Cursuri sau servicii de coaching pentru angajați în locul cadourilor tradiționale?

În fiecare an, înainte de Crăciun, companiile se „bat” în a oferi cadouri cât mai ieșite din comun angajaților. De data aceasta, în unele companii de IT, bonusurile financiare pe care le primeau angajații la final de an s-au transformat în servicii de coaching. Este un „cadou” oferit pentru performanțe deosebite angajaților, pentru care dezvoltarea personală și profesională este foarte importantă.

„Companiile mari clujene lucrează deja de câțiva ani cu coach, însă, pentru unii dintre angajați, s-au gândit că niște ședințe de coaching,  în cadrul cărora să poată „ataca” problemele cu care se confruntă aceștia i-ar ajuta în activitatea lor de zi cu zi. Astfel, angajatul primește un cadou foarte util meseriei pe care o are. Dacă în urmă cu un an sau doi ședințele de coaching erau oferite, mai ales, top managerilor sau project managerilor, care, practic, au validat utilitatea unor astfel de servicii, acum, companiile le dau prilejul și angajațior mai tineri să lucreze cu un coach. Totul ține de dorința și disponibilitatea acestora de a se dezvolta”, spune Delia Beatrice Oprean, coach acreditat ICF.

Delia Beatrice Oprean, coach acreditat ICF

 

Ce face mai exact un coach? În linii foarte mari putem spune că acesta este un fel de psiholog al corporaţiilor. Există echipe foarte bune, alcătuite din persoane valoroase, dar care nu sunt bine sudate, fapt pentru care apar diferite probleme, probleme care afectează atât relațiile colegiale, dar și eficiența echipei și nu în ultimul rând proiectul la care se lucrează. În momentele dificile sau când există anumite conflicte, coach-ul facilitează comunicarea dintre angajaţi. Problemele se aștern pe hârtie, iar împreună cu coach-ul se găsesc mai multe soluții pentru o anumită problemă. Managerul alege o soluție pe care o implementează, iar dacă aceasta nu este eficientă se va alege o altă metodă de rezolvare. Implementarea soluției este urmată de un feedback, pentru a vedea rezultatele serviciilor de coaching. Există firme care au propriul coach sau firme care apelează pentru o anumită perioadă la serviciile unuia.

„Noi am început să lucrăm cu specialiști în coaching de câțiva ani pentru rezolvarea unor probleme specifice în interiorul echipelor. Sunt multe provocări cu care ne confruntăm în meseriile noastre, dar avem rețineri în a le scoate la suprafață, de aceea, în urmă cu o lună, am luat decizia de a le oferi angajaților posibilitatea ca, o dată pe săptămână, să poată discuta cu coach acreditați ICF sau specializați pe diferite teme provocările pe care le au în munca lor și să găseasă împreună soluții. Atunci când conduci o echipă și trebuie să lucrezi cu personalități diferite, este firesc să apară dificultăți în comunicare, în motivarea oamenilor sau în procesul de delegare a atribuțiilor, iar, prin coaching, acestea pot fi rezolvate. De aceea, este important ca mai ales colegii cu atribuții de management să lucreze cu un coach, care să îi ajute să găsească soluții potrivite pentru rezolvarea problemelor.  Ședințele de coaching sunt un instrument, pe care l-am oferit colegilor pentru a se dezvolta individual, dar și în organizație. De confortul lor emoțional depinde și bunul mers al echipelor și proiectelor, și sperăm ca, pe parcurs, tot mai mulți colegi să înțeleagă acest lucru și să profite la maxim de colaborarea cu un coach”, a declarat Voicu Oprean, CEO al AROBS Transilvania Software.

Alina Cut este Java Developer în cadrul AROBS Transilvania Software. Aceasta susţine că şedinţele de coaching au ajutat-o să îşi organizeze mai eficient timpul pe care trebuie să îl împartă între activitățile de lider și cele de developer. „Mi-am dat seama că echilibrul dintre viața personală și meserie ține de exercițiu și de o planificare mai atentă a timpului. Luarea în calcul a variabilei “necunoscut” în programul zilnic reduce apariția surprizelor neplăcute care, de cele mai multe ori, duc la stres și întârzieri. Totodată, am descoperit noi punți de comunicare cu membrii echipei și am început să aplic tehnici, prin care să transmit sau să cer un feedback corect, iar acest lucru mi-a ușurat mult procesul de evaluare a colegilor. Per ansamblu, sunt foarte încântată de utilitatea ședințelor de coaching și de modul în care am reușit să includ informațiile noi în munca de zi cu zi, în echipa mea”, spune aceasta.

În ceea ce priveşte cursurile prorpiu-zise oferite cadou, părerile sunt împărțite.

„În cadrul companiei noastre nu se oferă cursuri drept cadou pentru angajați. Există un plan de dezvoltare bine stabilit, deci cursurile intră la o altă categorie, nu la cadouri. Preferăm să le oferim angajaților ceva simbolic. Anul trecut am oferit ceva dulce, anul acesta le vom oferi de Crăciun șosete haioase. Ne dorim ca aceste cadouri să fie mai altfel. Angajații fac cursuri pe parcursul anului. Avem un program de mentoring intern. Sunt persoane care își aleg un mentor și lucrează cu acesta. În ceea ce privește partea de coaching lucrăm cu mai multe persoane, dar ne-am organizat tot intern. Mai mult, pentru fiecare angajat nou venit în firmă, îi oferim un coleg, un buddy îi spunem noi, care să îl îndrume, care să îi răspundă unor eventuale întrebări care pot apărea. Pe partea de coaching, la noi se insistă mai mult pe partea de dezvoltare personală”, a explicat un angajat din cadrul Betfair România.

Cadouri pentru manageri

„În ultima perioadă am fost întrebați de astfel de cursuri pentru a fi oferite cadou, dar cei care întrebau erau angajații. Întrebările au vizat cel mai mult cursurile de marketing și cursurile financiare. Am avut recent o campanie prin care am oferit și reduceri pentru cursurile financiare. Nu avem o statistică clară a solicitărilor de acest tip. Pentru angajați aceste cursuri sunt organizate la cererea angajatorului mai mult pe parcursul anului. Noi ținem periodic cursuri gratuite, iar apoi există posibilitatea de a participa la un curs plătit pentru a aprofunda o anumită temă. Sunt companii care plătesc pentru ca angajații să participe la acestea”, a explicat Ligia Tomoiagă, din partea echipei Coaching4you by Lorand Soares Szasz.

Părerile angajaților sunt diferite

Călin lucrează într-o firma de IT. Susține că nu i-ar plăcea să primească drept cadou un curs, indiferent despre ce curs este vorba. „Acum, de Crăciun nu am primit cadou din partea companiei. Am primit 100 de euro bonus, ca un fel de primă. Nu mi-ar plăcea să primesc cursuri drept cadou. Cadou e de fun, nu de învățat. Cadoul trebuie să urmărească plăcerea angajatului, nu interesele firmei”, spune acesta.

„Mie mi-ar plăcea să primesc în locul cadourilor tradiționale sau a bonusului posibilitatea de a participa la un curs, dar doar dacă mi-l aleg eu. Mi-aș dori să fac un curs de marketing online sau chiar de web design, dar nu ceva impus. Știu că sunt destul de scumpe aceste cursuri. Unele sunt ok, altele sunt pierdere de vreme. De aceea aș vrea să mi se ofere posibilitatea de a alege”, spune Patricia Pop.

„Mie mi-ar plăcea să primesc cadou un curs, dar să mi se ofere și  timpul necesar pentru acesta. Mi se pare mai ok să primești un curs decât ceva cadou. M-ar ajuta să mă dezvolt și mai mult și să investesc în mine. Mi-ar plăcea un curs de management, un curs despre ceva tehnologie apărută de curând, de organizarea a timpului sau de fotografie. Eu cred că trebuie să investim timp și în dezvoltarea personală, nu doar în cea profesională, fapt pentru care mi-ar plăcea și cursuri de genul: cum să vorbești în fața unui public numeros, cum să își controlezi emoțiile. Din păcate anul acesta nu am primit nimic din partea companiei. Nici primă, nici bonus, nici cursuri”, spune Ioana M.

Distribuie:

Postaţi un comentariu