Proiect de 71 de milioane de euro la aeroport, blocat de Consiliul Judeţean
Aeroportul Internaţional “Avram Iancu” Cluj a finalizat studiile pentru proiectul privind un punct de transport intermodal care să asigure o legătură uşoară şi rapidă atât pentru pasageri, cât şi pentru transportatorii de marfă între liniile ferate şi cursele aeriene. Proiectul este evaluat la 71 de milioane de euro, din care pentru 85% s-ar putea obţine finanţare din fonduri europene.
Cofinanţarea de 15% ar trebui asigurată însă de instituţiile partenere: Consiliul Judeţean Cluj, Primăria Cluj-Napoca, Primăria Apahida, CFR şi Ministerul Transporturilor. Proiectul ambiţios s-a blocat însă chiar la Consiliul Judeţean, conducerea aeroportului aşteptând de aproape un an ca instituţia care, de fapt, patronează aeroportul, să semneze contractul de asociere care să permită elaborarea şi depunerea spre finanţare a proiectului propriu-zis.
De altfel, la întâlnirea de astăzi de prezentare a studiilor care s-au făcut până în prezent pentru fundamentarea proiectului, nu a fost prezent nici un reprezentant din aparatul de specialitate al CJ, deşi iniţial îşi confirmaseră prezenţa atât secretarul judeţului Simona Gaci, cât şi directorul Mariana Raţiu, iar pe program era trecut cu un discurs inclusiv preşedintele interimar al CJ, Vakar Istvan. “Am sunat acum la Consiliul Judeţean şi mi s-a comunicat că nu poate veni nimeni. Iar domnul preşedinte Vakar este plecat din localitate”, a precizat directorul operaţional al aeroportului, Iuliu Pop.
Pentru acest proiect foarte amplu s-au făcut nu mai puţin de opt studii. “Pe lângă extinderea pistei până la 3.500 de metri pentru a permite zborurile intercontinentale, avem acest proiect de transport intermodal. Este unul dintre cele mai importante proiecte pentru dezvoltarea judeţului. Acest seminar final prezintă rezultatul studiilor şi ne apropiem de final şi cu proiectul tehnic, şi ne dorim să trecem la etapa următoare, implementarea unui proiect de circa 70 de milioane de euro, din care 85% pot fi fonduri europene. Beneficiile sunt directe şi indirecte. Este vorba despre o nouă gară la Someşeni, o pasarelă de 270 m care asigură o conexiune între aeroport şi Gara Someşeni, este vorba de conectarea cu transportul rutier şi de asemenea, pe viitor, un terminal cargo. Este un proiect etapizat, care în funcţie de accesarea fondurilor uropene va dura între 2 şi 10 ani. primele rezultate se pot vedea în 2-3 ani”, a precizat directorul aeroportului, David Ciceo. Aceasta a spus şi că aeroportul clujean este primul din România care a gândit un proiect care să acceseze fonduri europene pe domeniul transportului intermodal, în 2015 Comisia Europeană având în total 11 miliarde de euro pentru acest domeniu,
Transportul intermodal se regăseşte atât în strategia CJ cât şi a Ministerului Transporturilor şi este sprijinit de UE. Şansele de obţinere a unei finanţări sunt cu atât mai mari cu cât cele opt studii care au costat circa 2 milioane de euro au fost finanţate cu 1 milion de euro din bani europeni, iar 1 milion de euro a fost asigurat de CJ.
“Ne putem aştepta la o creştere de cel puţin 10-15% a numărului de pasageri numai prin implementarea acestui proiect, pentru că va creşte şi aria noastră de acoperire şi va facilita transportul pasagerilor de pe o zonă extinsă la aeroport”, a mai precizat David Ciceo.
Pentru realizarea proiectului care include o nouă gară, un pasaj pietonal de acces între gară şi aeroport, o legătură auto între gară şi aeroport, terminalul cargo, o centrală de cogenerare şi un parc fotovoltaic sunt necesare şi câteva terenuri din care unele sunt în proprietatea aeroportului, iar altele în proprietatea CFR şi a Primăriei Apahida.
“2014 e cel mai bun an din punct de vedere al creşterii numărului de pasageri, am atras companii noi, avem rute noi. În 27 octombrie lansăm un zbor important Cluj-Varşovia cu compania Eurlot, zilnic, mai puţin duminica. E o realizarea foarte mare având în vedere că din Varşovia se oferă 38 de conexiuni. Va fi un zbor de referinţă”, a adăugat directorul aeroportului.
Managerului proiectului privind transportul intermodal, Iuliu Pop a precizat că se aşteaptă un răspuns oficial din partea CJ Cluj privind contractul de asociere încă din decembrie 2013 şi că, deşi s-au făcut mai multe adrese de revenire, singurul răspuns primit a fost din partea secretarului judeţului, Simona Gaci care a spus că “acest contract nu este specific Consiliului Judeţean”.
Iuliu Pop a precizat că în urma celor opt studii realizate în ultimii ani au rezultat mai multe obiective care ar trebui realizate prin acest proiect. “Vorbim despre un terminal cargo în valoare de 13 milioane de euro, o gară la Someşeni evaluată la 15 milioane de euro, un terminal cargo de 26, 5 milioane de euro, un parc fotovoltaic de 6, 8 milioane de euro, o centrală de cogenerare în valoare de 4 milioane de euro, dar şi legătura pietonală care ar urma să coste 12 milioane de euro şi cea auto evaluată la 4, 5 milioane de euro. A existat o disponibilitate foarte mare şi la CFR care au fost de acord să preia partea de finanţare pentru gară, dar şi legăturile pietonale şi auto. Durerea mare este că nu avem deschidere la aparatul de specialitate a Consiliului Judeţean, pentru că nu mai e mult până în 15 februarie 2015 când este termenul limită pentru depunerea acestui proiect”, a explicat Iuliu Pop.
Reprezentanţii proiectantului au explicat că au fost luate în discuţii două soluţii tehnice şi s-a optat pentru soluţia care presupunea costuri mai mici. “Terminalul cargo este amplasat la capătul estic al fostei piste de aterizare, gara vizavi de aeroport, legătura pietonală se va face printr-un pasaj suprateran, iar în zona de triaj de la Sânicoară se va face cargo CFR. Legătura dintre cargo CFR şi aeroport se va face pe un drum nou amplasat între Agro Transilvania şi Rondocarton. De asemenea, parcul fotovoltaic se va întinde în zona de protecţie a pistei pe o suprafaţă de 40.000 de metri pătraţi cu o putere de 2 megawaţi”, au precizat aceştia.
Nu există Comentarii