Gelluloid, un joc realizat la Cluj, în Top 10 Strategy Games pe Opera Market
Cluj-Napoca a găzduit la începutul lunii noiembrie cel mai mare festival digital din România, DreamHack. Nu e întâmplător faptul că acesta a avut loc aici, în inima Transilvaniei, unde dezvoltatorii de jocuri se întrec în creativitate. Transilvania Reporter vă prezintă în cele ce urmează povestea unor tineri care au început mai în glumă, mai în serios să creeze jocuri pentru mobile și diferite aplicații. În momentul de față aceștia dețin un studio de grafică, unde creează produse media pentru piața din afară. Cu toate că primul joc serios creat de aceștia, Gelluloid, nu le-a adus satisfacții financiare, le-a adus multe review-uri pozitive în revistele de specialitate, ajungând rapid în top 10 Strategy Games pe Opera Market, acest lucru încurajându-i să meargă mai departe. Cu toate acestea recunosc că pentru a reuși pe această piață este nevoie de o strategie închegată, dincolo de orice.
Gelloid, joc de strategie realizat la Cluj
Echipa formată din Cristian Cristea, Vlad Borza, Darius Hancheș, Andreea Cristea, Adrian Bugnar, Cristian Cherecheș și Horea Trinca deține în prezent două firme: Tractor Set Go și Tractor Media. Ambele își desfășoară activitatea în Cluj. Prima se ocupă de jocuri pentru mobile și aplicații, iar cea de a doua de grafică.
„Încercăm să facem și jocuri pentru PC. Acum câțiva ani când am început să facem jocuri mobile pentru că acolo era boom-ul, acolo aveai o piață de desfacere și a fost primul loc unde puteai să îți faci disponibil jocul la un public foarte mare. Noi suntem un grup de prieteni care lucrăm împreună de multă vreme. Am făcut un joc pentru PC acum mulți ani în urmă. Am concurat cu acesta la București, la un concurs organizat de Level. Am luat o mențiune și nu am mai continuat să îl facem pentru că ne-am dat seama că era dificil de distribuit. Trebuia să găsești pe cineva care să îți ia jocul, să îl pună pe un CD, pe rafturile magazinelor de specialitate care în România erau oricum foarte puține la momentul respectiv. Pe vremea respectivă nu aveam nicio firmă, deși ne spuneam Tractor Media încă de atunci”, povestește Horea Trincă, unul dintre membrii echipei Tractor.
De ce Tractor Media? „Eram un grup care făcea grafică și am zis că ar fi bine să avem și noi un nume. Tractor ni se părea că sună bine. Noi tot făceam glume spunând că ni se învârt rotițele. Până la urmă am folosit atât de mult numele de Tractor Media, încât așa a rămas. După premiul câștigat, ne-am văzut mai departe de treabă pe partea cu grafica, am făcut spoturi pentru televiziuni naționale, am făcut proiecte pentru străinătate. Ne-am ocupat mai puțin de jocuri”, povestește Horea.
În 2012, grupul s-a reîntâlnit cu un prieten programator, Cristian Cristea, și s-au hotărât să mai facă câteva jocuri. „Am luat un prototip de al lui care mai târziu a devenit jocul nostru Gelluloid. Jocul are ca „personaje” principale niște celule cu gel care trăiesc într-un laborator. Cel care se joacă trebuie să cucerească o rețea de astfel de celule, folosindu-se de gelul său inteligent, care se upgradează și se bate cu virușii. Am lucrat foarte mult la acest joc, mult mai mult decât ar fi trebuit să lucrăm. Nu ne-am oprit până când nu ne-a mulțumit rezultatul și din cauză că nu aveam suficientă experiență pe partea aceasta de producție de multe ori am mers și înainte și înapoi. L-am lansat în vara lui 2013 pe piață fără să îi facem reclamă deloc. În momentul respectiv a fost nebunie. Spre surprinderea noastră am primit o mulțime de review-uri pozitive de la reviste de specialitate din afară. Am ajuns pe Opera Market Store în Top 10 Strategy Games. Până acum avem 100.000 de instalări, dar din punct de vedere financiar nu a fost un succes. În momentul acela nu am putut lansa jocul pe bani, pentru că atunci nu se putea vinde pe Play Store”, povestește tânărul.
Deși au primit multe felicitări, nu au reușit să facă jocul profitabil, finanțându-l doar din fonduri proprii. „Ne-am hotârât să facem în 2014 și o versiunea pentru IOS, să îl vindem acolo. L-am modificat substanțial, numai că ne-a luat destul de mult până când l-am făcut. Pentru că nu ne veneau bani de acolo noi trebuia să continuăm cu proiectele noastre”, povestește acesta.
Dezvoltatorii independenți își asumă riscuri
Spre deosebire de marile companii care dezvoltă jocuri, dezvoltatorii independenți își pot asuma anumite riscuri. „Companiile merg mereu pe o rețetă care funcționează. De exemplu, sunt jocuri care au ajuns la a cincea versiune. Sunt de fapt același lucru, numai că spun că au îmbunătățit grafica. Sunt multe comentarii negative și lumea își dă seama de asta, dar tot se cumpără jocul. Rețeta funcționează. Companiile mari nici nu își pot asuma prea multe riscuri pentru că dacă produc un joc în care investesc foarte mulți bani, iar acela nu se vinde bine. Noi ne permitem să riscăm”, spune Horea.
„Am fost toți foarte entuziasmați de ce facem și am învățat foarte mult când am făcut jocul. Din această cauză am vrut să facem totul noi, personal: de la grafică, la programare, la muzică. Inclusiv vocile am vrut să le înregistrăm noi până când ne-am dat seama că nu avem accentul potrivit, oricât de mult ne străduiam. Vocile au fost înregistrate de actori americani”, povestește Horea.
[stextbox id=”custom”]
Premii Gelluloid
CNet: Cel mai bun joc din iulie 2013 – locul al doilea
Opera Store: Top 10 Strategy Game
9/10 Best Apps Award
[/stextbox]
Înapoi la PC și console
Chiar dacă nu au avut succes financiar cu Geluloid nu au renunțat la jocuri. „În momentul acesta dezvoltăm un joc pentru PC și console. De ce? Am observat că multă lume fuge de mobil pentru că e suprasaturată piața acolo și atunci platformele de vânzare pentru PC și console s-au deschis mult mai mult și acceptă mai multe jocuri decât în trecut. E foarte tentant să mergi pe PC și să ceri mult mai mulți bani pe joc. Nu e competiția atât de mare. Pe mobil se lansează sute de jocuri în fiecare zi”, spune tânărul.
În urmă cu doi ani s-a înființat la București RGDA (Romanian Game Developers Association). „Niște tipi s-au gândit că sunt mulți dezvoltatori de jocuri în România și cineva ar trebui să găsească o voce comună pentru noi toți. S-au plimbat prin toată țara să ne întâlnească. În momentul acesta suntem 35 de studiouri înscrise în RGDA. Nouă întâlnirile cu diverși developeri și investitori ne-au deschis ochii. Am văzut care erau reacțiile pentru Geluloid. Când am arătat jocul mai multor investitori, ne-au spus direct că nu o să îl vindem. Una dintre probleme era faptul că nu îți puteai da seama dacă îți place jocul sau nu decât după ce te jucai. Nu era foarte atractiv pentru publicul larg să îl downloadeze pentru a vedea ce e acolo. După ce se jucau, spuneau că e bun. Am observat că este foarte important să îți găsești colaboratori puternici pe partea aceasta de promovare. Richard III acum s-a lansează. Cred că va fi jocul anului. Două treimi din costul total au fost investite în marketing nu în developmentul efectiv, iar developmentul a fost câteva milioane de dolari. Sunt sume foarte mari și e greu să concurezi când ești faci parte dintr-o echipă de câțiva oameni. Pentru Gelluloid am lucrat șapte persoane”, povestește Horea.
Echipa Tractor s-a modificat de-a lungul timpului, dar prieteniile au rămas. „În firma noastră de grafică toți au terminat Artele plastice, mai puțin eu. Eu am terminat informatica. La master am studiat și eu grafica, în 3D, dar pe partea de programare. Eu nu sunt nici programator, nici grafician. Sunt punctul de legătură. Cel mai greu este să îi opresc pe toți să vină cu idei. Veneau în fiecare dimineață la mine cu o idee de joc. Le spuneau să nu ne grăbim, să îl terminăm pe aceasta, să îl vindem. Partea aceasta cu ideile e ceva natural la noi. Dacă nu ne vin idei, ceva nu merge bine”, spune Horea.
Următorul joc: Polyscape
Patru animăluțe sunt furate de extratereștrii și duse pe o planetă invadată de insecte. Acestea au puterea să schimbe mediul înconjurător: unul apa, unul pământul, unul aerul și celălalt focul, ceea ce creează ecosisteme în jurul lor. „Vezi că vin pești cu praștia care trag în insecte. E crazy! Grafica e foarte interesantă. Am demonstrat că se poate. Am făcut un prototip. Jocul se adresează celor care doresc să se distreze. E exploziv, dar nu cere foarte mult de la jucător”, spune Horea.
Care sunt ingredientele unui joc reușit? „În primul rând contează stilul grafic pentru că acesta e primul lucru care sare în ochi, apoi partea de game play. De aceea ne-a lăudat lumea la Gelluloid pentru că am reușit să facem un balans foarte bun între jucător și inamici, pentru că tot timpul ți se pare că ești pe muchie de cuțit: pierzi sau câștigi. Jocul e distractiv, nu sunt puncte moarte. E important să ții jucătorul mereu în joc, să îi dai ceva nou, să fie surprins, să ai un game play pe care acesta să îl înțeleagă ușor. Jucătorul trebuie să simtă că jocul e finisat din toate punctele de vedere. Sunt atât de multe jocuri acum că imediat dacă ceva nu e în regulă cu el, acel ceva iese în evidență. Gelluloid a fost finisat din toate punctele de vedere”, povestește tânărul.
Grafică pentru străinătate
În prezent echipa Tractor este în căutare de colaboratori pe partea de promovare. „Pe partea de grafică merge. Nu avem niciun motiv să facem jocuri în afară de pasiune. Genul de grafică pe care îl facem noi se plătește foarte bine, pentru că este mult mai specializat decât ceea ce fac alte studiouri. Lucrăm pe partea de animație, putem să venim cu soluții tehnice, îmbinând partea de grafică cu cea de programare și rezolvăm niște probleme pe care foarte mulți alții care sunt doar artiști nu le pot rezolva. Lucrurile pe care le facem noi se plătesc mult mai bine. Majoritatea contractelor pe care le avem sunt pentru cei din afară. Când am început să facem grafică, am făcut o animație pentru Romstal, dar nici nu ne-am gândit că vom găsi pe cineva în România să plătească pentru ea. E foarte greu să convingi pe cineva care nu are niciun pic de tangență cu partea aceasta de producție. Chestiile acestea se înțeleg mult mai bine în străinătate. Rezultatele îi conving și pe români, dar după ce le spunem prețul, nu mai vor”, explică Horea.
„Noi nu facem numai jocuri, facem aplicații pentru mobile. Am avut, de exemplu, un client căruia i-a venit o idee foarte interesantă de a crea o aplicație cu ajutorul căreia hainele să poată fi probate în mediul virtual. Era vorba de câțiva români plecați în Statele Unite, care au înființat acolo firma Tulemod. Ei doreau să creeze un model după un om, un avatar care să aibă exact proporțile omului adevărat. Aplicația se numește Atelier. Alături de echipa lor, a trebuit să venim cu foarte multe soluții tehnice pentru a crea aplicația. Avem o rochie de exemplu, care avea o mulțime de șnururi pe ea și care încărca sistemul grozav. Inclusiv mediul înconjurător în care se plimba acest personaj trebuia făcut de noi. Există clienți care vin cu multe idei interesante”, spune acesta.