O abordare artistică și vizual creativă în sistemul educațional propusă de Scena Urbană ca metodă alternativă de învățare
Pandemia a unit arta și educația pentru a oferi elevilor un ABC(în)Dar. Scena Urbana propune o abordare nouă a procesului de învățare, bazată pe includerea actului artistic și a elementelor vizual creative în sistemul educațional.
Proiectul ABCînDAR, inițiat de Scena Urbana, este menit să le arate deopotrivă elevilor și profesorilor că metodele alternative de învățare sunt pe cât de eficiente, pe atât de distractive, și implicit informațiile sunt mult mai ușor de reținut.
„Educația online sau hibridă a fost insuficient de interesantă, de captivantă pentru elevi, iar profesorii au simțit că sunt prea puțin pregătiți să satisfacă aceste nevoi.
Dar dacă cei din urmă ar avea ajutorul celor dintâi, dacă arta ar veni în sprijinul educației pentru a o aduce într-un mod plăcut în atenția ”publicului” format din elevi? Dacă am privi actul artistic nu doar ca talent sau o manifestare a educației, ci și un instrument al ei?”, a declarat Daniela Maier, coordonatorul proiectului.
Pentru „deschiderea” proiectului, inițiatorii lui au ales să meargă într-un loc istoric, unde proiectele educativ creative au deja un istoric de reușite, Casa Rațiu din Turda, pentru un dialog cu reprezentanții Centrului Rațiu pentru Democrație, Pamela Rațiu, director executiv al Rațiu Family Charitable Foundation în România și cu Alis Costescu, manager de proiect „Forumul Rațiu”.
Incursiunea artistică în educație a continuat cu „Luceafărul” lui Mihai Eminescu, pentru că poezia studiată de fiecare generație în parte renaște cu fiecare abordare nouă, așa cum a fost și cea propusă, în cadrul acestui proiect, de coregraful Vlad Sebastian și de regizorul Ina Hudea, alături de studenții coordonați de ei.
Științele sunt exacte, dar asta nu înseamnă că nu pot fi interesante. Răspunsurile la o parte din întrebările pe care și le pun adolescenții, sfaturi utile despre diferite situații cu care se confruntă tinerii în fiecare zi, au primit răspunsuri nostime și ușor de înțeles, explicate într-un mod potrivit categoriei de vârstă căreia i se adresează, de la profesorul Vlad Eniu, autorul Brainium.
„În cei aproape doi ani de pandemie, am (re)descoperit nevoia de a include arta în procesul educației. Imaginile, sunetele, actele artistice care susțin și completează prelegerea unui cadru didactic sunt sprijin deopotrivă pentru elevi și pentru artiști – greu încercați din punct de vedere profesional în pandemie.
Arta nu este doar un lux dedicat celor ce au educația necesară, arta este o necesitate. Iar marele câștigător al acestei colaborări este procesul de învățare, educația din România!
Într-o perioadă în care spectacolele și interacțiunea cu publicul au fost reduse la minimum, în multe zone fiind chiar inexistente, ceea ce am descoperit noi, în urma discuției cu artiști de tot felul – de la cântăreți, la actori și balerini, este că pe ei nu i-a întristat atât de mult faptul că au rămas fără activitate sau fără un scop bine definit, cât sentimentul de inutilitate pe care l-au avut.
Un sentiment care vine, dacă vreți, în completarea aceluia de insuficient(ță) pe care l-au simțit dascălii, părinții, elevii”, mai spune coordonatoarea proiectului, Daniela Maier.