Reprezentanții BNR se ocupă de educația financiară a elevilor clujeni în cadrul proiectului „Să vorbim despre bani și bănci!”
Elevii clujeni au șansa să ia parte la prima lecție de educație financiară în cadrul unui proiect implementat de Banca Națională a României – Sucursala Regională Cluj împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Cluj. Marți, 17 noiembrie, în sala de conferințe „Ion Lapedatu” a instituției bancare a avut loc o primă întâlnire a reprezentanților Băncii Naționale cu elevi ai mai multor licee clujene: Liceul Teoretic , , Lucian Blaga”, Liceul Teoretic , , Nicolae Bălcescu”, Liceul Teoretic , , Avram Iancu” și Liceul Teoretic , , Gheorghe Șincai”.
Evenimentul, desfăşurat în cadrul proiectului educațional „Să vorbim despre bani și bănci”, reprezintă momentul în care reprezentanții BNR, respectiv ai ISJ Cluj, vor prezenta mass-media obiectivele programului şi succesul acțiunilor care l-au precedat, acesta fiind prologul unor serii de întâlniri ai reprezentanților băncii centrale cu elevii județului Cluj în perioada următoare. Elevii au asiatat la o trecere în revistă a momentelor importante din istoria banilor, dar și a Băncii Naționale a României care a fost înființată în urmă cu 135 de ani.
În perioada 17- 25 noiembrie reprezentanții sucursalei clujene a Băncii Naționale vor împărtăși cu elevii clujeni din 20 unități de învățământ povestea de viață a acestei instituții, istoria sa, provocările contemporaneității și ale viitorului său.
Întâlnirile au loc în contextul împlinirii a 135 de ani de la înființarea Băncii Naționale a României, instituție care și-a asumat o abordare strategică în susținerea educației ecnomico-financiare și a proiectelor ce urmăresc distribuirea cât mai largă a informațiilor cu privire la rolul, atribuțiile și funcțiile principale ale BNR, principiile de bază ale economiei și încurajarea spiritului anteprenorial, în special în rândul tinerilor.
„Noi, prin ceea ce facem încercăm să le deschidem elevilor apetitul pentru ceea ce înseamnă Banca Națională, educația financiară, sistemul financiar pentru ca ei să înțeleagă lucrurile elementare. Sunt lucruri pe care ei le învață parțial la orele de educație anteprenorială și educație financiară. Cei din clasele I – IV au opționale de educație financiară. Cei mici sunt extraordinar de deschiși, pun întrebări, sunt curioși. Noi le punem inclusiv filmulețe despre istoria banilor în general, despre istoria Băncii Naționale”, a spus Septimiu Moga, Șef Compartiment Raportări Statistice Sondaje de Conjunctură și Comunicare Sucursala Regională Cluj.
Cele 20 de școli incluse în cadrul proiectului „ Să vorbim despre bani și bănci”au fost selectate împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Cluj.
„Acesta e al doilea an în care programul este organizat sub acest format. În cadrul Școlii Altfel, copiii sunt aduși aici. Cei mari vin aici să viziteze sala de procesare. Sala de procesare este o chestiune foarte spectaculoasă pentru ei. Văd cele trei mașini care numără banii. Nu numai că acestea numără banii, dar îi și triază pe categorii: bani buni, bani uzați și bani suspecți. Banii suspecți pot fi falsuri sau pot fi lipiți cu scoci două serii una de cealaltă sau putem întâlni alte ciudățenii. Cei mici nu pot să vină aici pentru că sunt alegeni și miroase foarte utrât chiar dacă banii sunt din plastic acum. În cadrul Gobal Money Week mergem noi în școli. Până acum am avut chiar și suprize. Cei mici sunt interesați de ce înseamnă dobânzile, de modul în care se calculează acestea, dar și de felul în care sunt împachetați banii, de cum li se stabilește valoarea și așa mai departe. Elevii învață noțiuni de macroeconomie care sunt destul de greu de percput chiar și la nivel universitar. Mergem câte o oră, 50 de minute în fiecare școală. Ne dorim să creem la nivelul școlilor cercuri de economie unde să stăm de vorbă cu 10, 15 elevi, din mai multe clase. Am avut această experiență la Dej anul trecut și a fost interesant”, a mai spus Moga.
Proiectul se desfășoară și în mediul rural. Anul trecut în cadrul proiectului au fost incluși peste 2.000 de elevi.