Blogul The New York Times Style Magazine, despre Cluj: “Un oraş medieval românesc cu mare talent artistic”
Deşi nu dispune de o şcoală celebră de arte şi nu beneficiază de ajutor guvernamental, nici măcar de o localizare pe hartă avantajoasă, micul oraş medieval Cluj a devenit în mod neaşteptat un izvor al viitoarelor generaţii de artişti, astfel descrie Zeke Turner oraşul Cluj-Napoca într-un articol publicat pe blogul The New York Times Style Magazine.
În articolul “A Medieval Romanian City With Major Art Talent-Un oraş medieval românesc cu mare talent artistic”, Clujul este prezentat prin realizările artistului Adrian Ghenie, unul dintre pictorii care au cucerit lumea artei în ultimii ani, dar şi prin reuşitele altor prieteni de-ai săi, aparţinând aceleiaşi generaţii de artişti. “În ultimul deceniu, Cluj-Napoca, un oraş universitar est-european cu aproximativ 325.000 de locuitori permanenţi, a devenit un punct fierbinte neaşteptat al lumii artei[…]. Ghenie este reprezentat în New York de puternica galerie Pace şi creaţia lui a atras atenţia unor importanţi colecţionari, inclusiv a proprietarului casei de licitaţii Christie’s, François Pinault. La două licitaţii Sotheby, în ultimul an, vânzările lui au fost triple şi apoi duble tuturor estimărilor”, se precizează în articolul publicaţiei The New York Times Style Magazine.
“Mi se pare cumva miraculos”, spune Adrian Ghenie, în privinţa succesului său şi a prietenilor lui, Mircea Cantor, Ciprian Mureşan, Şerban Savu. De unde această înflorire? Se întreabă autorul articolului. “Cea mai bună explicaţie sunt lucrările artiştilor, etica muncii lor, un avantaj pe care ei de multe ori îl atribuie contextului cultural pe care germanii şi maghiarii l-au creat cu ani în urmă în România”, observă autorul articolului. “Este datoria generaţiei noastre să începem să construim”, precizează, de asemenea, Mara Raţiu, din partea Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca. “Urăsc câteodată să trăiesc în România. Este o nebunie să trăieşti aici pentru că ai de-a face cu atâtea lucruri dificile. Pe de altă parte, ceea ce este fascinant este munca de pionierat şi ideea de a construi ceva”, explică Mara Raţiu.
În acelaşi articol cititorii află mai multe şi despre Galeria Plan B, deschisă în 2005 la Cluj, de Mihai Pop și Adrian Ghenie. “În cazul nostru, în Est, este important să constituim ceva. De la început ideea a fost că dacă deschidem Plan B va fi un proiect pe termen lung. În Vest toată lumea te întreabă: Care este următorul tău proiect?Ce urmează în continuare?Nu există următorul. Următorul înseamnă a susţine proiectul realizat ieri”, concluzionează Mihai Pop.
Citiţi articolul integral pe blogul: The New York Times Style Magazine