Investitorii privați, o soluție?
Clujul a fost „săltat”de la bugetul de stat în 2017, doar câteva proiecte primind finanțare în acest an. Având în vedere numărul mare de investotori străini, acest aspect ar putea fi îndulcit în măsura în care aceștia s-ar implica mai mult în comunitate.
Potrivit reprezentanților Primăriei Cluj-Napoca, în momentul în care un investitor își deschide un business în Cluj, acesta trebuie să respecte, pentru a primi autorizația de construire din partea municipalității, o serie de reglementări legale. Unori, aceste reguli includ investiții pentru comunitatea în care își vor desfășura activitatea, fie că este vorba de un drum, de un sens giratoriu, o grădiniță sau un centru de îngrijire pentru bătrâni, alteori nu li se impun cerințe de acest gen.
În momentul în care sunt stabilite obligațiile investitorului în acest sens, proiectele în cauză trebuie să fie în conformitate cu reglementările legale și cu zona în care urmează să se construiască. În general aceste obligații le revin investitorilor imobiliari care construiesc cartiere noi.
Dincolo de reglementările prevăzute de lege, autoritatea locală nu le poate impune în momentul de față investitorilor să se implice mai mult în comunitate. Cu toate acestea, se poate observa în ultima perioadă o creștere semnificativă a acțiunilor întreprinse de către firmele clujene. De exemplu, Arobs Transilvania Software a sponsorizat ani la rând Maratonul Internațional Cluj-Napoca, în cadrul căruia a organizat Campania „Be Great, Inspire others to follow you”, prin care a adunat bani pentru copiii dependenți de dializă.
Competiția Walking Month demarată de Betfair a adunat banii necesari pentru a acoperi costurile de terapie și școlarizare a 17 copii din cadrul Serviciului de Ajutor Maltez în România, iar exemplele pot continua. Acțiunile firmelor se îndreaptă îndeosebi spre acțiuni de voluntariat sau de strângere de fonduri, mai puțin spre zona de investiții efective.
Strada Britta Sofia din Jucu
Unii investitori străini vin în România cu lecția învățată. Ei știu că trebuie să facă ceva concret pentru comunitatea în care urmează să își desfășoare activitatea. Este și exemplul companiei Ecolor din Jucu.
Strada pe care sunt situate locuințele Habitat for Humanity se numește „Britta Sofia”. Explicația e simplă. Principalul susținător și sponsor al comunității Habitat din Jucu este compania Ecolor, producător de mobilă pentru export. Este o firmă în care acționarii majoritari sunt suedezi. Sunt de fapt copiii doamnei Britta Sofia Gyllensvaans, firma mamă din Suedia numindu-se Gyllensvaans Möbler.
„Britta Sofia este cea care a susținut de la început, încă de la fondarea companiei, toate inițiativele lor filantropice, s-a implicat foarte mult și a insistat că o companie trebuie să fie aproape de oameni, să dea ceva înapoi comunității. Copiii dânsei duc mai departe această idee și pentru că au fost alături de noi pas cu pas în construcția acestei comunități, i-am rugat să aleargă numele acestei străzi. Ne-am bucurat foarte tare când am aflat povestea doamnei. E un nume foarte frumos și potrivit pentru această stradă pentru că ceea ce a inițiat această doamnă produce efecte într-o comună de care ea poate nici nu a auzit vreodată”, a explicat Andrei Aroneț, președintele Habitat for Humanity Cluj.
Comuna Jucu are, începând cu luna mai a anului trecut , o nouă stradă, un nou cartier, o nouă comunitate. La aniversarea a 17 ani de Habitat for Humanity Cluj, nouă case au devenit acasă pentru nouă familii greu încercate de soartă.
În 2015, Festivalul Untold a inițiat lucrările de reabilitare și modernizare ale terenului de baschet din Parcul Central, direcționând atenția partenerilor săi către o importantă componentă a vieții și bunăstării clujenilor amatori de activități sportive în aer liber, și anume, calitatea infrastructurii sportive pusă la dispoziția lor.
Bugetul lucrărilor de modernizare s-a ridicat la aproximativ 7.000 de euro, proiectul rezultatul unei fiin colaborări între Festivalul Untold, Asociația Trinity, Primăria Cluj-Napoca și Euroma Sport, care au contribuit la îmbunătățirea condițiilor avute de sportivii care aleg să-și petreacă timpul liber în Parcul Central.
„UNTOLD Festival apreciază contribuția infrastructurii orașului la succesul festivalului, motiv pentru care considerăm aceste lucrări de modernizare o modalitate de a ne aduce aportul la întreținerea și îmbunătățirea acestei infrastructuri. Ne propunem ca aceasta să fie o primă acțiune dintr-o lungă serie de viitoare colaborări inițiate de UNTOLD pentru beneficiul orașului și al clujenilor”, a declarat Bogdan Buta, Director General UNTOLD în 2015. De atunci nu au ai fost întreprinse alte acțiuni de acest gen.
Codul Fiscal din România încurajează sectorul de afaceri să sprijine initiațive comunitare, oferind companiilor opțiunea de a-și deduce sumele acordate ca sponsorizare din impozitul datorat pe profit în limita a 0.3% din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul datorat pe profit. Astfel, activitățile de implicare comunitară reprezintă un cost foarte mic în raport cu beneficiile aduse companiei.