Dificultățile începerii școlii sau a grădiniței, depășite cu ajutorul lui Fram, ursul polar. Propunerea unei edituri clujene

Foto: Arhiva Deveo Media

În urmă cu cinci ani, „Fram, ursul polar”, celebra carte care în urmă cu câteva decenii îl aducea în fața copiilor pe unul dintre personajele care avea să devină prietenul blănos al multor generații, era readusă la viață și „reconfigurată” de o echipă creativă din Cluj.

Inițiatorii proiectului au venit și cu propunerea unei ediții tipărite a primelor trei cărți din serie și, în urma unei campanii de strângere de fonduri pe platforma Creștem Idei, Fram a văzut lumina tiparului. Finanțarea primită prin intermediul campaniei s-a concretizat într-o ediție limitată, de colecție, cu povestea lui Fram, de la primele luni din viața ursulețului, până la migrația de primăvară spre insulele înverzite, de la călătoria pe un sloi plutitor, până este găsit de eschimoși și apoi vândut către un căpitan de vas.

Obiectivul echipei Deveo Media, în momentul lansării campaniei pe platforma Creștem Idei, nu a fost neapărat acela de a obține finanțare pentru tipărirea primelor trei cărți din serie, ci de a vedea cum reacționează românii la ideea unui Fram „resuscitat” care să devină, de ce nu, un reper al copilăriei generațiilor actuale.

Foto: Arhiva Deveo Media

Cu trecerea anilor, echipa Deveo Media a pătruns mai adânc în lumea lui Fram și a hotărât să vină în ajutorul părinților și a dezvoltării emoționale a copiilor cu o serie de cărți cu tematică educațională, care îl au în prim-plan pe nimeni altul decât pe celebrul ursuleț. Au lansat provocarea unor psihologi cu experiență, care să înțeleagă nevoile și provocările din ambele perspective și i-au convins să scrie cărți pe cele mai „fierbinți” teme de dezvoltare emoțională pentru copii de 2-7 ani.

Rezultatul a fost patru cărți care aparțin seriei Fram emoțional și care conțin povești pentru copii, în care cei mici se pot regăsi ușor, cu contexte de viață cotidiene. Dar pe lângă povești, cărțile conțin secțiuni generoase cu tehnici validate de experți și exerciții ușor de făcut acasă de copil și părinte pt creșterea concentrării și a atenției, adaptare lină, diminuarea fricii, gestionarea furiei, înțelegerea și gestionarea emoțiilor:

„Fram la grădiniță și bullyingul”, scrisa de psih. Irina Nikolaus
„Fram în lumea emoțiilor și a întunericului”, scrisa de psih. Irina Nikolaus
„Fram și Petrișor, prietenul fără astâmpăr”, scrisa de psih. Irina Nikolaus
„Fram începe școala”, scrisă de psih. Cristina Buja

Pentru primele trei cărți ale seriei, ilustrate de Alexandra Abagiu, editura a apelat la psihologul Irina Nikolaus.

„Țineam de ani de zile cursuri pentru părinți și în fiecare toamnă se ocupau foarte repede locurile. Atunci mi-am dat seama prima dată că ar fi nevoie pe piață de materiale didactice utile atât pentru părinți, cât și pentru copii. Iar provocarea lansată de Editura Deveo Media s-a potrivit ca o mănușă. Haideți să oferim pe lângă poveste, inclusiv instrumente de lucru și strategii. Astfel, am ajuns la trei cărți pe care le-am scris, de fapt cinci povești comasate și este în pregătire a șasea”, a precizat psihologul Irina Nikolaus pentru Transilvania Reporter.

Deși știa că pe piață există foarte multe cărți pentru toate grupele de vârstă, Max and Millie Start School, de exemplu, care este recomandată pentru copiii foarte mici, ideea cărților editurii Deveo Media i s-a părut originală prin prisma recomandărilor pentru părinți pe care le conține. Pentru fiecare pagină și pentru fiecare bucățică de text citit copilului, părintele are o recomandare: cum să îi citească copilului, ce să mai adauge, cum să îl privească în ochi pe copil, când să-i mângâie obrăjorul, ce ar putea face în plus în cazul în care observă anumite reacții la copil.

Alt element interesant care există în cartea de adaptare la grădiniță, de exemplu, este sarcina micului detectiv, respectiv o inimioară roșie care apare ascunsă în imagini și pe care copilul trebuie să o găsească. Astfel el rămâne implicat în lectură, nu e doar un martor pasiv care la un moment dat se plictisește. Cartea urmărește îndeaproape suportul de curs al psihologului Irina Nikolaus și poate fi un manual foarte valoros pentru părinte.

Foto: Arhiva Deveo Media

Foto: Arhiva Deveo Media

„Cărțile se adresează tuturor categoriilor de părinți. Există părinți care consideră că în mod sigur copilul lor se va adapta pentru că și ei s-au adaptat la un moment dat, părinți care sunt conștienți că prin informare pot aduce un plus dezvoltării emoționale a copilului și fac tot posibilul să participe la cursuri chiar și sâmbăta dimineața și care investesc și alocă resurse în direcția aceasta și părinți care sunt hiperprotectivi, care încep pregătirea pentru grădiniță cu o lună înainte cumpărând toate cărțile de pe piață. Cuvântul cheie este echilibrul. Facem câte puțin și păstrăm și o notă neutră vizavi de această etapă. Cu aproximativ zece zile înainte, se pot face vizite la viitoarea grădiniță, anticipăm câteva lucruri, dar nu vorbim non-stop doar despre asta. Strecurăm idei și jocuri în activitățile cotidiene”, a mai precizat psihologul Irina Nikolaus.

În ceea ce privește ilustrațiile cărților, psihologul Irina Nikolaus nu și-a dorit ca imaginile să fie încărcate, dat fiind că cei mici sunt preocupați să proceseze fiecare detaliu.

„M-au rugat să descriu ce aș vrea să apară pe fiecare pagină a cărții, de exemplu, Fram și mama se privesc în ochi, fața lor este drăgăstoasă. Nu am vrut ca imaginea să fie încărcată pentru că cei mici sunt preocupați să proceseze fiecare detaliu. De aceea, s-a mers pe ideea de simplitate”, a explicat Irina Nikolaus.

Editura a făcut un sondaj în rândul unor părinți pentru a vedea care este necesitatea pe piață. Prioritatea a fost tema despre școală, urmată de tema divorțului. Tema morții a fost adusă și ea în discuție. Feedback-urile primite au fost foarte bune, ceea ce înseamnă că acest tip de povești, însoțite de recomandări și de explicații, sunt foarte cerute.

Înainte de proiectul „Fram”, psihologul Irina Nikolaus a mai publicat doar articole în reviste. A scris, de exemplu, despre frica de monștri, frica de întuneric, sau rivalitatea între frați. Mărturisește că nu are harul povestirii, dar aceste cărți îmbină perfect partea narativă cu cea didactică. Prima carte a urmărit îndeaproape chiar suportul ei de curs.

Este foarte important ca părinții să meargă pe ideea de prevenție în educarea emoțională a copiilor. Dacă pregătim bine copilul pentru diverse etape și reușim adaptarea lui, este mult mai ușor pentru toată lumea. O educatoare are două brațe, nu poate face imposibilul cu zeci de copii care plâng deodată, spune psihologul.

Partea de psihoeducație este foarte mult promovată în societatea de astăzi și vine atât în ajutorul instituțiilor, cât și în beneficiul emoțional al părintelui care este mult mai liniștit dacă copilul nu îi plânge non-stop la grădiniță. Generațiile de acum sunt precoce și de aceea e important să tratăm cu seriozitate partea emoțională. Din interacțiunile mele cu cadre didactice din Cluj, am văzut că se are în vedere partea emoțională în educarea copiilor. Nu știu cum e în alte părți. Cheia este la părinte. Nu la cadru didactic, nu la instituție și nu la copil. Părintele și-ar dori să poată să împartă cu cineva responsabilitatea dar, pe de altă parte, la el este puterea”, precizează Irina Nikolaus.

Foto: Arhiva Deveo Media

„Fram începe școala” e cea mai nouă carte de dezvoltare emoțională, lansată săptămâna trecută atât online, cât și offline, într-un eveniment la București, a fost scrisă de psihologul Cristina Buja și ilustrată de Alexandra Abagiu. Pentru scrierea ei, psihologul Cristina Buja s-a folosit atât de experiența profesională, cât și de cea de mamă a unui băiețel aflat la vârsta începerii școlii.

„Față de alte cărți, „Fram începe școala” tratează această etapă din două perspective: atât din perspectiva părintelui, cât și din cea a copilului. Asta o face să fie diferită față de alte cărți.

Ca părinte, am cumpărat cărți care aveau deja review-uri și pe care puteam să le răsfoiesc să îmi dau seama dacă au mesaje potrivite. Dar există și cărți care nu se potrivesc cu perspectivele unor părinți. De exemplu îmi aduc aminte o carte, foarte bună de altfel, în care lumea de dincolo era prezentată sub formă de Rai și Iad. În acest caz, intervine de multe ori creativitatea părinților. Dar pericolul major este de a nu cumpăra cărți, nu de a cumpăra cărți nepotrivite.

Sunt cărți multe pentru fiecare etapă în dezvoltarea emoțională a unui copil. Atunci când o carte are îndrumări și din partea unui specialist, este un plus. Dar am citit și cărți care nu au contribuția specialiștilor și tot pot fi cărți bune. Ilustrația ajută foarte mult la vârstele mai mici. Părintele citește, copilul privește, cam așa stau lucrurile”, a explicat psihologul Cristina Buja pentru Transilvania Reporter.

Foto: Arhiva Deveo Media

Foto: Arhiva Deveo Media

Din punctul său de vedere, mai spune Cristina Buja, cititul ar trebui să devină rutină într-o familie și să se practice înainte de culcare.

„Eu consider că momentul citirii înainte de culcare este foarte bun. Seara este foarte bine să ne conectăm cu copiii și să îi reasigurăm de prezența noastră, dat fiind că pentru copii somnul înseamnă o ruptură de părinte. În plus, studiile spun că cititul te ajută să adormi. În plus, e un moment bun pentru copil să adreseze întrebări.

În „Fram începe școala” am vrut să subliniem ce dificultăți pot apărea în această etapă. Cum ar fi bine să ne dezvoltăm abilitățile de autoîngrijire înainte de a merge la școală, să le explicăm copiilor cum decurge o oră la școală, ce se întâmplă în pauze. Cartea răspunde la aceste întrebări. Sigur, că un copil poate să înceapă școala fără să îi fi citit părinții vreo carte și se poate adapta. Dar poate nu într-un mod atât de ușor. Dacă putem să îi facem unui copil începerea școlii mai ușoară, de ce să nu îl ajutăm dacă tot avem atâtea resurse.

Părinții sunt tot mai deschiși pentru tot ce înseamnă parte emoțională. Observ o deschidere mai mare în a vorbi despre emoții, în a apela la ajutor extern atunci când nu mai știu să facă față. Eu întotdeauna spun că marea majoritate a copiilor se vor adapta cu ușurință începerii școlii dacă venim în sprijinul lor. Dar sunt și situații când începutul este greu pentru că activează altceva din urmă. Poate o anxietate de separare, poate o anumită temere și, în astfel de situații, un ajutor din exterior poate face drumul mai ușor și pentru copil și pentru părinte”, a concluzionat psihologul Cristina Buja.

Mai multe detalii despre cărțile din seria Fram emoțional puteți afla de pe site-ul lumealuifram.ro.

Citiți și:

O altfel de poveste: Aventurile lui Fram, ursul polar, adaptate la era digitală de o echipă de ilustratori clujeni

Distribuie:

Postaţi un comentariu