Digital Kids. Programator la șapte ani
Aproximativ 50 de copii au participat în weekend, la atelierul organizat de Digital Kids Cluj cu ocazia Săptămânii Europene a Programării (EU Code Week România). În cadrul cursului cei mici au învățat să își creeze primul program, dar și primul prieten virtual. Cu toate că vârsta recomandată de organizatori pentru participarea la acest curs este de opt ani, regula a fost încălcată pentru a-i permite unui băiat de șapte ani să ia parte la atelier, în ciuda frățiorului său mai mic, de doar cinci ani, care ar fi făcut orice pentru a crește câțiva ani, măcar pentru două ore, pentru a putea lucra cot la cot cu fratele său.
Atelierul s-a desfășurat în Aula Facultății de Instalații din cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca. Probabil nu întâmplător a fost aleasă acestă locație, cei mici dobândind, prin joc, noțiuni ce se învață în mod normal în anul II de facultate.
Alina este mama unei fetițe de nouă ani. „Am ținut să o aduc la aceste cursuri pentru că sunt conștientă că acesta este viitorul, chiar dacă personal nu mă încântă foarte tare pentru că nu vrem să fim atât de dependenți de tehnologie și să trăim doar într-o lume virtuală, dar ca părinte sunt datoare să îi ofer copilului sau să încerc să îl pregătesc pentru orice va fi în viitor, chiar dacă îmi place sau nu. Încercăm să îmbinăm și alte activități pe lângă informatică și programare. Încercăm să utilizăm tehnologia și calculatorul într-un mod constructiv, deci nu avem voie să ne jucăm nelimitat, ci să învățăm să creem”, spune mămica.
„Am făcut un progrămel în care cățelușul se așeza, se plimba și lătra. Cățelușul meu se numește Blacky. Mi-a plăcut mult”, povestește fiica Alinei.
De ce le place atât de mult copiilor programarea? „Programul este adaptat în funcție de vârsta lor și totul se desfășoară prin joc. Sunt convinsă că acest curs este indicat și pentru a le dezvolta logica într-un mod cât mai eficient. Îi ajută să își stabilească un obiectiv și să găsească calea de a-l atinge. E și distractiv, totodată. Noi nu prea avem noțiuni de acest gen. Cel puțin la noi, este un alt motiv pentru care am ales să o aducem într-un cadru în care va învăța de la profesioniști”, spune Alina.
„E important de unde vine un joc”
Veronica Iepure Gurscă este mama a doi băieți: unul de șapte și celălalt de cinci ani. „Mi se pare o vârstă potrivită pentru băiatul cel mare, pentru că e foarte interesat de calculatoare, de jocuri. Acum a început să facă programare, ceea ce mi se pare că e foarte util. Cei mici sunt foarte atrași de jocuri, iar pentru mine ca mamă, mi se pare că e foarte important ca un copil să știe de unde vine un joc. I-am spus că dacă îi place să se joace, îi voi arăta întâi cum se face un joc și apoi va putea să se joace pe ce vrea el sau pe un joc pe care l-a creat chiar el. Mi se pare un lucru minunat când copilul face altceva pe calculator. Astăzi au creat ceva foarte simplu, dar oricum pe mine mă depășește deja. Trebuie să învăț și eu programul respectiv pentru a-l ajuta să meargă mai departe. Noi nu am avut atât de multă legătură cu programarea, am fost o generație mai retrasă din acest punct de vedere”, spune Veronica.
Atelierul a fost ținut de15 traineri voluntari. „Copiii, majoritatea care au venit erau începători, nu aveau nicio cunoștință de programare, dar cu ajutorul platformei care e special creată pentru ei și cu ajutorul trainerilor care le-au explicat noțiunile de bază au reușit destul de repede, într-o oră și jumătate să își creeze un prieten digital, un animăluț pe care l-au hrănit, aplicând niște intrucțiuni simple, așa cum face orice programator atunci când dezvoltă un software. Am avut și copii de șapte ani, cu toate că vârstă cea mai mică reomandată e de opt ani, moment când un copil poate să tasteze și să recunoască literele pe tastatură, dar cei care sunt precoce pot să înceapă de la șapte ani. A fost și un copil de cinci ani, dornic să crească mai repede pentru a putea lua parte la curs.
Sunt foarte mulți copii dornici, pentru că este o învățare prin joc. Ei nu își dau seama că ceea ce le predăm sunt noțiuni pentru anul II de facultate, noțiuni de programare destul de dificile. Metoda e atât de distractivă, încât cu toții vor să vină cât mai redepe. Majoriatea părinților ne spun că sunt destul de necunoscători și că îi uimesc copiii cu ceea ce fac. Reușesc să învețe de la copii și asta ne dă nouă o mare satisfacție. Când îi vedem că își învață părinții sau unchii să își facă site-uri, ne bucurăm enorm. Vin părinții și ne cer cursuri pentru recalificare”, povestește Roxana Rugină, CEO Simplon România, organizatorul evenimentului.
Simplon România în parteneriat cu Asociația ETIC din Cluj și Asociația Edusfera din București sunt organizatorii cursurilor de programare pentru copii „Digital Kids” la Cluj-Napoca. Începând din octombrie 2014 au fost organizate cursuri și ateliere pentru 145 de copii. Echipa de la Cluj este formată din 15 tineri cu experiență în programare, pedagogie și proiecte care îmbină educația și tehnologia pentru a oferi copiilor abilități necesare în viitor.
Săptămâna UE a programării (Code Week) este o mișcare condusă de voluntari care promovează această activitate în țările lor, în calitate de ambasadori ai Săptămânii programării. Această inițiativă a fost lansată în 2013 de către un grup de tineri consilieri pentru agenda digitală. Anul trecut, peste 150.000 de persoane au participat la 4.200 de evenimente, în 36 de țări din Europa și din afara ei. Comisia Europeană sprijină Săptămâna UE a programării și alte inițiative independente care urmăresc să promoveze competențele informatice, inclusiv programarea, pentru diferite grupuri-țintă.
Evenimentul dă startul cursurilor Digital Kids care încep din 12 octombrie
În cadrul Digital Kids cei învață să gândească logic, să folosească calculatorul în mod util și creativ și să dezvolte aplicații și jocuri. Cursurile săptămânale durează 2 ore și se adresează copiilor între 8 si 14 ani. Pe parcursul modulelor pregătite, copiii descoperă principiile limbajelor de programare, învață cum să creeze și să programeze jocuri, animații, website-uri și aplicații de la nivel de începător și până la un nivel avansat. Printre subiectele acoperite se numără HTML, CSS, Java Script, Scratch, Ruby on Rails și Python.
Ca urmare a participării la acest program, copiii vor fi capabili: să înţeleagă ce sunt algoritmii şi cum sunt aceştia implementaţi ca programe pe echipamente digitale, să creeze programe simple şi să identifice erorile, să utilizeze raţionamente logice pentru a prezice comportamentul unor programe simple, să utilizeze tehnologia pentru a crea, organiza, manipula şi extrage conţinut digital, să utilizeze cel puţin două limbaje de programare şi să folosească tehnologia într-un mod responsabil, păstrând confidenţialitatea informaţiilor personale.
Înscrierea la primul modul din toamnă se poate face aici.