Educație financiară gratuită pentru copii, în grădinițele din Cluj-Napoca
Peste 2.500 de preșcolari din 30 de grădinițe din județul Cluj vor învăța educație financiară, în cadrul programului „De la Joc la Educație Financiară”. Programul a ajuns, în acest an, la cea de-a doua ediție și va fi continuat în 16 județe, printre care se numără și Cluj, față de cele șapte cu care a început proiectul pilot anul trecut.
Proiectul prevede desfășurarea unor activități de formare și informare a copiilor, a cadrelor didactice și părinților, cu privire la noțiuni elementare de educație financiară, în vederea sprijinirii dezvoltării personale și, implicit, a dezvoltării comunitare. Copiii vor primi gratuit manuale și vor învăța, prin joacă, ce este trocul, care sunt monedele din România, cum se confecționează și alte informații utile care îi pot face să înțeleagă despre economii și cheltuieli responsabile.
Anul trecut, 23.000 de preșcolari au beneficiat de cursuri și au primit materiale acasă, iar 7.000 de educatori au fost formați pentru a susține lecțiile.
„Având în vedere succesul de care s-a bucurat Programul de educație financiară anul trecut, în acest an școlar participă peste 2500 de preșcolari și aproape 200 de cadre didactice din grădinițele județului Cluj. Considerăm că educația financiară a copiilor trebuie să se realizeze încă de la o vârstă fragedă, astfel încât copiii să fie familiarizați cu banii, cu valoarea acestora, cu modul responsabil în care pot fi cheltuiți, economisiți, investiți sau donați în scop caritabil”, a spus Lolica Tătaru, Inspector Școlar pentru educație timpurie, ISJ Cluj.
“Educația financiară a copiilor trebuie să se realizeze încă de la o vârstă fragedă, atunci când aceștia încep să ceară prima bomboană, prima jucărie. Copiii trebuie să fie familiarizați cu banii, cu valoarea acestora, cum pot fi cheltuiți cu responsabilitate, cum pot fi economisiți, investiți sau donați în scop caritabil”, a declarat Ligia Goloșoiu, autoarea noului manual pentru preșcolari și a manualelor de educație financiară pentru clasele III – IV.
Anul trecut 96.000 de elevi au participat la orele de educație financiară, iar cursul a fost cea mai populară materie școlară de anul trecut.
“Este de datoria noastră să investim, timp, răbdare și resurse, în responsabilitatea copiilor noștri. Iar responsabilitatea financiară este deosebit de importantă în procesul de creștere, mai ales într-o lume în plină schimbare, așa cum este societatea noastră. Copiii au nevoie să înțeleagă, cu adevărat, valoarea banilor, care este rolul lor, dar și cum pot contribui, de mici, la administrarea bugetului familiei. Din cei șapte ani de acasă, pe care cei mici îi petrec însă în bună parte la grădiniță, este nevoie să facă parte și educația financiară”, afirmă Dana Demetrian, Vicepreşedinte Retail&Private Banking, BCR.
Nivelul de educație financiară în România
Potrivit celui mai recent studiu realizat de BCR în octombrie 2016, intitulat „Românii și educația financiară”, 42% dintre români se așteaptă ca educația financiară să fie oferită de bănci și specialiști în finanțe, iar 18% cred că ar trebui să fie predată în școală și familie (13%).
Conform aceleiași cercetări, românii înțeleg prin educația financiară să împrumute bani numai atunci când sunt siguri că îi pot da înapoi (75%), să nu cheltuiască mai mult decât câștigă (66%), și să își prioritizeze cheltuielile curente (61%). Totodată, sondajul mai arată că doar unul din cinci români declară că are un cont de economii sau un depozit bancar și doar unul din patru își face un plan de cheltuieli amănunțit, în scris.
Proiectul este implementat de Banca Comercială Română (BCR), Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE) și Ministerul Educației.