Circ ieftin pe locurile de parcare de la aeroport. GOTO nu mai dă locuri gratuite angajaților, iar David Ciceo, inculpat într-un dosar de corupție, amenință cu plângeri la DNA
Un nou scandal a izbucnit la Aeroportul Internațional ”Avram Iancu” din Cluj-Napoca. De această dată, mărul discordiei îl reprezintă decizia firmei Goto, cea care administrează parcarea din incinta aerogării, de a nu mai acorda gratuitate la parcare pentru angajații acesteia. Măsura a fost luată cu începere de la data de 1 septembrie, astfel că angajații aeroportului nu-și mai pot folosi cardurile de gratuitate, la ieșirea din parcare aceștia fiind obligați să plătească o taxă standard de 57 lei/zi. În plus, tot de la 1 septembrie, camerele care citesc numerele de înmatriculare ale mașinilor au fost acoperite de reprezentanții Goto Parking.
Măsura i-a înfuriat la culme pe cei de la Aeroport, care au forțat, astăzi după amiază, dar și la sfârșitul săptămânii, ieșirea din parcare, rezultând un adevărat blocaj la barierele de acces înspre oraș, cu zeci de mașini așteptând la coada formată.
Reprezentanții Goto spun că au înștiințat conducerea aeroportului încă din data de 23 august despre schimbarea care urma să se producă cu privire la parcările personalului, și aruncă vina pe directorul David Ciceo, care nu și-a mai informat angajații că, începând cu 1 septembrie, aceștia nu mai pot parca în zona din fața terminalelor.
Comunicatul Goto Parking, semnat de administratorul Constantin Enache:
„Toate neînțelegerile au pornit de la interpretarea diferită a contractului încheiat în 2010 de CJ Cluj cu UTI și a actului adițional prin care se suspendă construcția parcării etajate și a hotelului. (…) Compania care exploata parcarea nu a putut construi parcarea etajată și hotelul pentru că cei de la CJ Cluj nu au fost în măsură să predea terenurile libere de sarcini, apte pentru construire. La hotel a fost un litigiu în justiție, CJ și aeroportul au pierdut, cazul a fost închis. La parcare nu era niciun litigiu legal, dar nu erau demolate construcțiile existente pe teren. Aeroportul a mai cerut cinci ani până când să poată oferi spații pentru relocarea celor de acolo (SRI, Poliția TA, alte instituții) și să demoleze clădirile. Abia anul acesta a fost finalizată eliberarea terenului, dar de aici a pornit necazul.
CJ Cluj consideră că nu a predat niciodată terenul firmei care exploatează parcarea, GOTO Parking și aeroportul (document scris, depus la instanță în 2019) consideră că terenul a fost predat, dar fără imobilele pe care erau construcțiile ce trebuiau demolate. Sunt două lucruri distincte: terenul în jurul clădirilor, pe care se poate parca, alta e terenul cu clădiri pe care nu se poate construi. Drept dovadă, a fost semnat în 2016 un proces verbal prin care se inventariază locurile de parcare de către CJ Cluj și UTI, unde suprafața este recunoscută ca având pe ea locuri de parcare exploatate, în jurul clădirilor. Acum, când interesele s-au schimbat, domnul Ciceo a schimbat, la rândul său, strategia și nu mai recunoaște că GOTO Parking exploatează legal terenul.
În faza aceasta, pentru a găsi dreptatea, ne-am adresat justiției. GOTO Parking nu a făcut nimic ilegal, nu a abuzat de poziția sa, angajații și-au văzut de treabă. În instanță. GOTO Parking a cerut să i se recunoască dreptul de a exploata parcarea toată.
Acum un an, în luna mai, Poliția Transporturi Aeriene a cerut ca autoturismele angajaților aeroportului să nu fie parcate în proximitatea terminalului de plecări, pentru a evita interacțiunea angajaților cu pasagerii și pentru a permite luarea tuturor măsurilor de protecție sanitară a cetățenilor.
La schimbarea managementului companiei, în 2019, directorul general al aeroportului deținea aproximativ 1.000 de carduri de acces gratuit, care depășeau cu mult prevederea contractuală și care erau destinate pentru doar 614 locuri de parcare. Numărul acestora a fost redus atunci când au fost implementate noile soluții de acces în parcare.
Deși a fost înștiințat încă din 23 august despre schimbare, David Ciceo nu și-a informat angajații că, începând cu 1 septembrie, aceștia nu mai pot parca în zona din fața terminalelor. GOTO Parking a făcut toate demersurile pentru a-și demonstra buna credință: a informat din timp aeroportul, a afișat pe ecranele din parcare anunțuri de informare pentru angajații aeroportului și a informat fiecare angajat care a intrat după 1 septembrie că utilizarea parcării exploatate de GOTO Parking nu se mai poate face gratuit. După discuții individuale, angajații aeroportului care au persistat au fost lăsați să părăsească incinta fără să plătească.
În ciuda acestor eforturi, în 3 septembrie, începând cu ora 16.00, un număr redus de angajați ai aeroportului, din zona de conducere, dar și liderii sindicali, au forțat ieșirea din parcare și au blocat-o timp de aproape 30 de minute. Au fost lăsați să plece, dar vor fi sesizate organele legii pentru a clarifica situația. Angajații GOTO Parking nu își vor face niciodată singuri dreptate, nu vor abuza, vor aștepta întotdeauna să se pronunțe organele legale”.
David Ciceo face iar plângeri peste tot
De cealaltă parte, David Ciceo, directorul general al aeroportului clujean, spune că firma GOTO Parking nu respectă prevederile legale din contractul de concesiune, care prevedea acordarea a 100 de locuri gratuite pentru angajații aeroportului în cadrul parcării. De asemenea, Ciceo susține că firma apelează la intimidare și denigrare la adresa sa și a angajaților.
„Parcarea este administrată de Consiliul Județean Cluj prin firma GOTO Parking. GOTO nu respectă caietul de sarcini, nu respectă contractul. Angajații Aeroportului au 100 de locuri gratuit, firma a vrut să îi pună să plătească parcarea, contrar contractului, contrar licitației. În licitație, era prevăzută obligativitatea acordării celor 100 de locuri gratuite. Această modificare ar încălca prevederile legale, pentru că nu este posibil să se modifice, nu și-au respectat și în alte privințe condițiile contractuale. Noi solicităm respectarea contractului, respectarea condițiilor de la licitație și respectarea legii.
Am primit în administrare, conform unei hotărâri a Consiliului Județean, o parte din parcarea auto, pe care o administrăm. Prin administrarea acestei parcări am reușit să păstrăm locurile de muncă, am reușit să asigurăm zborurile pentru clujeni, am reușit să asigurăm locuri suficiente. Într-adevăr, este deteriorată deocamdată, pentru că așa am primit-o, însă avem un program de modernizare”, a spus David Ciceo pentru Monitorul de Cluj.
De asemenea, directorul aeroportului clujean spune că va sesiza DNA și Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism cu privire la situația creată.
Muțenie la Consiliul Județean
Dincolo de pozițiile celor două părți, de contractele existente, care fac oricum obiectul multor procese aflate pe rol, dincolo de cine are până la urmă dreptate sau nu, rămâne circul ieftin la care clujenii, și nu numai, asistă de câteva zile în incinta celui de-al doilea aeroport al țării.
De asemenea, este suspectă și tăcerea care răzbate dinspre Consiliul Județean Cluj, proprietarul și concesionarul parcării de la aeroport, în cele din urmă. Cu toate că scandalul a izbucnit deja de o săptămână, nimeni din conducerea instituției nu și-a exprimat vreun punct de vedere cu privire la situația existentă.