Regizorul Silviu Purcărete a revenit la Cluj cu “Macbett”: “Mi se pare nepotrivită eticheta pusă dramaturgiei lui Eugène Ionesco”

Regizorul Silviu Purcărete/ Foto: Biró István/Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Teatrul Maghiar de Stat Cluj pregătește în aceste zile premiera spectacolului „Macbett” de Eugène Ionesco, după ce stagiunea a 229-a a debutat în 1 septembrie cu premiera „Livada de vișini” în regia lui Yuri Kordonsky.

Spectacolul „Macbett” este regizat de Silviu Purcărete, regizor care, de-a lungul timpului, a pus în scenă puține piese din dramaturgia absurdului.

La Teatrul Maghiar din Cluj, regizorul cunoscut publicului inclusiv pentru spectacolul de succes „Faust”, pus în scenă la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, a regizat în 2013 spectacolul “Victor sau copiii la putere”, iar în 2015 spectacolul „Iulius Caesar”. Regizorul de renume mondial a mai lucrat cu actorii clujeni în 2003. Din acea colaborare de succes s-a născut “Cumnata lui Pantagruel”, un spectacol care de atunci a făcut înconjurul lumii, coproducție semnată de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu și de Compania “Silviu Purcărete” din Lyon. În 2007, Teatrul Maghiar a pus în scenă cu regizorul Silviu Purcărete și opera “Gianni Schicchi” de Giacomo Puccini.

Regizorul Silviu Purcărete (centru)/ Foto: Biró István/Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Regizorul Silviu Purcărete (centru)/ Foto: Biró István/Teatrul Maghiar de Stat Cluj

„Mi se pare nepotrivită eticheta pusă dramaturgiei lui Eugène Ionesco. La fel și cea pusă dramaturgiei lui Samuel Beckett. Și asta pentru că teatrul lui Ionesco e unul foarte poetic și foarte modern. Este vorba de un anume limbaj teatral neobișnuit în dramaturgie până la un moment dat și care, mai târziu, nu a putut fi numit decât absurd. De fapt, e o nouă formă de scriitură a situațiilor tragice în care tragicul este amestecat foarte savant cu umorul și situațiile sunt extrem de paradoxale ceea ce e departe de absurd. Absurdul înseamnă haos. Dacă ar fi un teatru al absurdului, ar fi un teatru al haosului. Ori, Ionescu este un dramaturg extrem de savant”, a precizat Silviu Purcărete.

Cu ce e diferit „Macbett-ul” lui Ionesco, față de „Macbeth-ul” lui Shakespeare

„În primul rând, e o descriere a poveștii influențată de câteva sute de ani de istorie care s-au petrecut între timp și de exemple concrete de fapte istorice și exprimări mai limpezi ale mecanismelor istorice decât pe vremea lui Shakespeare. Shakespeare nu își putea permite în acea epocă să spună că orice om cu piciorul în ligheanul puterii devine corupt, deși germenii acestor idei existau la el. În schimb Ionesco o spune foarte limpede. Nu există oameni răi și oameni buni în momentul în care intră pe coridorul luptei pentru putere. În acele momente, se transformă toți în lichele și în monștri. La Shakespeare, personajul Banco este o victimă, în timp ce la Ionesco este doar un criminal nenorocos. Oricine poate să devină criminal în momentul în care se află pe acel coridor. De fapt, viziunea e extrem de sinistră, dovedită de întâmplările istoriei recente și mai puțin recente. Iar căderea este consecința corupției. E inevitabilă”, a precizat regizorul Silviu Purcărete la conferința de presă organizată cu două zile înaintea premierei din 13 octombrie.

Spectacolul va avea următoarele reprezentații în zilele de 20 și 25 octombrie, respectiv 6 și 21 noiembrie.

Foto: Dan Bodea

Muzica spectacolului a fost creația lui Vasile Șirli.

„Există texte cu referințe la folosirea muzicii, iar în această piesă sunt referințe clare la o exprimare de tip operă. Prin natura și ritmul textului se creează o necesitate a unei lumi muzicale de secol XX, foarte bine conturată. Textul m-a obligat să aduc un omagiu acestui tip de muzică, a anilor 20’-30’, cu un anumit dinamism, cu anumite disonanțe și o anumită poezie și sensibilitate”, a precizat Vasile Șirli.

„Muzica lui Vasile Șirli „cere” beculețe roșii uneori”- Helmut Stürmer

Decorul spectacolului a fost realizat de scenograful român de teatru și film, Helmut Stürmer, personalitate marcantă a scenografiei internaționale, care revine la Cluj după o absență destul de lungă. Scenograful a mărturisit că nu poate realiza o scenografie fără a „se juca” cu spațiul fizic. De asemenea, le-a mulțumit actorilor pentru răbdarea pe care au avut-o în timpul tuturor probelor de lumină, spunând că spectacolul e un amestec de sistem de teatru Shakesperian îmbrăcat într-o imagine cabareto-poetică.

„Cred că în toate satirele bine scrise există undeva o simetrie a decorului. Sau o asimetrie. În acest spectacol era foarte clară această simetrie pentru că spectacolul are o structură foarte clară”, a precizat Helmut Stürmer.

Dramaturgia și adaptarea textului au fost realizate de András Visky. La conferința de presă, dramaturgul a vorbit despre actualitatea piesei lui Ionesco, care „prezintă cu un umor necruțător viața publică animată și împinsă în haos de ostilitatea constant stimulată”.

„Diferența enormă și frumoasă între teatrul lui Shakespeare și cel al lui Ionesco este faptul că corupția este consecința căderii. Eu cred că acesta este elementul actual al dramaturgiei lui Ionesco”, a spus András Visky.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Din distribuția spectacolului fac parte actorii: (Macbett) Zsolt Bogdán, (Banco) Gábor Viola, (Duncan) Miklós Bács, (Lady Duncan/ Lady Macbett) Andrea Vindis, (Glamiss) Áron Dimény, (Candor) Lóránd Váta, (Macol) József Bíró, (Clown) Melinda Kántor, (Cameristă) Anikó Pethő, (Cameristă) Eszter Román, (Soldat) Szabolcs Balla, (Ofițer) Balázs Bodolai, (Ordonanțe / Valeți) András Buzási, Zsolt Gedő, Tamás Kiss, Csaba Marosán.

„Regizorul Silviu Purcărete lucrează la milimetru, lucrează la punct și virgulă, la molecula prezenței scenice, ceea ce vezi din ce în ce mai rar în lumea teatrală. Cât despre piesa lui Ionesco, pentru mine a fost o experiență importantă care m-a ajutat să reflectez asupra naturii umane”, a mărturisit interpretul lui Macbett, actorul Zsolt Bogdán.

La rândul ei, actrița Andrea Vindis a precizat că rolul Lady Duncan/Lady Macbett, pe care a trebuit să îl învețe într-o perioadă foarte scurtă, a făcut-o să își depășească limitele.

Actrița Andrea Vindis/Foto: Biró István/Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Rolul lui Glamiss este interpretat de actorul Áron Dimény care a fost distribuit inclusiv în rolul principal în filmul „Undeva la Palilula”, în 2012, film care a reprezentat debutul cinematografic al regizorului Silviu Purcărete.

„Am avut norocul să particip în distribuțiile domnului Silviu Purcărete atât în teatru, cât și în film și de fiecare dată întâlnirea cu el e o revelație a meseriei noastre. Cunoșteam piesa originală a lui William Shakespeare, însă nu și pe cea a lui Ionesco. Pe mine m-a uimit enorm actualitatea acestei piese. Citind textul și uitându-mă la scenă, am avut impresia că citesc fluxul de știri de pe telefon. Că totul este reflectat, atât istoria îndepărtată, cât și istoria recentă și cea pe care o trăim”, a spus actorul Áron Dimény.

Spectacolul „Macbett”, marchează și revenirea actorului József Bíró în trupa teatrului, interpretând rolul Macol.

Mai multe informații despre spectacolul “Macbett” și despre bilete, puteți afla de pe site-ul oficial al Teatrului Maghiar de Stat Cluj.

Mai jos puteți urmări o serie de fotografii de la conferința de presă semnate de fotograful Dan Bodea:

00IMG_0433 00IMG_0408 00IMG_0448 00IMG_0434 00IMG_0437 00IMG_0462 00IMG_0471 002W0A6653 002W0A6661 002W0A6658 002W0A6679
<
>
Visky/Foto: Dan Bodea
Distribuie:

Postaţi un comentariu