Târgul de Turism 2016. Turcia, Grecia și Bulgaria, în topul preferințelor clujenilor. Litoralul românesc, din nou pe val
Cea de-a șaptea ediție a Târgului de Turism are loc în incinta Sălii Polivalente din Cluj-Napoca în perioada 12-14 februarie, în intervalul orar 10:00 – 19:00. Cei care doresc o vacanță de vis în țară sau în străinătate trebuie să o planifice din timp. Clujenii trebuie să se decidă începând de acum asupra destinațiilor dacă doresc să prindă ofertele de early-booking, dar și pentru că în această perioadă încă mai pot alege dintr-o gamă largă de oferte. „Dacă mai așteaptă încă o lună, două, clienții vor culege din ofertele rămase, nu vor mai putea alege după bunul plac”, ne spune Andreea Pop, de la Paralela 45. Și anul acesta în topul preferințelor clujenilor regăsim Turcia, Grecia, dar încep să câștige teren atât litoralul bulgăresc, cât și cel românesc.
Aceasta ediție a târgului de vacanțe aduce împreună cei mai mari turoperatori de turism și agenții de turism din România. Eximtur, Paralela 45, Christian Tour, Mareea, Arsenal Park, Aerotravel, Filadelfia, Tui Eurolines, Z Tour, Mr. Peter, Happy Tour, Croaziere.net, Select Travel, Holiday Store, Nord Travel și multi alții își așteaptă vizitatorii cu oferte în regim early booking (reduceri de peste 25%) și cu reduceri valabile doar pe perioada evenimentului. Intrare la târg este liberă.
Turcia, la putere cu reduceri „fabuloase”
„Noi la târg venim pe de o parte să facem prezentări, iar pe cealaltă parte să facem reduceri. Din câte văd toată lumea vine pentru reduceri, pentru că absolut toată lumea știe produsele, nu este asta o problemă. Ca noutăți pe piață nu sunt prea multe. Rămân în top Grecia, Turcia, unde sunt din ce în ce mai multe oferte, ceea ce înseamnă o concurență benefică pentru turist. Acum, pe perioada târgului vor fi foarte multe reduceri, numai că trebuie să plătească lumea un avans. Unii cer un avans, alții plata în cel mai scurt timp. Sunt reduceri de 30- 40%, ceea ce e mult. Turcia e la putere, pentru că în urma evenimentelor care au avut loc anul trecut cu avionul respectiv, rușii nu mai vin în Turcia. În Turcia sunt reduceri fabuloase, nu am mai văzut de zece ani așa ceva. Sigur, turiștii întreabă dacă e sigur. Eu nu am de unde să știu. Nu pot să garantez. Toți rușii care nu se mai duc în Antalya, merg în Grecia. Sunt multe oferte pe Grecia. Se vinde Bulgaria”, a declarat pentru Transilvania Reporter, Alin Burcea, vicepreședintele Agenției Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).
Cluj – Constanța cu avionul?
„Se vehiculează ideea că în 2017 vor fi curse aeriene directe de la Cluj către Constanța. Există un operator care dorește să introducă acestă linie de două ori pe săptămână. Clujenii nu prea mergeau în Bulgaria, dar au început să meargă tot mai mulți, cu siguranță din 2017 vor merge și mai mulți. E și normal că e aproape. Nu e foarte spectaculos, dar e altceva. Majoritatea hotelurilor sunt noi. Spania e iarăși căutată, Grecia e la putere, Turcia e la putere, Santorini e noutatea anului. Au apărut circuitele în sfârșit în Cluj. Circuite fumoase: Scandinavia, Portugalia, Israel, Iordania etc. Sunt 12 programe foarte interesante. Urmează Japonia și America, tot cu plecare din Cluj”, spune Burcea.
Litoralul românesc e în creștere
„În rest, litoralul românesc cât încape, e creștere și aici. Probabil că lumea se gândește că sunt probleme pe undeva și merge în România. 2015 a fost cel mai bun an din ultimii zece ani pentru litoralul românesc, iar 2016 va fi cu siguranță peste. Am vorbit cu mulți agenți care nu erau specializați pe litoralul românesc. Toată lumea vinde litoral acum. Eximtur e specializată pe destinațiile interne, aici găsești munte mare, stațiuni balneo, alții nu sunt specializați, dar toți au litoral. Sunt anumite hoteluri foarte bune din Mamaia care nu mai au locuri deloc. Se termină camerele. Foarte multă lume dorește să meargă în România pentru că e sigur”, consideră Alin Burcea.
Croaziere
Cei care își doresc o vacanță altfel, pot opta pentru una din croazierele în Marea Mediterană sau de ce nu, pentru o croazieră ceva mai exotică. „Croazierele sunt un produs relativ nou pe piața românească, nu există la noi încă o cultură în acest sens. Pentru noi este al 11-lea an de când suntem pe piață. Facem doar croaziere, suntem singurii din România care ne ocupăm doar de așa ceva. E un produs de viitor, e un produs de nișă într-adevăr, dar oamenii vor ajunge să se sature de destinațiile de uscat clasice: Turcia, Grecia, iar atunci vom fi noi aici și partenerii noștri din țară pentru a le oferi acest produs”, spune Casiana Bâșea, de la croaziere.net.
Poate vă întrebați cât trebuie să scoatem din buzunar pentru o vacanță inedită? „Cele mai solicitate destinații și croaziere sunt în Marea Mediterană, atât cea de Est cu Grecia, Italia, era inclusă și Turcia, dar toate liniile de croazieră și-au retras vasele de aici, dar și Marea Mediterană de Vest cu, Spania, Italia, Franța, Malta, Sicilia. Era și Tunia pe listă, dar au fost retrase vasele de acolo. Acestea sunt cele mai solicitate pentru că sunt cel mai aproape, pentru că sunt foarte multe low costuri care au conexiune directă cu porturile de îmbarcare gen: Roma, Veneția, Barcelona, Napoli și altele.
Cei care nu au fost în nicio croazieră preferă întotdeauna să meargă undeva aproape. E un fel de testing, după care, marea majoritate aleg destinații precum Europa de Nord, cu capitalele baltice sau fiordurile norvegiene. De la a treia croazieră lumea se încumetă și la croaziere mai îndepărtate: Asia, Australia, Noua Zeelandă, America de Sud, Alaska. Aici putem vorbi de prețuri bune, dar la întregul pachet dacă adaugi un zbor transoceanic , prețul crește. Pe Asia, de exemplu, la 7 nopți, găsești la 500 de euro, la care se adaugă zborul. În 1.000- 1.200 de euro poți merge într-o crozieră inedită. Cele pe Mediterană se încadrează la aproximativ 500 de euro, plus zborul 50 – 200 de euro”, ne spune Casiana.
Ce putem face pe o croazieră?
Dacă unii sunt siguri că o croazieră poate fi plictisitoare, Casiana ne dărâmă imediat acest mit: „Nu e deloc plictisitor. Vasele de croazieră au ajuns să fie atât de specializate și upgradate, încât poți să faci de toate: relaxare, shopping, poți să mergi la casino dacă ești un împătimit al jocurilor de noroc, dacă ești sportiv găsești de toate de la sala de fitness care este de obicei situată pe o punte înaltă, teren de baschet, de fotbal, de tenis, sărituri la trapez, patinoar pe gheață, mașinuțe bușitoare, poți să faci ce vrei tu. Dacă ești gurmand sunt linii de croazieră specializate: au anumite restaurante care sunt incluse în tarif, patru, cinci, iar celelalte sunt contracost.
De regulă, la o croazieră de șapte nopți sunt șase porturi incluse. Din opt zile, sașe se petrec în oraș, în porturi, vasul ancoreză în porturi dimineața între orele 5:00 – 9:00. Ziua poți vizita portul. De obicei vasele pleacă din porturi în intervalul 18:00- 20.00. Vasul navighează în timpul nopții, iar dimineața ești în alt port, în alt orizont, fără să tot împachetezi. E vacanța ideală pentru oricine. Răul de mare nu există, este de fapt răul de mișcare. Sunt metode de combatere a răului e mișcare: brățările cu acupunctură, romul, care e foarte bun din acest punct de vedere, merele verzi sau pastiluțele specifice. Fiecare persoană se poate simți bine pe o croazieră. Important este să pui clientul pe vasul de croazieră potrivit și pe linia de croazieră potrivită. Noi avem în momentul de față 25 de linii de croazieră în portofoliu, iar fiecare linie are un alt target. De aceea e foarte important ca agentul să te cunoască pentru a știi unde să te plaseze.”, ne spune Casiana.
Samothraki Adventure, aventura pe primul loc
„Promovăm o excursie: Samothraki Adventure. Suntem la a treia ediție. Este conceptul de „go outdoor” unde sunt îmbinate două concepte importante: canyoning și scuba diving. Canyoingul presupune coborârea în rapel a unor cascade sau a unor succesiuni de cascade. Este un sport recent intrat la noi în țară, dar e un succes. Vor fi două zile de canyoning și două zile de scuba diving în cadrul excursiei. Restul de zile care rămân din cele șapte se fac drumeții pe insulă. Vor fi canoe la liberă alegere a participanților. Excursia costă 385 de euro dacă se achită până pe 15 martie. În rest, noi suntem organizatori de team buildinguri mai mult sau mai puțin extreme. Sunt foarte căutate team buildingurile extreme, mai ales în Transilvania, mai ales de către IT-iști. În rest, oamenii sunt puțin mai reticienți”, spune Ana Tătar de la Outdoor4U.
O vacanță în uniformă .. de militar
Arsenal Park este o locație din Orăștie, care oferă o paletă foarte largă de posibilități de distracție, începând de la cele mai obișnuite: plimbări cu bicicleta, plimbări cu mașinuța electrică, jocuri în locuri special amenajate pentru copii sau pe terenurile de sport. „În curând vom deschide cel mai mare Aqua Park din România, cu suprafață construită de peste 5.000 de metri pătrați, cu tobogane interioare, exterioare și sală de sport multifuncțională. Este deja funcțional patinoarul artificial, skatepark-ul, avem cea mai lungă tiroliană din România dintr-o singură bucată, vorbim de 600 metri de cablu cu plecare de la 43 de metri înălțime. Avem instalație power fun, însemnând instalație de sărit cu cablu, care te lasă să cazi aproximativ 20 de metri liber după care te frânează și aterizezi în siguranță pe pâmânt. Sunt șase trasee de cățărare prin copaci, avem aproape 10 km de pistă pentru biciclete, terenuri de sport, plus activitățile cu tentă militară: instrucție militară, plimbări cu transportor șenilat, tir cu cu arme airsoft sau de paintball, lupte de airsoft sau de paintball, tir cu arme de foc.
În cadrul târgului avem discounturi de până la 20% din prețul de listă. De exemplu, o cameră dublă, pentru două persoane, cu mic dejun inclus prețul standard este de 50 de euro, dar putem să îl dăm cu 40 de euro la târg. Sau activitățile, la fel. Depinde foarte mult de ceea ce își dorește clientul. Noi discutăm cu fiecare în parte și îi facem o ofertă personalizată, iar acesteia i se acordă discountul de care vorbeam. Discountul crește proporțional cu valoarea comenzii. Destul de mulți tineri care nu au făcut armata doresc să vină. E mirajul hainei militare, a activităților de tipul acesta și preferă activitățile acestea, preferă chiar și cazarea în camere spartane, cu paturi suprapuse. Sunt și mulți care doresc să retrăiască armata, la modul distractiv”, a declarat Petre Racoviță, director economic Arsenal Park.
Bulgaria se vinde bine
„Pentru Bulgaria aveam reduceri de 45%, pentru Muntenegru de 40%, iar pentru Croația aveam o ofertă de lansare, fiind primul an în care avem această destinație cu autobuzul din Cluj. Tarifele încep de la 220 de euro pe persoană\șapte nopți cu transport din Cluj-Napoca pentru Croația, spre Muntenegru de 199 de euro/persoană pentru șapte zile. Muntenegru a fost ocupat 100% anul trecut, în contextul evenimentelor petrecute. Rușii pentru Muntenegru nu au nevoie de viză. Noi avem vilele noastre, camerele noastre pe care le gestionăm direct, așa că nu ne facem probleme. Anul acesta în turism a început destul de repede și a dat startul Bulgaria. A fost un boom. Bulgaria a fot foarte căutată. Unele hoteluri și-au retras ofertele de early-booking tocmai pentru că sunt foarte multe rezervări și s-au ocupat o mulțime de camere. Bulgaria ne duce cumva cu gândul la Turcia, pentru că all inclusive-ul și serviciile seamănă cu cele din Turcia, nu le ajung încă, iar Grecia e o destinație pentru turiști mai activi, care vor să și viziteze. Nu e specializată pe all inclusive, dar cu toate acestea Paralia rămâne o destinație preferată de români. E ieftin, e plajă bună, e accesibilă”, a declarat Raluca Bogdane, de la Holiday Store.
Evenimentul este organizat de agenția Amprenta în colaborare cu Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România – ANAT.