Excelenţă:Cea mai bună companie de transport din Europa operează la Turda
Al optulea Forum European de Autobuze şi Autocare organizat de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) care a avut loc în data de 17 octombrie 2013 la Kortrijk, Belgia, i-a oferit Societăţii de Transport Public (STP) SA Alba Iulia, care operează şi la Turda, Premiul IRU pentru Excelență-IRU Bus Excellence Award 2013. Din mai multe dosare înscrise în competiţie de operatorii de transport, premiul i-a fost acordat acestei societăţi pentru investițiile semnificative făcute pentru o flotă ale cărei vehicule sunt confortabile, ecologice, accesibile și persoanelor cu dizabilități, pentru punctualitatea cu care autobuzele respectă programul călătoriilor, pentru sistemul integrat de ticketing și pentru satisfacerea clienților prin informarea în timp real prin panouri de afişaj a orelor de sosire în stație.
Inovaţie în transport
După ce Societatea de Transport Public (STP) a câştigat licitaţia în 2009, la puţin timp în Turda au început să se vadă şi primele îmbunătăţiri. Cele mai importante schimbări au fost cele de personal şi de dotare a noului sistem de transport. Pe lângă parcul auto înnoit au apărut panourile de afişaj electronic în staţii şi automatele de bilete. De asemenea, toate autobuzele care au venit la momentul respectiv erau dotate cu aer condiţionat, cele mai uzate având trei ani vechime. Totodată, noua societatea a adus şi autobuzul turistic. Inovatoare au fost şi automatele de bilete, care la nivelul judeţean sunt unicat, vânzarea biletelor prin SMS şi panourile cu afişaj care afişează în timp real apropierea autobuzelor de staţie. Diferit foarte mult faţă de vechiul operator de transport, care era Regia de Transport Local şi care aparţinea de Primărie, a fost modul în care se presta serviciul, respectiv punctualitatea autobuzelor în staţie. Mai mult, şoferilor le-a fost impusă o anumită ţinută vestimentară reflectată printr-o uniformă care să înlocuiască şlapii, sandalele sau cămaşa descheiată de nasturi pe timp de vară.
Schimbarea mentalităţii
“Prima dată am reglat modul de lucru şi am lucrat la mentalitatea şoferilor. S-a făcut o selecţie psihologică foarte exigentă a personalului şi au fost păstraţi doar cei care au corespuns. Am încercat să ţinem cont doar de calitatea oamenilor. La acelaşi număr de kilometri efectuaţi la un moment dat, Regia de Transport avea în jur de 300 de angajaţi. În prezent suntem 75 de oameni la acelaşi volum de activitate. În privinţa ţinutei vestimentare, când şoferii au apărut în uniforme îi întreba lumea dacă au venit din Alba Iulia, oamenii cunoscând aspectul impecabil al şoferilor STP de acolo”, a precizat pentru Transilvania Reporter Dan-Robert Mostecky, directorul STP Turda, explicând că exigenţa se referă în primul rând la selecţia personalului, pregătirea continuă şi măsurile disciplinare în cazul abaterilor. “Se întâmplă uneori să existe abateri la respectarea programului sau în privinţa curăţeniei din autobuze. Chiar dacă oamenii de pe stradă nu percep că autobuzul nu este curat, noi avem nişte standarde. Toate autobuzele se spală zilnic în interior şi în exterior şi la capăt de linie, când timpul permite, şoferul face curăţenie. Un mare câştig pentru noi este este modul în care cetăţenii percep punctualitatea autobuzelor. Ne-am permis să afişăm fiecare cursă cu ora la care autobuzul ajunge într-o staţie. Odată ce afişăm acest orar şoferul este obligat să îl respecte şi călătorii pot face sesizări în caz contrar”, declară Dan-Robert Mostecky.
Monitorizare atentă
Autobuzele sunt monitorizate în teren, online şi prin sistemul de sesizare pus la dispoziţia călătorilor prin SMS, fax, telefon sau mail. Toate autobuzele au montate sisteme GPS prin care se poate vedea locaţia lor pe hartă şi orice sesizare se poate verifica prin consultarea istoricului autobuzului pe o perioadă de 90 de zile. În prezent, în municipiul Turda societatea operează 23 de autobuze care fac acelaşi lucru pe care îl făceau peste 50 de autobuze înainte. “Toate legile din transport dau exclusivitate autorităţile locale de a-şi organiza transportul. Serviciul pe care îl desfăşurăm este foarte bun, dar mai costisitor faţă de ceea ce era înainte. Avem şi noi la nivelul municipiului unele probleme în a recupera banii de la Administraţia Locală. Există o stare conflictuală pentru că suntem obligaţi să prestăm în nişte condiţii pentru care ei în permanenţă consideră că nu au bani. Noi aveam multe planuri de investiţie, de creştere a calităţii sau adoptarea de sisteme noi, dar care au stagnat. Printr-o hotărâre de Consiliu Local s-a hotărât să înlocuim autobuzele noi cu autobuze mai vechi pentru a fi mai puţin costisitor pentru ei, au limitat subvenţiile acordate, spunem noi în mod ilegal şi aşa mai departe. Chiar dacă oamenii nu simt aceste piedici, la nivelul societăţii se simte. Câtă vreme eşti obligat să renunţi la nişte autobuze deja cumpărate ca să le înlocuişeti cu autobuze mai vechi nu putem evolua”, a precizat Dan-Robert Mostecky. Nu doar autorităţile locale sunt o piedică pentru dezvoltarea serviciilor societăţii, ci şi anumiţi operatori de transport care prestează servicii în paralel cu STP şi asta doar pentru că li s-au creat condiţii favorabile încălcării legii. “Bineîneţeles că astfel de operatori ne diminuează din încasări şi orice ban în minus se simte. Omul are tendinţa să păcălească. Noi încercăm prin toate mijloacele să păstrăm nivelul ridicat al lucrului bine făcut”, declară Dan-Robert Mostecky.
Valoarea parcului auto a STP Turda, în 2010, a fost de peste două milioane de euro. Pe parcurs au apărut sistememele noi, afişajele electronice sau automatele de bilete care şi acestea au costat sute de mii de euro. Toate sistemele au permis însă reducerea numărului angajaţilor, iar serviciul a devenit mult mai bun din punct de vedere calitativ. 60-70% din numărul biletelor se cumpără prin mijloacele moderne, fie prin automatele de bilete sau prin SMS.
Distrusă de vandali
Singura staţie de autobuz climatizată din România, care se găseşte la Turda chiar vizavi de clădirea Poliţiei Municipiului a fost din nou vandalizată.
Inaugurată în vara lui 2011 staţia din Piaţa Romană din Turda, la fel ca alte staţii al STP, constituie frecvent ţinta vandalilor care nu ţin cont de investiţiile pe care societatea le-a făcut în oraş. Staţia din Piaţa Romană era o încercare unicat şi făcea parte dintr-un proiect mai amplu care prevedea amplasarea altor trei staţii climatizate pe raza municipiului. Staţie este prevăzută cu un sistem cu senzor care permite deschiderea automată a uşilor, iar noaptea, în interiorul staţiei se aprind luminile. “Un aspect unic la nivel naţional care se găseşte la Turda este şi staţia climatizată din Piaţa Romană, destul de des vandalizată din păcate. Am făcut deja comanda pentru reparare, dar înainte de a fi reparată fiecare poate să tragă singur concluziile ce înseamnă vandalism doar uitându-se la aspectul staţiei. Acesta este comportamentul european al cetăţeanului. Staţia este una închisă cu sistem de climatizare pe timp de vară şi sistem de încălzire pe timp de iarnă, cu uşi automate. Aşa ceva nu există la noi în ţară, iar în Europa sunt foarte puţine. Este făcută după o idee din Dubai”, a declarat pentru Transilvania Reporter inginerul Dan-Robert Mostecky, directorul Societăţii de Transport Public S.A, Turda.
Dan-Robert Mostecky a precizat că gesturile de vandalizare frecvente nu doar îi descurajează pe angajaţii societăţii, ci le dă şi senzaţia de neputinţă. “E munca noastră şi cineva îşi bate joc de ea”, spune directorul STP Turda precizând că aceleiaşi staţii i-au fost arse şi scaunele într-un alt act de vandalism. “În interval de câteva zile se întâmplă astfel de lucruri. Au spart şi panourile publicitare din multe staţii. De multe ori astfel de comportamente pot coincide cu o petrecere bună dată de cineva, dar în rest nu îmi dau seama care ar fi motivele unei asemenea atitudini”, declară Dan-Robert Mostecky.
e unul din lucrurile laudabile ale orasului. felicitari