Fetele care şi-au luat zecele înapoi
Procentul de 82,30% promovare la examenul de Bacalaureat plasează judeţul Cluj, pentru al doilea an consecutiv, în fruntea ţării. Şapte licee au avut promovabilitate 100% şi cinci eleve au obţinut media 10. Lista celor cinci nume începe din centrul judeţului, ba chiar din centrul oraşului Cluj-Napoca, de la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”, continuă spre cartierul Grigorescu la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, iese pe variantă şi pleacă spre Turda unde face popas la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul”, iar de acolo se îndreaptă spre graniţa de sud-est a judeţului şi se opreşte la Liceul Teoretic „Pavel Dan” din Câmpia Turzii.
Liceul Teoretic „Pavel Dan” Câmpia Turzii
Nu are o clădire cu etaj, are trei clădiri mai mici. Nu are o curte mare, dar are o curte primitoare şi teren de sport sintetic. Nu are ultima medie de admitere 9.50, dar a reuşit să aibă trei elevi între primii zece ai judeţului la Bacalaureatul din 2018. Două medii de 10 şi una de 9.95 fac liceul să fie singurul cu această reuşită între colegiile şi liceele clujene.
Înfiinţat în 1953, Liceul „Pavel Dan” a funcţionat în primul an ca şcoală care avea cursuri la seral pentru salariaţii care îşi doreau să îşi completeze studiile, cea mai mare parte fiind muncitori în industria sârmei. În anul şcolar următor au fost introduse cursurile la zi, apoi, pe parcursul a trei decenii trece prin mai multe schimbări de organizare impuse de regimul comunist, dar după 1990 situaţia se stabilizează şi devine Liceul Teoretic din Câmpia Turzii, care din 1992 adoptă şi numele prozatorului local Pavel Dan care devine patronul liceului.
În 2011 liceul obţine titlul de şcoală MaST în urma unui concurs cu fonduri europene desfăşurat în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj, titlu care îi confirmă calitatea în dezvoltarea competenţelor cheie de matematică, ştiinţe şi tehnologii. De asemenea, în 2010 şi 2013 primeşte titlul de Şcoală Europeană în semn de recunoaştere a eforturilor de integrare în spaţiul european al educaţiei.
„Credem că am demonstrat şi anul acesta că ‹‹buturuga mică răstoarnă carul mare››, mai ales că şi anul trecut am avut două medii de 10 la BAC, deşi nu ne place să spunem că suntem şcoala din provincie raportat la Cluj-Napoca. Suntem şcoala dintr-o comunitate frumoasă, sănătoasă, puternică, care-şi preţuieşte elevii. Nimic nu e întâmplător şi credem că am reuşit să avem această performanţă pentru că suntem o şcoală în care oamenii îşi respectă meseria şi lucrează pentru comunitate”, spune directorul Daniela Popa.
Nu au o reţetă a succesului şi nu ţin cont de statistici, vor doar ca elevii lor să fie oameni cu valori şi, aşa cum scrie în viziunea şcolii, vor să formeze „cetăţeni integraţi în lumea complexă în care trăiesc, cetăţeni activi şi competenţi”. „Rezultatele pe care le avem astăzi se datorează efortului conjugat al cadrelor didactice, al tuturor cu care au interacţionat fetele de 10, din clasele primare şi până la final de clasa a XII-a, al famiilor şi al lor, bineînţeles, al efortului lor susţinut”, adaugă directorul.
Un 10, încă un 10 şi un 9.95. Performanţă x 3, muncă x 3, dorinţă de a schimba x 3
Teodora, Andreea şi Ioana, în ordinea notelor de mai sus, sunt cele trei eleve care au atras curiozitatea tuturor asupra liceului lor după ce s-au afişat notele la BAC. Pentru ele nu a fost neapărat o surpriză că au avut aceste medii pentru că niciodată nu au subestimat liceul pe care l-au ales în urmă cu patru ani şi au fost convinse că doar de ele depinde reuşita lor. Convingerea că au făcut lucrări perfecte le-a îndemnat să depună contestaţie şi să obţină zeceşe dorit, după ce iniţial câteva sutimi în minus la nota de la limba română făcea ca media să nu fie cea pe care şi-o doreau.
Teodora a terminat specializarea matematică-informatică, a fost şefă de promoţie şi mereu a fost pasionată de cifre. Matematica şi fizica au fost materiile preferate în liceu, iar din toamnă vrea să devină studentă a facultăţii de Matematică şi Informatică, specializarea Informatică în limba engleză a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. A făcut parte dintr-o echipă de debate şi ar vrea să continue cu dezbaterile şi când va merge la facultate, iar principala sa motivaţie şi-a găsit-o mereu în oamenii apropiaţi pentru care, de altfel, a şi ales să rămână în Câmpia Turzii la liceu.
Andreea a terminat tot specializarea matematică-informatică, la fel ca Teodora, şi de zece ani este dansatoare în ansamblul folcloric „Ardeleanul”. Îi place foarte mult să călătorească şi, deşi a văzut deja ţări precum Macedonia, Turcia, Ungaria, Bulgaria, Polonia sau Slovenia, ar face o nouă călătorie în fiecare lună dacă ar putea. Urmează ca în 18 iulie să susţină examenul de admitere la Facultatea de Drept din Cluj pentru că îşi doreşte să ajungă procuror sau judecător.
Ioana este pasionată de limbile străine, dovadă fiind şi faptul că a terminat liceul la profilul filologie şi îşi doreşte să obţină statutul de student la Facultatea de Litere, tot din Cluj-Napoca, specializarea norvegiană-engleză. După terminarea facultăţii nu vrea să fie profesor, ci să lucreze în publicitate sau copywriting. Când are nevoie să iasă din rutina zilnică îi place să facă drumeţii pe munte, iar părinţii ei şi-au făcut griji că ar putea să ajungă la BAC cu vreun membru în gips pentru că nu a putut sta departe de munte nici cu o lună înainte de probe.
Niciuna dintre cele trei absolvente nu îşi doreşte să plece din ţară pentru că „şi aici e nevoie de oameni buni care să schimbe lucrurile”. Teodora, Ioana şi Andreea privesc senine spre viitor şi sunt convinse că se poate ca şi la noi în ţară să-şi construiască o carieră.
Când vine vorba despre pregătirea pentru Bacalaureat, toate trei fetele spun că nu s-au pregătit în mod deosebit acum, că pregătirea lor a început încă din clasa a noua.
„Am fost tot timpul cu materia la zi, mai ales la matematică şi fizică. Am avut câteva probleme la română, chiar nu mă aşteptam să obţin această notă pentru că nu mă vedeam prea talentată în direcţia asta, dar am muncit şi se pare că asta a contat cel mai mult”, a spus Teodora despre metoda ei de a învăţa.
Ca un om care deja ştie că vrea să lucreze în domeniul creaţiei, Ioana a povestit că ea s-a pregătit „cu teancuri de foi, highlightere şi camera plină de notiţe pentru că sunt foarte setată pe organizare şi am considerat că dacă mă organizez eu foarte bine o să reuşesc să am lucrurile mai limpezi în cap şi cred că asta a contribuit cel mai mult la pregătirea mea”.
Andreea a subliniat importanţa unei pregătiri constante despre care au amintit deja colegele ei, adăugând însă că „în luna de dinainte de BAC doar îţi sedimentezi cunoştinţele pe care le ai deja”.
Pe lângă activităţile individuale pe care elevii Liceului Teoretic „Pavel Dan” le-au făcut ca să reuşească să promoveze examenul cel mai important de până acum pentru ei, şi profesorii de la materiile de BAC le-au stat alături cu sfaturi, explicaţii la nevoie şi chiar ore suplimentare. Elevii din ultimul an au terminat cursurile la finalul lunii mai şi au avut la dispoziţie toată luna iunie pentru a se pregăti. Astfel, în această perioadă, au fost organizate ore de meditaţii pentru cei interesaţi chiar în sediul şcolii.
De la medii de 8 la admitere la medii de 10 la Bacalaureat
„La noi nu vin numai elevi de 10 şi dincolo de performanţa pe care au reuşit-o Teodora, Andreea şi Ioana, cea mai mare reuşită a nostră este promovabilitatea de peste 90% în fiecare an. Nu este uşor să atingi aceste rezultate şi nu poţi să ai o reţetă. Sunt generaţii diferite, sunt subiecte diferite, dar succesul poate fi atins dacă se munceşte, nu poate fi altfel”, spune directorul Daniela Popa privind cu mândrie listele cu rezultatele de la BAC şi admiterea la liceu din vara aceasta afişate pe geamul de la intrarea în şcoală.