Taxa specială de transport, rediscutată în Consiliul Local
Consilierii locali din Cluj-Napoca vor discuta din nou proiectul privind instituirea taxei speciale de transport în ultima şedinţă din acest an convocată pentru 30 decembrie. Proiectul nu a întrunit cvorumul necesar la şedinţa precedentă, consilierii PSD votând împotrivă. Aceştia şi-au motivat atunci votul prin faptul că doresc analizarea mai atentă a acestei propuneri.
Proaspăt constituita Companie de Transport Public, fosta RATUC, solicită Consiliului Local instituirea de la 1 ianuarie 2014 a unei taxe specială la tariful biletului/ abonamentului de călătorie. Banii ar urma să fie folosiţi pentru pentru achiziția de mijloace de transport în comun moderne şi mai puţin poluante, deoarece dintr-o analiză a regiei rezultă că peste 50% din flotă este expirată.
Propunerea este ca această taxă specială să fie în cuantum de 6, 65%, iar proiectul va fi dezbătut din nou în şedinţa de consiliu local. “În urma analizei efectuate de către R.A.T.U.C. privind starea tehnică a parcului de autobuze, troleibuze şi tramvaie din dotare a rezultat că din totalul de 330 de mijloace de transport, 207 au durata normală de exploatare îndeplinită sau depăşită şi anual ar trebui înlocuit 10 % din parcul de autobuze şi troleibuze. În medie, pe an, suma necesară pentru dotare este de 36.490.000 lei. Scoaterea din exploatare a mijloacelor de transport învechite şi înlocuirea acestora cu altele moderne cu consumuri energetice reduse determină o reducere a cheltuielilor cu piesele de schimb şi manopera pentru reparaţii. Având în vedere posibilităţile limitate ale regiei privind finaţarea din surse proprii, RATUC Cluj-Napoca solicită constituirea sursei de finanţare a investiţiilor pentru achiziţia mijloacelor de transport public moderne cu un confort sporit, mai puţin poluante şi cu un consum energetic redus, prin instituirea unei taxe speciale de transport public local în cuantum de 6, 65%. Taxa specială se va aplica la tariful biletului sau abonamentului. Prin instiuirea taxei speciale nu se modifică preţul biletului sau abonamentului”, se arată în referatul proiectului de hotărâre.
Între timp însă Compania de Transport a pierdut, deocamdată, oportunitatea deservirii rutelor metropolitane, extrem de bănoase. În acest caz licitaţia a fost atribuită în favoarea firmei Fany pentru rutele Cluj-Napoca-Floreşti sau Cetatea Fetei.