Învățarea trebuie transformată în fapte, altfel se șterge
Ultimii ani au încercat să îndepărteze învățământul românesc de mediul formal cu care ne-am obișnuit și să-l apropie de un mediu flexibil de relaționare între student și profesor. Asta încearcă să facă și proiectul „Nonformalul prinde Universitarul” care astăzi și-a deschis campania de promovare cu un târg de metode educaționale diferite față de cele cu care ne-am obișnuit până acum.
Atât organizatorii cât și partenerii își propun să promoveze conceptul de educație nonformală în rândul a 3000 de studenți și profesori din Universitatea Babeș-Bolyai și să informeze cu privire la metode de educație nonformală, implicându-i direct în workshopuri specifice, astfel încât la finalul acestora să poată aplica metodele la cursurile și seminariile pe care le susțin. O parte din aceste metode sunt storytellingul, debate-ul, jocurile de echipă, teatru de improvizție și expoziție vie. Toate aceste metode dezvoltă și creează legături atât la nivel student-student cât si la nivel student-profesor. Astfel, prin storytelling și debate tinerii se obișnuiesc să discute mai mult, să își exprime stările, să se contrazică într-un mod plăcut, fără să simtă atât profesorii cât și studenții, că o părere în contradictoriu este considerată lipsă de respect. Jocurile de echipă, teatru de improvizație, expozițiile vii sunt cele care aduc ideea de acțiune în timpul cursurilor, nu doar a sta și a privi către ecranul de prezentare.
Maria Cărbunaru reprezentanta asociației Dreams for life este de părere că tipul de învățământ cu săli de curs de sute de studenți care ascultă și notează, deteriorează învățământul, totul devine un fapt statistic fără interacțiune: “ Sunt dezamăgită de spațiu de masă în care studiază tinerii pentru că am impresia că îi face să se închidă și mai mult, să se plafoneze”, a declarat tânăra absolventă a facultății de Antropologie. După părerea ei, profesorul non-formal nu este departe de cel obișnuit doar că pe lângă metodele educaționale existente ar trebui implicate mai multă pasiune și mai multă importanță oferită studentului: “ Ei trebuie să ne arate că părerea noastră este validă, necesară iar în locul examenelor tocite ar trebui să ne ofere libertatea de a crea produse intelectuale care să ne poarte amprenta”, a adăugat Maria.
Cruceriu Daniel, vicecampion național în debate susține introducerea dezbaterilor în metodele educaționale actuale și o consideră foarte benefică în formarea studenților: “Dezbaterile implică real și constant studenții iar în acest mod profesorul devine un falicitator al discuțiilor nu doar cel care predă”, declară tânarul.
Altă metodă, de data asta pentru studenți, este alternativa de a învăța prin voluntariat. Voluntariatul este cel mai potrivit instrument prin care tinerii se pot dezvolta în timpul facultății pentru că este foarte greu ca de la început să existe posibilități de angajare: “Studenția oferă șansa și timpul necesar să faci ceva prin care să te dezvolți constant, să greșesti fără consecințe grave, pentru că totul este doar un exercițiu pentru viitorul tău”, afirmă Bere Ioana Maria de la Centrul de Voluntariat Cluj.
Prin acest proiect, inițiatorii încearcă să arate alte forme de educație și în niciun caz nu desființează învățământul actual: “Nu avem imaginea profesorului ideal, nu intenționăm să învățăm pe cineva vrem doar să le arătăm ideile noastre iar ei decid dacă merită sau nu să fie aplicate, a declarant Laura Blaj, coordonatorul campaniei.
Text: Adnana Furtună
Educația non-formală nu este ceva nou în România dar este un proiect pilot nou în UBB, un proiect în care organizatorii au încredere că va da rezultate. Proiectul a fost inițiat de Asociația „Go free” susținută de Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC), și de societatea civilă – Asociația “Dreams for Life”, Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca, PATRIR – Peace Action, Training and Research Institute of Romania, Fundația Noi Orizonturi, OSUBB și RomâniaPozitivă.ro. Startul campaniei a fost bine subliniat de motto-uri reprezentative pentru ideea de a învăța într-un mod mai neobișnuit. Cele mai evidențiate au fost: Educație prin joc, nu joacă! Încerc mereu să fac ceea ce nu știu să fac pentru a învăța cum să fac! Poți învăța în patru feluri: pentru școala, pentru viață, pentru tine, pentru oricine! sau Învățarea trebuie transformată în fapte, altfel se șterge.
barovo copii