Accidentele rutiere au un „caracter social”. Harta accidentelor din România
În cadrul Uniunii Europene, România înregistrează recorduri triste atât în ceea ce privește numărul de accidente rutiere cât și al numărului de decese rezultate. Anual, țara pierde pe drumuri, în urma accidentelor rutiere, echivalentul populației unei comune medii (în jur de 2000 de decese), indică un studiu recent privind accidentele rutiere în România.
Drd. Robert Vicențiu Gabor, expert statistician, a prezentat o analiză privind coordonatele spațio-temporale ale accidentelor rutiere în România. Statisticianul spune că accidentele de circulație, ca temă de interes științific, au avut o evoluție timidă, începută în anii ’70 și accentuată abia în ultimele două decenii. Cauza acestei evoluții lente a fost dificultatea accesului la informații, eterogenitatea înregistrărilor acestui tip de eveniment și lipsa instrumentelor cartografice adecvate.
„În prezent există două tabere ce dezbat cauzele accidentele rutiere din România. O tabără dă vina pe infrastructura rutieră și deficitară, iar cealaltă tabără acuză comportamentul cetățenilor în trafic”, spune Robert Gabor.
Cele mai multe accidente rutiere din România au drept victime pietoni, care traversează (regulamentar sau nu) strada. Cauza acestor incidente nu se poate atribui faptului cum că toți pietonii implicați în incidente de natură rutieră au un comportament imprudent, de cele mai multe ori acest comportament apare din necesitatea indivizilor de a traversa strada și o infrastructură pentru acest demers nu există. Concluzia este că dezvoltarea infrastructurii rutiere o să contribuie la responsabilizarea cetățenilor sau cel puțin o să ducă la o scădere a accidentelor rutiere.
O altă concluzie a lucrării este accea că „accidentele rutiere au un caracter social, multe dintre acestea se petrec în funcție de comportamentul indivizilor în societate, cele mai multe accidente rutiere se petrec după ora 17:00, atunci când salariații se întorc acasă de la muncă, fie ca șoferi, fie ca pietoni. În week-end se petrec cele mai multe accidente rutiere cu decese, explicațiile pot fi variate în funcție de perspectiva de analiză a fenomenul. Indivizii sunt fie mai imprudenți în această perioadă, fie densitatea indivizilor în spațiul public crește exponențial la sfârșit de săptămână (pot fi și ambele împreună)”.
De asemenea, statisticianul concluzionează că accidentele rutiere sunt puternic corelate de intensitatea cu care este utilizat autovehiculul în perioada anului, cele mai puține accidente rutiere sunt înregistrate în luna februarie, atunci când autovehiculul nu este folosit din cauza condițiilor meteorologice, iar în luna august când și fluxurile rutiere cresc în interes turistic, accidentele rutiere ating un maxim anual.
Cele mai multe accidente în România se petrec în ariile dens populate (spațiile urbane) și arterele de circulație intens utilizate în circulația rutieră. Cele mai multe decese se înregistrează pe arterele ce conectează marile centre urbane din România și au drept cauză viteza excesiv de mare, mai precizează expertul român.