La 95 de ani de la primul spectacol, seniorii Operei din Cluj trag un semnal de alarmă: clădirea trebuie renovată!
Cu doar câteva zile înainte de reprezentația aniversară „Aida”, care marchează 95 de ani de la susținerea primului spectacol pe scena Operei Naționale din Cluj, foaierul operei s-a transformat într-un loc al amintirilor prin prezența unor personalități marcante ale celor mai glorioși ani din trecutul instituției: Angela Nemeș, Marcela Ciobanu, Vasile Bărbieru, Gheorghe Victor Dumănescu, Emil Maxim, Petre Sbârcea, Tiberiu Răzor, Mircea Moisa și Titus Pauliuc. În cadrul unei conferințe de presă, invitații au tras câteva semnale de alarmă cu privire la importanța promovării istoriei operei, precum și a numelor de pe scenă, dar și cu privire la nevoia renovării totale a clădirii operei.
„Eu sunt un fost corist al operei, dintr-un grup de 13 coriști, care salvam spectacolele Operei. Am salvat 353 de spectacole, uneori și două pe zi, așa că dacă eram în Apus aveam peste jumătate de milion de euro în buzunar. Aici ne făceam însă datoria cu suflet și pentru suflet”, a precizat Tiberiu Răzor. La rândul său, baritonul Vasile Bărbieru, fost solist al Operei clujene, căruia la sfârșitul anului trecut Opera Națională i-a dedicat o seară specială prin reprezentația spectacolului „Carmen”, a făcut o scurtă trecere în revistă a rolurilor pe care le-a interpretat înainte de a părăsi instituția, în urmă cu 38 de ani. De asemenea, artistul a făcut referire la alți câțiva artiști mari ai operei care, din păcate, au fost dați uitării: Ana Roja Vasiliu, Lucia Stănescu sau Constantin Ujeicu.
Întâlnirea seniorilor operei clujene a continuat cu destăinuirile dirijorului Petre Sbârcea. „Știu că maestrul Bărbierul îmi reproșa că timpii mei sunt prea așezați. Vreau să îi spun că atunci când colaboram cu voci frumoase, totdeauna timpii mei erau foarte largi, iar când erau voci care nu îmi plăceau, timpii mei erau foarte rapizi”, a glumit dirijorul Petre Sbârcea. „Sunt 58 de ani de când am pășit pentru prima dată în această instituție. Deși mi-am dorit să fiu dirijor simfonic, aici la Operă m-am format ca dirijor și îi mulțumesc acestei instituții. Opera a devenit un gen pe care l-am îndrăgit foarte mult. Traviata sau Lucia di Lammermoor nu îmi plăceau deloc dar studiindu-le, m-am îndrăgostit de aceste opere”, a mai precizat maestrul.
„Din 1950 fac și eu parte din Operă, dar până în 1950 am fost în sală, urmând ca din 1960 să fiu pe scenă. Eram un copil atunci, aveam 20 de ani. Aici mi-am găsit nevastă, aici mi-am crescut copiii și am cântat până luna trecută. La 54 de ani vechime am ieșit la pensie. Am cântat tot repertoriul. În vremurile când eram spectator, coada la agenția de bilete din Piața Libertății era de la ora 7 în fiecare duminică dimineață. La ora 12 nu se mai găseau bilete. Când a fost premiera spectacolului Ana Lugojana, sala era ticsită de oameni. Țin minte că un sat din Banat a lucrat un an de zile la confecționarea costumelor pentru această premieră”, a povestit artistul Mircea Moise, insistând asupra faptului că opera nu este un gen pe cale de dispariție.
Ultimul care a luat cuvântul la întâlnirea cu presa a fost dirijorul Gheorghe Victor Dumănescu aducând în discuție nevoia de renovare a clădirii Teatrului și Operei Naționale din Cluj. „Văd că lumea se mobilizează pentru păduri și pentru alte cauze. Această instituție este un monument de artă, o frescă din care ne adăpăm cu toții și trebuie să atragem fondurile necesare pentru renovarea ei”, a spus Gheorghe Victor Dumănescu. Dirijorul a propus și refacerea spectacolului My Fair Lady, realizat în 1988, care este reprezentat și astăzi cu aceleași decoruri și costume, în aceeași regie.
„Aida”, după 95 de ani
În onoarea aniversării celor 95 de ani de teatru liric, instituția clujeană, de altfel prima instituție lirică din țară, prezintă în fața publicului Spectacolul Aniversar Extraordinar „Aida” de Giuseppe Verdi, în cadrul unui eveniment care va avea loc duminică, 17 mai, de la ora 18.30. „Așa cum am început în urmă cu 95 de ani, sărbătorim cu «Aida». Nu avem o producție nouă ci doar pe cea care se joacă de mulți ani, dar poate când vom sărbători 100 de ani vom avea o reprezentație nouă. Cu toate acestea, îi vom oferi acesteia o mai mare strălucire prin invitații pe care îi avem: soprana Radostina Nikolaeva de la Opera din Sofia, baritonul Ionuț Pascu, basul Adrian Sâmpetrean și dirijorul invitat Gabriel Bebeșelea. Ne mândrim de asemenea și cu tenorul Hector Lopez și cu mezzosoprana Andrada Roșu, care vor face parte din distribuție”, a precizat Florin Estefan, managerul general al Operei Naționale Române Cluj, în cadrul conferinței de presă.
Opera clujeană va fi prezentă și la Zilele Clujului, în data de 23 mai, în Piața Unirii, unde soliștii Ilinca Băcilă, Paula Iancic, Oana Trâmbițaș, Iulia Merca, Tiberius Simu și Vlad Morar, sub bagheta dirijorului Adrian Morar, vor oferi publicului un recital de Broadway-music. Totodată, în data de 22 mai, de la ora 14.00, în clădirea Casino din Parcul Central va avea loc lansarea cărții „Cortez”, în prezența Vioricăi Cortez. Mezzosoprana va fi prezentă la Cluj unde în data de 23 mai va primi titlul de Cetățean de onoare al orașului.
Opera Română din Cluj a însumat până în prezent peste 200 de titluri de operă, operete și balete din repertoriul universal, alături de 40 de creații românești.