Maratonul suporterilor

Foto: Dan Bodea

Maratonul Internațional AROBS Cluj-Napoca le propune clujenilor o experiență inedită. Asociaţia Runners Club şi AROBS Transilvania Software doresc să transforme maratonul Clujului într-un adevărat spectacol. Astfel, cele două entități și-au aliniat eforturile pentru a-i scoate pe clujeni din case şi a-i îndemna să participe la stabilirea unui record naţional: cel mai lung lanţ de susţinători la un maraton. Acesta se va întinde pe o distanţă de 10, 55 de kilometri, acoperind tot traseul competiţiei. Mai mult, anul acesta, cea mai mare competiție sportivă dedicată maselor din Transilvania va susține educația copiilor defavorizați din 120 de familii. Patricia Fedorenco, PR Manager al AROBS Transilvania Software, ne spune cum a fost aleasă cauza din acest an al Maratonului Internațional AROBS Cluj, cum au fost aleși ambasadorii campaniei „Be GREAT! Inspire others to follow you!”, cum pot susține clujenii cauza maratonului, dar și ce premii vor primi cei mai inspirați suporteri ai alergătorilor.

Reporter: Compania AROBS susține de trei ani Maratonul Internațional Cluj. Cum a început colaborarea Runners Club, oganizatorul evenimentului?

Patricia Fedorenco,   PR Manager al AROBS Transilvania Software împreună cu patru ambasadori ai campaniei Be GREAT de anul trecut / Foto: arhiva personala

Patricia Fedorenco, PR Manager al AROBS Transilvania Software împreună cu ambasadorii campaniei Be GREAT de anul trecut / Foto: arhiva personală

Patricia Fedorenco: Totul a pornit de la pasiunea CEO-ului nostru, Voicu Oprean, pentru alergare şi din dorinţa lui de a stimula şi alţi colegi să participe la maraton. Aşa că, în primă fază, AROBS a fost sponsorul probei de ştafetă – la prima noastră participare la maraton, am avut o singură echipă de alergători-, iar când am văzut că tot mai mulţi colegi prind curaj şi trec de la ştafetă la semimaraton şi maraton, am decis să devenim partenerii oficiali ai competiţiei. Între timp, echipa de alergători a AROBS a depăşit 80 de participanţi.

R: Anul trecut, prin cadrul campaniei „Be GREAT! Inspire others to follow you” s-au strâns fonduri pentru copiii și tinerii care suferă de insuficiență renală cronică. Campania a fost una emoționantă, dincolo de dinamismul și bucuria evenimentului. Cum ați simțit ca organizatori această campanie?

P.F: Spuneam, anul trecut, despre pacienţii cu insuficienţă renală că cea mai mare dorinţă a lor este să ajungă să trăiască o viaţă normală şi chiar aşa este. Zilele lor sunt o rutină cumplită, cu dializă şi crize renale, care sunt urmate, uneori, de momente de linişte. Povestea lor este foarte tristă nu doar pentru că au acest diagnostic, ci şi pentru că s-ar bucura enorm de o alergare sănătoasă, dar, din cauza bolii, nu pot să facă asta. Noi, oamenii sănătoşi, putem face sport, dar nu avem suficientă motivaţie.

Când am ales să promovăm cauza bolnavilor cu insuficienţă renală cronică, ne-am gândit tocmai la acest lucru şi am vrut să le reamintim oamenilor că ei se pot bucura de ceva atât de banal cum este alergarea. Pe de altă parte, era important ca publicul să afle povestea acestor pacienţi şi să le înţeleagă suferinţa, ca să ştie de ce să doneze pentru o tabără, la mare. Pentru că ei au nevoie ca de aer de această vacanţă, unde se îmbărbătează reciproc, se pun pe picioare emoţional şi revin acasă mai puternici şi mai încrezători că o vor învinge pe Casandra, aşa cum numeşte moartea grupul lui Emanuel Ungureanu (n. red. coordonatorul Asociaţiei pentru Solidaritate şi Empatie „Delia Grădinaru”).

Citiți și: Despre vise, în zile cu și fără dializă

Într-o astfel de campanie nu poţi să nu te implici emoţional. Doar din discuţiile cu Emanuel am ajuns să îi cunosc pe toţi tinerii pe care îi are în grijă şi mi se pare fascinantă înverşunarea cu care luptă împotriva bolii şi a sistemului. Anul trecut, după maraton, am întâlnit mulţi oameni care mi-au spus că nu şi-ar fi imaginat vreodată cât de grea este boala aceasta, aşa că eu sper că am reuşit să ducem mai departe povestea lor, iar ceea ce am făcut îi ajută, acum, în campaniile lor de strângere de fonduri.

R: Câți bani s-au strâns?

P.F: Răspunsul ar putea să îl dea Emanuel, dar ştiu că suma adunată în urma campaniei „Be GREAT! Inspire others to follow you” şi a acţiunilor pe care le-a organizat asociaţia ulterior a ajutat la organizarea excursiei la mare. Ne-am atins obiectivul în cele din urmă.

Mii de persoane aleargă pentru 120 de copii

R: Anul acesta, campania „Be GREAT! Inspire others to follow you” susține o altă cauză la fel de frumoasă, cea a educaţiei copiilor defavorizați. Ce v-a determinat să alegeți această cauză și ce așteptări aveți? Deja, cei patru ambasadori, dar nu numai, au strâns sume frumoase pentru acești copii.

P.F: Noi avem deja o relaţie de lungă durată cu United Way România, iar acest program (n. red. Şcoală după şcoală), derulat în şcolile „Nicolae Iorga” şi „Traian Dârjan” din Cluj, ne este foarte drag. Orice proiect de acest fel sună bine, dar pe noi ne-au convins chiar copiii, care, de la an la an, au avut o evoluţie bună la şcoală. Acum doi ani, am lansat o campanie de strângere de fonduri în AROBS, bani cu care am cumpărat aproximativ 2.000 de cărţi pentru ei. Nu mai văzusem de mult pe cineva să se bucure atât de sincer că a primit o carte de Crăciun, iar acesta a fost cel mai puternic argument pentru noi să continuăm să susţinem programul United Way.

Pentru copiii defavorizaţi, primii ani de şcoală sunt propriul lor maraton, pentru că, în familiile lor, educaţia nu este o prioritate, iar ei trebuie să facă faţă lipsei hainelor şi a rechizitelor necesare, unei alimentaţii deficitare și, nu în ultimul rând, aşteptărilor scăzute din partea oamenilor cu care interacţionează. Deşi nu au susţinerea părinţilor şi nici resursele necesare, aceşti copii au dreptul la educaţie la fel ca noi toţi, iar rezultatele lor în cadrul programului United Way sunt dovada faptului că trebuie să îi ajutăm şi să îi direcţionăm spre un viitor mai bun. Noi sperăm să strângem suficienţi bani ca să putem să le cumpărăm tuturor celor 120 de copii pentru care alergăm kit-uri şcolare, dar ideal ar fi ca oamenii să nu uite de ei nici după 10 aprilie şi să investească în educaţia lor nu doar pentru că avem nişte lideri de opinie care le promovează cauza, ci pentru că pot şi înţeleg că trebuie să o facă.

R: Apropo de ambasadori, cum au fost aceștia aleși? Bogdan Bob Rădulescu, este „veteran” în această privință. Anul trecut spunea că este pregătit să alerge și cu soția în spate pentru a ajuta. Anul trecut am avut 15 ambasadori, anul acesta patru. De ce a scăzut numărul?

Citiți și: Ambasadorii sportului. Bogdan Bob Rădulescu: „Sunt pregătit pentru orice, inclusiv pentru proba de alergare cu nevasta-n spate, cu capu-n jos. Avem de aia, nu?”

P.F: În primul rând, am vrut să avem alături de noi nişte oameni inimoşi, cărora să nu trebuiască să le explicăm trei zile de ce să ajute sau, şi mai rău, să răspundă cu întrebarea „mie ce îmi iese din toată povestea asta?”. Şi, evident, a contat şi faptul că cei patru ambasadori sunt o voce în comunitate.

Anul trecut, am avut mai mulţi ambasadori pentru că aşa a fost gândită campania, să fie oameni din diferite domenii, mai mult sau mai puţin cunoscuţi, care să împărtăşească publicului o experienţă legată de sport care le-a influenţat viaţa sau cariera. Campania de anul acesta, însă, permite oricui să devină ambasadorul cauzei celor 120 de copii, deci s-ar putea ca, până la final, să avem 100 de ambasadori.

R: Fiecare persoană care dorește să ajute își poate crea propria pagină pe galantom.ro, acolo unde pot promova acţiunea şi cere susţinătorilor să îi sprijine în strângerea de fonduri pentru kit-urile educative. Cât de deschiși sunt clujenii?

P.F:  Campania a fost foarte bine primită de clujeni. La o zi după ce am anunţat cauza maratonului, Cristi Hordilă, de exemplu, a început să primească telefoane de la companii care s-au oferit să sponsorizeze o parte din kit-uri, iar o casă de avocatură, pe lângă donaţia făcută,  doreste să le ofere părinţilor acestor copii consultanţă în diferite probleme legale. Aţi văzut şi voi cât de rapid a început să crească numărul donatorilor pe paginile ambasadorilor, deci, se pare că am reuşit să convingem comunitatea să se implice.

R: Anul acesta vom avea pe lângă maratonul oficial și Maratonul Suporterilor. Doriți să stabiliți un record național. Cum v-a venit ideea?

P.F: Maratonul Internaţional AROBS Cluj-Napoca este cel mai mare eveniment de alergare din afara Bucureştiului. Până acum, de la o ediţie la alta, numărul alergătorilor a crescut cu aproximativ 30-40%, dar pentru a deveni o competiţie de calibru la nivel european, e nevoie ca şi comunitatea locală să îşi asume acest eveniment. Un maraton nu se poate dezvolta în absenţa fanilor, pentru că, în definitiv, sportivii şi susţinători sunt cei care fac dintr-o simplă cursă un spectacol. Ne-ar plăcea să ajungem ca Bostonul, Londra sau alte competiţii de gen din Europa, unde maratonul este un eveniment aşteptat de public, nimeni nu se supără că se închide centrul pentru alergare, iar comunitatea ştie cât de importante sunt încurajările pentru participanţi şi îmbrăţişează acest rol fără să îi tragă organizatorii de mânecă.

Ne-am propus ca pe întreg circuitul maratonului, adică pe o distanţă de 10, 5 kilometri, să nu rămână niciun sector neocupat de public, iar dacă clujenii vor răspunde provocării, vor descoperi o modalitate inedită şi faină de a-şi petrece timpul cel puţin o dată pe an.

Din păcate, petrecem din ce în ce mai puţin timp afară. Sunt copii care nu stau afară nici măcar o oră pe zi, aşa că maratonul poate fi o ocazie bună pentru părinţii care vor să le deschidă copiilor pofta pentru sport şi interacţiunea directă cu alţi copii.

R: Recordul național va fi omologat? Cum se va proceda exact?

P.F: Împreună cu partenerii noştri de la Primăria Cluj-Napoca, dar şi cu sprijinul forţelor de ordine vom încerca să facem o estimare cât mai precisă a numărului de susţinători prezenţi pe traseu. Ne va ajuta în demersul nostru, sperăm noi, şi faptul că fanii vor forma un lanţ uman, şi ne va fi mai uşor să avem o cifră cât mai aproape de realitate. În momentul în care vom avea toate cifrele, vom face toate demersurile pentru omologarea recordului.

Un butoi de bere pentru cea mai haioasă gașcă 

R: Cei mai inspirați și amuzanți suporteri vor fi premiați. Va exista un juriu în acest sens? Când va fi festivitatea de premiere? Ce fel de premii sunt puse în joc?

P.F:  Va fi un juriu format din Horaţiu Morar, directorul maratonului, reprezentanţi ai AROBS şi, bineînţeles, va conta şi reacţia publicului la faţa locului şi în on-line. Cea mai haioasă gaşcă va fi răsplătită cu un butoi de bere. Ştim că clujenii pot fi foarte creativi când vor, aşa că ne aşteptăm să putem face concurenţă Tour de France. Cei care încă nu ştiu de concursul nostru, pot afla toate detaliile aici.

R: Câți angajați ai companiei aleargă la una din probele competiției?

P.F: Avem o echipă mare de alergători. Sunt peste 80 de colegi înscrişi la una din probe. Anul trecut, am avut aproximativ 70. Se pare că, de la an la an, reuşim să tragem de partea bună a forţei tot mai mulţi colegi.

R: Echipa AROBS s-a pregătit pentru competiția suporterilor?

P.F:  Pregătim ceva. Vom face un teasing pe pagina de Facebook în curând.

Articole pe aceeași temă:

Maratonul Internațional Cluj, povestea unei pasiuni

Daniel Osmanovici: „Copilul meu e parte din hobby-ul meu”

Ambasadorii campaniei „Be GREAT. Inspire others to follow you” aleargă pentru educaţia copiilor defavorizaţi

Adi Dohotaru: Cum alerg de 30 de ani, alergatul e ca respiratul pentru mine

Analiză. Sportul extrem sau riscul inteligent

Voicu Oprean, „omul de fier” de la Cluj: „Nu am ratat nicio ediție a Maratonului Internațional Cluj”

Distribuie:

Postaţi un comentariu