O piesă despre emancipare sexuală a femeilor închide stagiunea la Teatrul Național Cluj

Regizorul Eugen Jebeleanu pune în scenă la Teatrul Național Cluj-Napoca ultima premieră a actualei stagiuni.

Piesa LACRIMILE AMARE ALE PETREI VON KANT a fost scrisă şi montată în anul 1971 și și este unul dintre cele mai cunoscute şi mai comentate texte ale celui supranumit „copilul teribil al cinematografiei germane”, Rainer Werner Fassbinder.

Lacrimile amare ale Petrei von Kant este un colaj de cinci episoade din viaţa unei creatoare de modă de succes, Petra von Kant, a cărei viaţă este bulversată de întâlnirea cu un model de o frumuseţe răvăşitoare, Karin, şi vortexul de sentimente generat de aceasta, piesa a fost definită de critici ca o tragedie modernă despre dorinţă, putere şi obsesie.

Într-un interviu acordat Ștefanei Pop-Curșeu, directorul artistic al Teatrului Național Cluj-Napoca, Eugen Jebeleanu argumenteaă alegerea acestei piese pentru prima colaborare cu Naționalul clujean:

”Am ales piesa datorită subiectului pe care-l abordează, pentru că putem spune povestea unor femei și a unei povești de iubire dintre două femei, faptul că putem vorbi despre această emancipare sexuală, dar și despre o descoperire a propriei orientări sexuale la o vârstă nu neapărat fragedă. Personajul nu mai are 20 de ani și cred că e important să vorbim despre faptul că te poți descoperi la orice vârstă și să-ți asumi orientarea ta sexuală.

Pe de altă parte, suntem într-un moment de dezbatere foarte pregnantă despre paritate, despre reprezentarea femeilor, despre poziția femeilor în societate, despre felul în care alegem să spunem poveștile lor. Da, este un spectacol pe de o parte feminist, pe de altă parte care vorbește despre feminitate, lucrurile se întrepătrund. Și poate dincolo de asta, e vorba și despre o continuitate a muncii mele, de faptul că am început cu Katzelmacher al lui Fassbinder, la Teatrul German din Timișoara, text pe care îl mai montasem la Stuttgart, iar acum lucrăm aici la Lacrimile amare ale Petrei von Kant, și că ambele texte vorbesc despre condiția artistului. Nu neapărat despre cineva care lucrează în teatru, ci în industria modei, dar face parte din același univers al artei, și mă interesează să vedem și ce relevanță și ce necesitate mai are arta azi, felul în care noi, artiștii, ne punem în pericol pe o scenă, felul în care ne raportăm la personajele pe care le jucăm, la poveștile pe care le spunem, câtă distanță, câtă obiectivitate și câtă critică putem aduce despre arta contemporană pe care o facem.”

Eugen Jebeleanu este unul dintre cei mai inspiraţi regizori din peisajul teatral românesc contemporan și montează pentru primă dată pe scena Naționalului clujean. Co-fondator şi director al companiilor de teatru independent Compania 28 (2010, România) şi Compagnie des Ogres (2015, Franţa), creator de spectacole memorabile, abordând teme umane, sociale şi politice esenţiale, Eugen Jebeleanu a montat pe scene prestigioase din România şi din străinătate şi este câştigătorul a multiple distincţii pe plan naţional şi internaţional. Spectacolul său Itinerarii. Într-o zi lumea se va schimba a fost desemnat „Cel mai bun spectacol al anului” în cadrul Galei UNITER 2020, iar debutul său în film, Câmp de maci, este câştigătorul a mai multor premii internaţionale, printre care „Premiul publicului” şi „Premiul pentru cea mai bună regie” la ediţia din 2021 a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

Din distribuţia piesei fac parte: Ramona Dumitrean, Sânziana Tarța, Angelica Nicoară, Miriam Cuibus, Elena Ivanca şi Diana Buluga.

Decorul și costumele sunt semnate de Velica Panduru, absolventă a Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti. În anul 2007 câștiga Premiului UNITER pentru debut pentru costumele spectacolelor Penthesilea (Teatrul Dramatic Constanţa), Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea (Teatrul Mic din Bucureşti), şi Lecţia (Theatrum Mundi din Bucureşti). Este de asemenea câştigătoarea „Premiului pentru cea mai bună scenografie” cu spectacolul Boala familiei M, montat la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara, în anul 2009, iar în anul 2014 a fost nominalizată la „Premiul pentru cea mai bună scenografie” (împreună cu Zoltán Balász) pentru spectacolul Maestrul și Margareta, pus în scenă la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

Universul sonor al spectacolului este creația artistului Ovidiu Zimcea, un alt colaborator cu tradiție al regizorului Eugen Jebeleanu, care a semnat sound design-ul și/sau muzica unor spectacole precum Băiatul văduvăDovedește. O poveste virală, dar și KatzelmacherDacă n-ar fi vorba despre iubire, tot pe un text de Rainer Werner Fassbinder. Pasionat de sunet și proiecții vizuale, Ovidiu Zimcea a făcut parte din proiectele muzicale Paperjam, Exit Oz, Murnau și Alexandrina, și în 2021 a semnat și muzica unui film documentar despre efervescența scenei muzicale timișorene din anii ‘90 – Swamp City (pe care l-a și scris și regizat împreună cu Bogdan Pușlenghea). Ovidiu Zimcea este absolvent al Universității din Westminster, specializarea „Producție de Film și Televiziune”.

Premiera spectacolului va avea loc sâmbătă, 9 iulie, la Sala Mare, cu începere de la ora 19.00, iar biletele pot fi achiziționate de pe site-ul Bilete.ro.

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu