele vor respecta toate normele legale în vigoare și se va ține cont și de părerile oamenilor din zonă. ”Sunt studii de însorire făcute, pentru că noi nu facem parkingul să le luăm lumina, discutăm de o distanță de la bloc până la parking de 15 metri. Acolo dacă blocurile au 4 etaje parkingul nu va avea 4 etaje, ci maxim două etaje cu terasă deasupra. Nicidecum nu vor avea mai multe mașini, dar le vor putea parca organizat. În acel parking se va intra pe bază de abonament pentru cei care locuiesc în zonă”, adaugă acesta.
Pe de altă parte, Tarcea subliniază că într-adevăr este vorba despre două parkinguri, chiar dacă doar unul e prins la finanțare în prezent.”Se iau în considerare ambele parkinguri pentru că PUZ-ul de regenerare urbană stabilește o zonă mai largă, care cuprinde și acest al doilea parking și care nu mai necesită un nou PUZ, ci doar un PUD, să îl putem construi mult mai repede și mai ușor. În acest moment alocare bugetară are doar unul dintre ele, cel de pe Azuga”, subliniază Dan Tarcea.
Viceprimarul crede că oamenii trebuie să înțeleagă corect situația și îi invită să vină în număr mare la dezbaterile primăriei. ”Ne bucură că oamenii își spun părerile și vă dau un exemplu, că, în urma dezbaterilor pe care le-am avut pentru parkingul de pe Primăverii numărul 8, unde varianta inițială propusă nu era chiar ce trebuie, oamenii au venit cu niște soluții foarte pertinente și am ținut cont de ele. Nimeni nu cunoaște mai bine zona decât cel care locuiește acolo. Dar asta nu înseamnă că trebuie să fim reticenți și să nu mai construim nimic. Facem aceste dezbateri ca să vedem și părerile oamenilor și să ne spună anumite lucruri. Asta nu înseamnă că ei reprezintă majoritatea și până la urmă noi, ca administrație locală, trebuie să ne asumăm niște lucruri . Îi aștetpăm să vină la dezbatere ca să le putem explica mai bine situația”, mai spune Tarcea.
Potrivit acestuia, parkingul de pe Azuga va crea circa 400 de locuri în plus față de cele existente. Tarcea nu e de acord cu părerea oamenilor că un parking în zonă îi va sărăci prin scăderea valorii apartamentelor. ”Parkingul va avea ca afect creșterea valorii proprietăților oamenilor, pentru că va crește calitatea vieții în zonă. Sigur îi pot înțelege că sunt reticenți la schimbare. Dar tot ei sună pe bună dreptate la primărie și poliție că nu se face curățenie, deszăpezire, dar din cauza mașinilor parcate nu se poate face”, concluzionează viceprimarul.
”Oamenii trebuie să știe că noi nu vrem să mergem acolo să le stricăm viața, doar de dragul de a face un parking. Noi mergem să creștem calitatea vieții printr-o regenerare urbană, pentru că așa cum a fost proiectată zona acum 50 de ani nu mai corespunde principalelor cerințe”, Dan Tarcea, viceprimar
Buna ziua,
Ma bucura reflectarea realitatilor din vietile noastre in paginile acestui cotidian elegant, chiar grafica frontonului este deja o buna recomandare pentru calitatea articolelor din ziar. Referitoe la problema construirii PARKINGurilor pe aleile Albac, Azuga, Padis, este poate interesant de spus ca in copacii care au mai ramas in zona sunt CUIBURI DE MIERLE NEGRE CARE SUNT PROTEJATE DE LEGE.
…..eu mi-am facut datoria sa informez…..
Cu multa stima,
C.Istocaci
Da, zona verde e plină de păsări (mierle, sticleți, pițigoi, vrăbii, ciocănitori …). E total greșit să li se afecteze habitatul, construind un parking poluant între blocuri, care e nesănătos și pentru oameni. Ar fi mai indicat să “reamenajăm urban” un spațiu verde pe locul actualei parcări. Parking-uri se pot construi la capătul aleilor Azuga, Padiș și Rășinari, la periferia zonei de locuit, acolo unde sunt aproximativ 100 de garaje înșirate pe o jumătate de kilometru (pe aleea Văleni). Trebuie să se gasească cea mai buna soluție pentru a proteja păsările ocrotite de lege și să se țină cont de propunerile locuitorilor din zonă.
Clujenii au uitat de transportul in comun de la Revolutie incoace. In cartierul Gheorgheni nu se poate rezolva problema congestiei cu nimic. Doar disparitia autoturismelor ar putea aduce alinare locutorilor zonei. N-ar strica nici poluarii orasului, daca mult mai putine automobile ar circula zilnic in oras.