Adrian Curaj: „Istoria și latinitatea nu sunt negociabile, dar alte lucruri din planul-cadru, sunt”
Varianta finală a planurilor-cadru pentru clasele V-VIII este încă în lucru, urmând să fie disponibilă săptămâna viitoare, a anunțat ministrului Educației, Adrian Curaj. Acesta a precizat la Cluj, în cadrul mai multor evenimente la care a participat vineri, 26 februarie, că există două aspecte care nu vor putea fi negociate: istoria și limba latină, întrucât avem mare nevoie de ele. Totodată, acesta a precizat că a observat puțină disponibilitate la dialog în ceea ce privește aspectele negociabile.
„Colegii mei lucrează puternic şi mă bucur că şi alaltăieri am primit sugestii de la conferinţele asociaţiilor părinţilor din ţară. Deciziile trebuie luate informat, iar informarea pentru mine trebuie să o facă cel care are această responsabilitate, adică Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. Rolul meu este să creez un cadru în care dialogul să se poată întâmpla”, a declarat ministrul.
Adrian Curaj este convins că de-a lungul timpului în domeniul pe care îl patronează s-au luat multe decizii greșite, dar este convins că lucrurile se pot schimba cu ajutorul dialogului.
„Nu am niciun fel de problemă dacă mi se spune că am făcut sau s-au făcut tot felul de greșeli în ultimii ani, pentru că asta s-a întâmplat. A fost o permanentă schimbare, nu a fost continuitate, au fost decizii poate interesante, dar care nu au fost operaționalizate, au fost decizii neinspirate care au condus la o mulțime de lucruri. Trebuie să avem răbdare să discutăm. Ce s-a întâmplat acum cu dialogul în jurul curriculumului evidențiază disponibilitatea puțină de dialog constructiv în societate. Imediat ce au apărut mai multe păreri, oamenii au explodat. Dar de ce să nu acceptăm mai multe păreri? De ce să nu discutăm, de ce să nu ne uităm ce opțiuni avem și după aceea să decidem? Sigur, nu putem să luăm hotărâri neinspirate legate de istoria noastră și de profunzimea latinității noastre. Aceste lucruri nu sunt negociabile, dar alte sunt. Discuțiile în jurul acestor lucruri sunt importante. Mă aștept ca discuțiile acestea să dea un semn. Este semnul mesajului de România educată. Nimeni nu spune că România nu este educată. Avem însă nevoie de mai mult dialog, astfel încât să luăm decizii pe un termen mai lung, pentru că România poate”, a mai spus ministrul.
Cod de etică în școli
În contextul în care în școli se întâmplă tot felul de nereguli, ultimul caz având drept protagonistă o profesoară din Timișoara care a strigat la elevi, Adrian Curaj consideră că este momentul oportun pentru dezvoltarea unui Cod de Etică în școlile românești. „Nu pot spune ce trebuie să conțină acest Cod Etic. Rolul ministrului este să deschidă un spațiu de dialog, să îi pună pe profesioniști să discute, să creeze încrederea că decizia e luată pe baza sugestiilor experților, iar la sfârșit va fi vom avea un Cod de Etică pe care îl punem în practică”, a spus Curaj.
Ministrul a participat în cursul zilei și la deschiderea Conferinţei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România, eveniment ce a avut loc la Colegiul Naţional Pedagogic , , Gheorghe Lazăr”, din Cluj-Napoca. Acesta le-a povestit celor prezenți că de fiecare dată când pășește într-o școală își aduce aminte cu mare drag de învățătorii săi, o doamnă și un domn cărora le spunea „domnul învățător” și „doamna învățătoare”, cu toate că în timpul regimului comunist, sistemul îi obliga pe elevi să folosească apelativul „tovarăș/ă”. Acesta a vorbit despre importanța primilor ani de școală și de importanța pe care o au învățătorii. De multe ori sistemul eșuează tocmai pentru că nu au fost bine puse bazele. „Misiunea dascălilor este să investească, să formeze generații și generații. Aș vrea să văd profesorii noștri pe soclu când sunt vii, adică să îi apreciem și să îi folosim”, a spus acesta.
La sfârșitul anului 2015, Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică trei propuneri de plan-cadru pentru învățământul gimnazial.
Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII si câte ore îi vor fi alocate pe săptămână fiecărei materii.
Limba și literatura română pierde o oră la clasa a V-a, în toate cele trei variante. Alte modificări comune planurilor sunt: dispare Latina, disciplină care este studiată în prezent la clasa a VIII-a și apar discipline noi care ar înlocui Cultura civică: Educație pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educație interculturală (clasa a VI-a), Educație pentru cetățenie democratică (clasa a VII-a) și Educație economică (clasa a VIII-a). În cadrul unei variante, Tehnologia Informației și a Comunicațiilor (TIC) devine obligatorie.
Cele trei variante ale planului-cadrul pot fi consultate aici.
[stextbox id=”custom”]
Calendarul dezbaterii publice
- 23 decembrie 2015 – 23 ianuarie 2016: punerea proiectelor de planuri-cadru în dezbatere publică
- 22 decembrie 2015 – 22 ianuarie 2016: consultare online; colectarea datelor prin intermediul chestionarului online
- 4-22 ianuarie 2016: dezbateri fața în fața la nivel județean; colectarea feed-back-ului în urma dezbaterilor față în față
- 23 ianuarie – 7 februarie 2016: analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare și revizuirea proiectului de plan-cadru
- 8 – 10 februarie 2016: validarea din punct de vedere știintific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare; avizarea de către ISE.[/stextbox]