Ce le place tinerilor clujeni?
Asociația Femeilor de Afaceri Cluj a demarat acum doi ani o acțiune pe care am remarcat-o de la prima vedere: „Clujul are atitudine!” Era ceva de care orașul avea nevoie și cu atât mai mult le-am felicitat în gând cu cât, tocmai descoperisem că femeile din Clujul interbelic erau un fel de motor al comunității. Organizau întruniri, luau decizii, făceau colecte. Lor li se datorează Parcul Central, amenajarea Dealului Cetățuiei și alte amenajări urbane, pe atunci greu de făcut. După 100 de ani, femeile de afaceri reiau o veche tradiție și fac de câte ori pot și pentru scopuri notabile, efortul de a strânge comunitatea în jurul lor. În 6 mai, la Casino, în Parcul Central au avut loc o dezbatere în cadrul proiectului „Clujul are atitudine- Tinerii la putere în 2015!” care a reunit reprezentanți ai instituțiilor culturale și administrative, ai societății civile, presă, studenți, oameni de afaceri tocmai pentru a afla de la ei cum văd evoluția culturală a orașului și ce e de făcut pentru ca ea să fie mai vie, mai performantă. La dezbatere s-au formulat idei și probleme legate de colaborarea dintre instituțiile culturale, de marketingul cultural, de apropierea de tineri a unor instituții îmbătrânite, de crearea unor poluri culturale și unui cadru unde cultura să poată evolua.
Ce-i lipsește Clujului? Mai mulți bani, mai multă participare, mai mult dialog, mai multă răbdare și înțelegere față de noile experiențe pe care le trăiește.
Proiectul derulat de AFA a cuprins și un sondaj on-line ale cărui rezultate, chiar fără a avea pretenția de a fi științifice, oferă o imagine relevantă asupra vieții culturale din orașul nostru.
Rezultatele măsuratorii au constituit baza de pornire a dezbaterii publice de astăzi de la Casino-ul din Parcul Central, dezbatere moderată de jurnalistul Mihnea Măruța și la care au participat reprezentanți ai instituțiilor culturale și publice din oraș, membri ai organizațiilor de tineret, jurnaliști și alte persoane interesate de îmbunătățirea ofertei culturale a Clujului.
Tinerii clujeni apreciază festivalurile, cinematografele și spatiile de evenimente culturale din oras, în timp ce instituțiile și centrele culturale, muzeele, bibliotecile și galeriile de artă mai trebuie să convingă și să cucerească acest public. Festivalul de Film TIFF este în topul evenimentelor apreciate de tineri, Fabrica de Pensule este cea mai apreciată organizație culturală, Muzeul Etnografic este cel mai apreciat muzeu, iar Bibloteca Lucian Blaga este cea mai populară bibliotecă. La polul opus stau galeriile de artă, aproape toate necunoscute.
„Am dorit să privim orașul și comunitatea locală din perspectiva tinerilor, să le aflăm tendințele de consum cultural și cum văd ei oferta orașului în acest an, când Cluj-Napoca este Capitala Europeană a Tineretului. Rezultatele sondajului și interviurile sunt un punct de pornire al dezbaterii în care sperăm să se implice cât mai mulți actori din domeniul cultural și împreună să găsim soluții viabile de dezvoltare comunitară”, a declarat Mihaela Rus, președintele AFA Cluj.
Chestionarul de pe site-ul www.clujulareatitudine.ro a fost completat în perioada 6-26 aprilie de 1.182 de persoane. Tinerii cu vârste cuprinse între 14 și 35 de ani au constituit publicul-țintă, proiectul fiind promovat cu predilecție către aceștia, atât prin mijloace online, cât și offline. Răspunsurile au fost anonime, fără restricționarea repondenților, iar întrebările au fost de tip „alegere multiplă”, cu mențiunea că nu s-au putut alege ca preferate decât variantele selectate anterior drept cunoscute. Chestionarul nu reprezintă o cercetare de tip sociologic, ci un instrument care să arate tendințele și interesul cultural al tinerilor clujeni.
Cum au votat tinerii clujeni?
Potrivit răspunsurilor înregistrate pe site, TIFF (91%), Electric Castle Festival (90%), Jazz in the Park (81%), Comedy Cluj și TIMAF (câte 62%) conduc topul notorietății, în timp ce festivaluri care au debutat anul trecut, precum We Are Rocking the City și Cluj Blues Fest, înregistrează și ele un grad de notorietate de peste 15%. Cele mai atractive festivaluri pentru tinerii clujeni sunt TIFF (71%), Jazz in the Park (64%) și Electric Castle (57%).
Cinematografele se bucură și ele de un grad mare de notorietate în rândul celor care au răspuns la chestionar: câte 97% Cinema „Florin Piersic” și Cinema City din Iulius Mall, câte 94% Cinema City din Polus Center și Cinema „Victoria”. Preferințele respondenților se îndreaptă cu precădere spre „Florin Piersic” (61%) și Cinema City din Iulius Mall (52%), în timp ce 42% aleg și Victoria, iar 34% și Cinema City din Polus Center.
La capitolul „spații de evenimente culturale”, înregistrează o notorietate de peste 80% Cluj Arena, Casino-ul din Parcul Central, Sala Sporturilor „Horea Demian” și Bastionul Croitorilor, în timp ce spații precum teatrele român și maghiar, Fabrica de Pensule, Casa de Cultură a Studenților, Auditorium Maxim ori Muzeul de Artă beneficiază de o notorietate de peste 40%. Capitolul preferințe este deschide de Casino-ul din Parcul Central (64%), urmat de Cluj Arena, Bastionul Croitorilor și Auditorium Maximum (între 35 și 53%).
În timp ce festivalurile, filmele și spațiile de evenimente sunt interesante pentru tinerii din Cluj, instituțiile culturale, muzeele, centrele culturale, bibliotecile și galeriile de artă mai trebuie să convingă și să cucerească acest public. Gradul de apreciere pentru Filarmonica de Stat „Transilvania”, Fabrica de Pensule, teatrele și operele române și maghiare este cuprins între 19 și 49%, în timp ce notorietatea ajunge la 79% (filarmonica).
În cazul muzeelor, cele mai cunoscute sunt Muzeul Etnografic al Transilvaniei (86%), Muzeul de Farmacie (71%) și Muzeul de Artă (46%). Colecțiile lor sunt considerate interesante de 56% dintre respondenți (Muzeul Etnografic), respectiv 34% (Muzeul de Farmacie) și 24% (Muzeul de Artă). La capitolul „Centre culturale”, topul este condus de British Council (81% notorietate, 58% interes), Institutul Cultural Francez (69% notorietate, 37% interes), Centrul Cultural German (57% notorietate, 25% interes) și Institutul Confucius (54% notorietate și 13% interes), în concordanță cu interesul crescut al tinerilor clujeni pentru limbi străine.
Cea mai cunoscută și frecventată bibliotecă este B.C.U. „Lucian Blaga” (90% din respondenți au auzit de ea și 62% o preferă), urmată de Biblioteca Institutului Francez și biblioteca județeană „Octavian Goga”. La galeriile de artă, topul notorietății este deschis de Galeria Plan B (31%), urmată de Galeria Veche Cluj-Napoca (28%) și Galeria de Artă Cluj-Napoca (23%). Aceeași ierarhie se păstrează și la preferințe, cu mențiunea că procentele înregistrate aici sunt de 21% (Plan B), respectiv 17% (Galeria Veche și Galeria de Artă).
Prima ediție a proiectului „Clujul are atitudine” s-a desfășurat în 2012 și a urmărit să îmbunătățească relațiile instituțiilor publice cu cetățenii, pornind de la evaluarea gradului de satisfacție privind eficiența instituțiilor cu care locuitorii intră frecvent în contact. Cea de-a doua ediție, „Clujul are atitudine – Tinerii la putere în 2015”, este organizată în perioada 2 aprilie – 10 mai 2015.