FOTO/ La pas prin oraşul….şantier
Praf, zgomot de picamere, excavatoare, buldozere şi maşini de mare tonaj pline ochi cu pietriş şi nisip, muncitori care sapă adevărate tranşee pe străzi şi trotuare. Aceasta e imaginea care ne va urmări prin oraş pe tot parcursul verii. Municipalitatea a demarat simultan lucrări de modernizare pe mai multe străzi şi poduri din oraş, urbea transformându-se încet-încet într-un imens şantier.
Pe parcursul întregii veri se va lucra intens pe mai multe străzi din diferite cartiere. De data aceasta s-a pornit dinspre periferie spre centru. Mai exact două din cele patru intrări din oraş sunt în lucrări. Se repară atât Calea Baciului, cât şi Calea Turzii. Asta după ce abia recent s-au încheiat lucrările de pe Traian Vuia, unde au mai rămas de făcut doar marcajele. În schimb pe celelalte două artere şantierele sunt în toi. Calea Turzii, de exemplu, va fi complet transformată până în toamnă. Proiectul de modernizare a străzii Calea Turzii implică o investiție de 22 de milioane de lei care sunt alocaţi de la bugetul local pentru reabilitarea carosabilului, a trotuarelor, pe toată lungimea arterei, de la bază, din Piața Cipariu și până la intersecția cu strada Făgetului, adică aproape doi kilometri. Proiectul include pe lângă refacerea tramei stradale și a trotuarelor, o zonă mediană cu iluminat public și spațiu verde, pe tronsonul II – între sensurile giratorii Observatorului și Făget.
Pe de altă parte, intrarea în oraș dinspre Baciu va fi reconfigurată pentru fluidizarea circulației. Ceea ce înseamnă că toată vara traficul va fi un adevărat coşmar pentru şoferi, mai ales la început şi sfârşit de weekend când aceste intrări/ieşiri din oraş sunt foarte solicitate.
16 străzi reparate pe bani europeni
Un alt proiect major de reparaţii ale străzilor a început în aceste zile şi deja creează nervi serioşi şoferilor prin lucrările demarate pe strada Moţilor. Este vorba de data aceasta de lucrări în valoare de aproape 17 milioane de lei, bani din fonduri europene, câştigaţi prin proiectul „Refacerea infrastructurii Oraşului Comoară, modernizare căi de acces spre centru istoric”. Astfel, muncitorii de la SC Viarom Construct SA vor lucra pe străzile Memorandumului, Calea Moţilor, Avram Iancu şi I.C. Brătianu. Termenul de execuţie sigur va da câteva frisoane conducătorilot auto: 14 luni.
În primele luni ale anului a fost adjudecată şi licitaţia pentru „Modernizarea tramei stradale de acces la zona industrială”, care include modernizarea a 12 străzi. După un proces câştigat în luna mai, primăria a demarat lucrările şi în acest proiect. Aşa că pe lângă Calea Baciului vor mai fi şantiere pe străzile Primăverii, Plopilor, Splaiul Independenței, Gheorghe Barițiu, Horea, Gării, I.L. Caragiale, Căii Ferate, Decebal, Oașului, Bulevardul Muncii și parțial, urmând calea de rulare a tramvaiului, străzile Emil Isac, Regele Ferdinand și Cpt. Grigore Ignat. Acestea vor fi modernizate complet, inclusiv în ceea ce privește iluminatul stradal sau mobilierul urban necesar. Asocierea Diferit-Kiat a câştigat aceste lucrări cu o ofertă de 53.092.092, 20 lei (fără TVA). Termenul de finalizare a lucrărilor este de 18 luni de la semnarea contractului. Deocamdată în luna mai au început lucrările pe Aleea Stadion. Strada este închisă traficului rutier până în această toamnă, deoarece lucrările vor fi corelate cu finalizarea Sălii Polivalente. Proiectul de modernizare prevede şi realizarea unei piste pentru biciclişti, trotuare şi rigolă deschisă carosabilă, care va fi confecţionată din piatră de râu. De asemenea, în 19 mai au început lucrările de pe strada Căpitan Grigore Ignat, tronsonul cuprins între Bulevardul Muncii şi podul Colectiviştilor. Lucrările vor avea o durată de 3 luni. Din fericire, cei care locuiesc în Mănăştur au cam scăpat de şantiere majore, după ce recent s-au încheiat lucrările de pe strada Mehedinţi. S-au modernizat carosabilul, trotuarele şi locurile de parcare, investiţia fiind de 11 milioane de lei.
Podurile…la control
După ce anul trecut o bucată importantă a Podului Traian s-a rupt, autorităţile locale au decis ca pe lista de investiţii a lui 2014 să se regăsească şi şapte poduri. Astfel, Podul Garibaldi şi Podul Traian vor primi o faţă cu totul nouă, în timp ce alte şase poduri vor fi reparate. Şi pasarela pietonală din apropierea parcului „Iuliu Haţieganu” la care au fost constatate probleme serioase la partea de fundaţie va fi înlocuită complet. Licitaţia pentru proiectare a fost câştigată de firma Drumex. Pasarela pietonală are o lungime de 68 de metri, iar valoarea estimată pentru execuţie este de 400.000 euro.
De altfel şi traficul de pe strada Oaşului este dat peste cap şi a suferit restricţii, după ce în 21 mai au demarat lucrările de modernizare a podului peste pârâul Chinteni, lucrări care vor dura aproximativ 3 luni. Pe de altă parte, în 24 iunie, au început şi lucrările la podul Horea, ceea ce a creat un alt disconfort major în traficul auto într-o zonă centrală. Mai ales că, pentru acest pod execuţia lucrărilor presupune restricţionarea circulaţiei pe benzile de circulaţie. Lucrarile au început pe sensul de circulaţie dinspre Piaţa Mihai Viteazu înspre Gară şi vor dura aproximativ 45 de zile.
Podul Horea a fost inclus în licitaţia pentru trama stradală pe fonduri europene care prevede şi reparaţii la podurile peste Valea Chintăului, Nadăș şi canalul Morii. Aici oferta câștigătoare de 6.270.613, 25 lei fără TVA a fost depusă de S.C. ARL. S.R.L, termenul de finalizare fiind de 6 luni pentru poduri. Cât priveşte cele două poduri foarte importante, Garibaldi şi Traian, în ambele cazuri se avansează cu partea de proiectare.
Pe lângă şantierele care vor da serioase bătăi de cap şoferilor şi pietonilor, tot pe parcursul verii vor fi continuate lucrările la parkingul de pe strada Negoiu-Mehedinţi. Aici vor fi create 372 de locuri de parcare. Obiectivul trebuie finalizat în cursul acestui an, după mai multe întârzieri, iar valoarea lucrărilor executate de Construdava şi Icco Energ SRL este de 6, 5 milioane lei. De asemenea, până în 15 septembrie trebuie să fie gata noua Sală Polivalentă care va avea 7.300 de locuri şi 445 de locuri de parcare. Tot pentru această toamnă este prevăzută şi finalizarea sălii de sport de la Colegiul Naţional „George Coşbuc”, de care vor beneficia peste 1.500 de elevi. Se lucrează şi la pasajul pietonal subteran din Piaţa Gării. Prima etapă prin care pasajul va fi complet reparat şi modernizat ar trebui să se încheie la sfârşitul acestei luni, lucrările ridicându-se la 400.000 de lei.
Foto: Dan Bodea