UPDATE | Alarmă falsă: Uber și celelelalte companii de ridesharing, funcționează și de astăzi înainte
Începând de astăzi a intrat în vigoare ordonanța de urgență care modifică radical legea taximetriei. Guvernul Dăncilă a emis acest act normativ în urma repetatelor proteste ale firmelor clasice de taximetrie de România, care s-au plâns de concurență neloială și au acuzat companiile de ridesharing, precum Uber, Bolt (fostul Taxify) și Clever, că ar funcționa ilegal.
Astfel, ordonanţa elimină sintagma „în mod repetat” din Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi. Concret, până acum, persoanele fizice sau juridice care efectuau în mod repetat transport public de persoane, contra cost, erau sancţionate cu amenzi de la 1.000 lei, la 5.000 lei. Odată cu eliminarea acestei sintagme, autorităţile nu vor fi nevoite să demonstreze că şoferii Uber, Bolt sau Clever transportă persoane în regim de taxi în mod repetat, este suficent să fie prinşi făcând asta o sigură dată pentru a fi amendaţi.
Potrivit ordonantei, singurii care mai au dreptul să desfăsoare activități de transport persoane contra cost vor fi, cu excepția șoferilor de autobuz și a celor angajați la firme de rent-a-car, taximetriștii cu licente valabile. Cât privește firmele de ridesharing, șoferii acestora care nu dețin licențe de taxi și nici nu le pot obține, în condițiile legii, ar urma să fie sancționați, începând de astăzi, 16 mai, cu amenzi de până la 5.000 de lei și ridicarea plăcuțelor de înmatriculare pentru 6 luni, în cazul în care sunt depistați că transportă pasageri contra cost.
Sunt deja multe voci care susțin că în aceste condiții mulți dintre soferii companiilor Uber și Taxify vor fi nevoiți să renunțe la a practica această meserie.
Conducerea Coaliției pentru Economie Digitală, din care fac parte toate cele trei servicii de transport alternativ recunoaște că activitatea platformelor de ridesharing va fi afectată serios în România în perioada următoare
”Chiar dacă aplicațiile vor continua să funcționeze, pentru că acestea deservesc milioane de utilizatori, în mii de orașe din toată lumea, în România, din cauza lipsei unei reglementări specifice și a intrării în vigoare a unor prevederi din legea taximetriei care pot da naștere unor abuzuri împotriva șoferilor parteneri, activitatea acestora poate ajunge aproape de zero.
Este posibil ca mulți dintre cei 2,5 milioane de utilizatori ai platformelor noastre să nu găsească o mașină sau să aiba un timp de așteptare extrem de mare, din cauza reducerii activității șoferilor înscriși pe aceste platforme”, a spus Cătălin Codreanu, președintele Asociației Coaliția pentru Economie Digitală,
Ministrul Transporturilor: Uber nu este piraterie
La rândul său, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat, astăzi, că informația că Uber ar fi fost interzis reprezintă un fake news și că se lucrează la o modalitate prin care aceste servicii să fie reglementate.
“Am avut o intalnire cu cei de pe platformele electronice: Uber, Clever tocmai pentru a le explică că nu vor fi interziși. Nu îi interzice nimeni, nu vor fi probleme, din contră, de 5 ani de zile nu s-a implementat acest domeniu, iar guvernarea PSD este guvernarea care va reglementa acest domeniu. Ei au fost foarte mulțumiți pentru că au avut un partener de dialog în ultima lună, au venit cu câteva observații de care trebuie să ținem cont, după care vom urca acest proiect pe procedură de transparență. Trebuie să reglementăm noi din punct de vedere tehnic și legal, dar nu se pune problema de interzicere. Noi prin ordonanța care s-a dat în luna aprilie am combătut pirateria. Uber nu este piraterie, se face o confuzie foarte gravă”, a declarat ministrul Transporturilor.
Vicepremierul Daniel Suciu a promis, pe 29 martie, că pentru legalizarea serviciilor de ridesharing va fi emisă o ordonanță de urgentă, care să intre în vigoare înaintea celei adoptate la presiunea taximetriștilor, însă acest lucru nu s-a mai întâmplat.
“Așa zisa ordonanță a taximestriștilor nu are ca scop interzicerea Uber., și îi îndemn pe taximetriști să nu facă exces de zel în relațiile lor cu șoferii de ridesharing.”, a declarat ministrul Daniel Suciu.
Guvernul a dat asigurări că în scurt timp va reglementa şi activitatea de ridesharing din țara noastră.
UPDATE
Companiile de ride-sharing și-au declarat disponibilitatea de a susține financiar și juridic șoferii care vor avea dificultăți, după intrarea în vigoare a modificărilor la legea taximetriei, scrie Mediafax.
Oficiali ai Uber și Bolt au confimat că șoferii parteneri au primit mesaje, prin intermediul aplicațiilor, în care aceștia sunt asigurați că vor fi susținuți financiar și juridic, în cazul în care vor întâmpina dificultăți.
Șoferii au fost rugați să semnalizeze eventualele abuzuri, conform anunțurilor emise de companii.
Pe de altă parte, clienții Clever au primit în cursul zilei de astăzi pe email un mesaj din partea firmei, în care se dau asigurări că legea taximetriei nu va afecta activitatea companiei.
”Clever nu își va închide activitatea în urma intrării în vigoare a modificărilor pe legea taximetriei. Colaborăm doar cu șoferi autorizați, fie că ne referim la serviciul de taxi sau CleverGo, și vom continua să funcționăm pe piața din România, fiind alegerea constantă a peste 1,5 milion de pasageri și 30.000 de șoferi.
Avem promisiunea autorităților de a crea un cadru legislativ care să cuprindă serviciile moderne precum CleverGo și suntem convinși că această situație va fi rezolvată cât mai rapid.
Între timp facem tot ce putem pentru a ne respecta promisiunea de a-ți oferi cel mai avantajos serviciu. Șoferii sunt pe poziții, prețurile sunt mici, timpul de așteptare scăzut.”