Drumurile judeţene, sub „asediu”
Şantier pe peste 20 de drumuri judeţene în această vară. Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public şi Privat (RAADPP) a demarat lucrările de modernizare pe drumurile din mai multe colţuri ale judeţului. Directorul RAADPP, Mircea Avram spune că în acest an s-a schimbat strategia: se renunţă la plombele ineficiente care trebuiau refăcute de două ori pe an şi se începe turnarea de covoare asfaltice.
În acest an bugetul aprobat deocamdată de Consiliul Judeţean pentru lucrările de investiţii ale regiei se ridică la 21 de milioane de lei. Cert este că în acest an regia şi-a propus asfaltarea peste 100 de kilometri de drumuri judeţene. Mai ales că în februarie, pentru prima dată s-a aprobat şi un master plan care vizează modernizarea tuturor drumurilor judeţene până în 2020. ”Anul acesta ne-am propus să turnăm asfalt mai ales pe drumurile lăsate de izbeliște de cei de la Kiat și apoi drumurile licitate de cei de la Samus în 2011. Dar e important să avem o strategie pe mai mulți ani, astfel încât până în 2020 să avem reparate și modernizate toate drumurile județene, care măsoară peste 1.200 de kilometri. Am prins aici și zonele turistice pentru că degeaba avem aceste zone dacă drumul spre ele este prost, nu putem ajunge acolo”, a spus la aprobarea master planului directorul Mircea Avram.
Anul trecut bugetul pentru drumuri a fost de 60 de milioane de lei, dar potrivit master planului la o finanţare similară în primii doi ani, adică 2015-2016, ar urma să se asfalteze 206 de kilometri lucrările fiind estimate la 77 de milioane de lei.
„Noi ne propunem multe pentru 2015, dar depinde şi dacă vor mai fi rectificări de buget, pentru că noi am prezentat la Consiliu Judeţean şi mai multe variante de finanţare. Inclusiv o variantă pentru luarea unui credit. Anul acesta terminăm creditul luat în 2005 când s-au luat 15 milioane de euro din care s-a asfaltat 2 kilometri, restul a mers pe alte lucrări. Dar dacă vom lua credit vom încerca să facem cât mai multă asfaltare. Putem lucra, avem nevoie doar de linişte, vreme bună şi bani. În consiliul de administraţie noi am discutat şi vom lucra cu un laborator independent care va verifica tot ce înseamnă calitatea materialelor care se pun pe drumuri, de la piatră spart, asfalt, balast”, a precizat pentru Transilvania Reporter, directorul RAADPP, Mircea Avram.
Unde se lucrează
„În prezent se lucrează pe mai multe drumuri din judeţ. De exemplu, la Mintiu Gherlii spre Mica am finalizat tot drumul de 15 kilometri, cu două straturi de asfalt, ultima porţiune de 7 kilometri fiind turnată recent. De asemenea, la Bobâlna-Pustuţa, cum se intră în judeţul Cluj din partea dinspre Sălaj, deoarece drumul era groaznic, am reuşit până acum să facem 6, 7 km de covor asfaltic tot în două straturi. O lucrare importantă s-a făcut şi spre Mănăstirea Căşiel. Acolo este un loc unde în 14 septembrie când este ziua hramului vin foarte mulţi oameni. Am reuşit anul trecut să turnăm 7 km de asfalt, iar anul acesta încă trei, tocmai ca lumea să ajungă pe covor asfaltic la mănăstire. Se lucrează la covoare asfaltice noi şi la Unguraş-Valea Unguraşului- Nireş şi Suatu, unde lucrarea este aproape finalizată. Iar la Băişoara – Valea Ierii se lucrează în continuare pentru a finaliza cei 14 kilometri pe care-i avem pe acest drum. Anul trecut s-au turnat aproape şase kilometri, în momentul de faţă s-au turnat 2, 2 kilometri, lucrarea este în curs de desfăşurare”, a declarat Avram.
Acesta a precizat că a fost nevoit să decaleze anumite lucrări la drumuri din cauza proiectelor de investiţii pe care unele primării le derulează în ceea ce priveşte introducerea apei şi a canalizării. „La drumul de la Apahida – Morişti am început să turnăm covor de la Morişti, deoarece în Apahida domnul primar a introdus apă canal şi n-a adus drumul la cote, iar gropile sunt ale dânsului nu sunt ale noastre. I-am făcut adresă în scris că până nu aduce la cote drumul nu-l putem face. Noi facem covor asfaltic cu garanţie şi nici un constructor nu va veni să facă lucrările altuia dinainte care a introdus apă şi canal. Chiar azi am avut o discuţie cu primarul şi i-am spus că până nu îşi aduce toate lucrările făcute pentru apă şi canal la cote, pentru că au spart drumul cu traversări cu sau fără autorizaţie, până nu le aduce toate la cote ca să putem asigura garanţia, noi nu vom interveni. De aceea am început din cealaltă parte. Dacă nu va face acest lucru vom veni cu asfaltările înspre Apahida şi vom lăsa în localitate drum neasfaltat”, a mai spus directorul RAADPP.
Aceeaşi situaţie se înregistrează şi pe drumul de la Frata. Şi aici datorită faptului că primăria vrea să introducă tocmai acum apă şi canal lucrările la drum s-au mutat spre Crişeni. „Anul trecut în Frata am mai rezolvat nişte probleme la drum pe situaţii de urgenţă, acum vroiam să venim cu covor, dar în această situaţie decalăm şi vom încerca să facem drumul spre Crişeni”, a adăugat Avram.
“Dacă în fiecare an până acum se făceau plombări de 12 sau 13 milioane de lei, anul acesta am făcut doar de 400.000 de lei. Restul de 12 milioane sunt incluşi la covoare asfaltice cu garanţie de minim 2 ani de zile. S-a schimbat strategia. Se încep aceste covoare multe care rezistă între cinci şi opt ani, pentru că nu am mai vrut să mai facem plombe. Dacă faci plombări primăvara, toamna trebuie să faci din nou plombe şi costă dublu deoarece se fac manual”.
Plombări mai puţine
Sunt şi câteva drumuri pe care lucrările abia au început sau vor începe în câteva zile. „Dacă la Gura Râştii- Someşu Rece s-a turnat în două straturi 1 km şi lucrarea se continuă, pe drumul Călata – Mărgău s-au turnat 2 km, iar în momentul de faţă se lucrează chiar în Mărgău pentru că nu mergem spre Scrind. Asta dintr-un motiv strict tehnic. Aprovizionarea cu piatră spre Răchiţele se va face pe la Săcuieu- Scrind- Răchiţele şi dacă turnam asfalt îl distrugeam. În momentul de faţă se lucrează şi pe Şăula, şi tocmai s-a început lucrul şi în Floreşti spre mănăstire. La Mărişel se lucrează deja la covorul asfaltic şi în 28 mai se va începe de la Râşca spre Mănăstireni, am dat ordinul de începere firmei Diferit. La fel şi de la Săvădisla se va lucra să ajungem la Vlaha – Luna până la sensul giratoriu. De asemenea, din discuţiile cu diriginţii de şantier se poate începe în lunile următoare lucrarea pe Bogata-Călăraşi şi apoi pe Corneşti, tot lucrări de investiţie cu două straturi de asfalt, iar pe situaţii de urgenţă se va merge pe partea de la Borşa şi la Sic”, a mai spus Mircea Avram.
Pe anumite drumuri care nu sunt cuprinse în acest an în calendarul de modernizări se mai fac şi reparaţii. „S-a terminat de plombat pe Tureni, acuma se plombează pe Gheorgheni, totul cu oamenii noştri ca să avem costuri cât mai mici. Avem un reciclator care foloseşte materialul frezat şi iese asfalt. Urmează Chinteni, Vultureni şi mergem spre Recea Cristur-Pustuţa. Am cumpărat şi un marcator nou, avem profesionişti pe el, facem tot noi marcajele. Pe Ciurila s-a marcat bine următoarea mişcare va fi pe Căpuş-Agârbiciu după care, toate drumurile”, a explicat directorul RAADPP.
[stextbox id=”alert” caption=”Pe ce drumuri se lucrează în 2015″]
Fizeşu-Gherlii-Ţaga-Geaca-Cămăraşu
Mociu-Frata-Ceanu Mare-Viişoara
Lona-Săvădisla-Băişoara -Iara
Borşa-Aşchileu
Mărişel-Someşu Cald-Gilău
Apahida-Cojocna
Nicula-Sic
Vaida-Cămăraş-Pălatca
Râşca-Mănăstireni
Aghireş-Gârbău
Vultureni-Panticeu
Valea-Ierii-Băişoara
Gura-Râşca-Someşu Cald
Mintiu-Gherlii-Mica
Corneşti-Fundatura
Suatu-DN
Şăula-DN
Sâncraiu-Aluniş
Răchiţele-Prislop-Ic Ponor[/stextbox]