Șeful Inspectoratului Școlar: ”Temerile celor speriați de începerea școlii vor dispărea curând. Copiii sunt mai în siguranță acum în școală, decât în parcuri sau pe străzi”

Marinela Marc, șeful ISJ Cluj / Foto: Dan Bodea

Inspectorul școlar general al județului Cluj a ajuns la cârma instituției în luna martie, în plină stare de urgență, când toate școlile din țară aveau cursurile suspendate. S-ar putea spune că Marinela Marc, ajunsă la ISJ din funcția de director al Colegiului Tehnic „Napoca” din Cluj-Napoca, n-a prins cu siguranță conjunctura ideală pentru a prelua frâiele învățământului preuniversitar clujean. Acum, la o jumătate de an de la numirea sa în funcție, șeful ISJ Cluj spune că nu regretă deloc decizia luată atunci și că n-ar ezita nicio clipă să-și trimită copiii la școală. ”Am pus cel mai mare accent pe siguranța copiilor, iar toate temerile celor speriați de începerea școlii vor dispărea în curând”, ne-a declarat Marinela Marc.

Totuși, în cazul în care vom ajunge din nou în situația de a închide școlile, inspectoratul se asigură de pe acum, preventiv, că învățământul online se va putea desfășura în condiții decente în toate școlile din județ. Și, pentru asta, instituția va contracta un credit de 100 de milioane de lei pentru achiziționarea a încă 15.000 de laptopuri și tablete, astfel încât niciun elev din județul Cluj să nu fie văduvit de actul educațional.

Foto: Transilvania Reporter

Părinții au fost cei mai puțin disciplinați

– Reporter: Cum a început anul școlar la Cluj?

– Marinela Marc, inspector școlar general ISJ Cluj: Așa cum îi spuneam și ministrului educației, în condiții de normalitate. N-am avut nicio problemă sesizată în școli. În ultimele două săptămâni, toate școlile și-au făcut programe, și-au trasat circuite, au dispersat mobilierul, au montat dispensere cu dezinfectanți, și-au luat toate măsurile potrivite pe specificul fiecăreia. În interiorul școlii s-au respectat toate aceste reguli, mai puțin disciplinați au fost părinții care s-au îmbulzit la gardurile școliisă-și vadă copiii, și poate că ar trebui să facem un apel către aceștia să respecte la rândul lor regulile pe care și copiii le respectă în incinta școlii. Sigur, era de așteptat asta.

– Acest lucru să fi fost singurul lucru care ar fi trebuit să fie bine și n-a fost?

– Nu ne-au fost semnalate alte cazuri, am avut și mici festivități, dar au fost făcute cu moderație și nu au fost probleme. Fiecare școală și-a gândit modul în care îi așteaptă pe copii, în special pe cei mici din clasa pregătitoare. Era și firesc, a fost vorba despre primul contact cu școala și trebuia organizat un moment mai deosebit. Am vazut, de exemplu, o înregistrare de la Școala Titulescu, care mi-a plăcut foarte mult, unde doamna învățătoare își chema copiii pe niște circuite personalizate oarecum spre sala de clasă. În general, cred că copiii s-au săturat de acele momente plictisitoare pentru ei, cu discursurile din curtea școlii, și cred că erau mai nerăbdători să intre în clase, să-și vadă colegii și să se bucure împreună. Oricum, eu am transmis zilele trecute școlilor că dacă sunt reprezentanți ai instituțiilor care doresc să transmită mesaje copiilor, să le transmită, iar acestea să fie postate pe grupurile claselor, pe site-ul școlii, să fie citite în clase. Și Poliția a transmis asemenea mesaje, și domnul primar, și eu.

Avem și cazuri de școli care nu dispun de spații generoase și în care au trebuit să fie organizate două schimburi. Părinții trebuie să înțeleagă că nu se putea altfel și m-am bucurat că învățătorii au acceptat să lucreze în două schimburi pentru a trimite în online copiii din ciclul primar. Sunt și școli mari, cum este Liceul Ghibu, unde mai sunt și lucrări în derulare, și atunci pentru ei a fost mult mai complicat s-și gândească acest scenariu. Am identificat săli și în alte parte în care să intre elevii de a XII-a, dar sunt convinsă că acum, după ce copiii au văzut despre ce e vorba, după ce li s-a comunicat și părinților cum se vor derula lucrurile, cred că acum s-au liniștit cu toții și și-au risipit temerile pe care le aveau, iar copiii vor veni la școală.

Lucrurile se vor liniști, accentul a fost pus pe siguranța copiilor

Avem și cinci colegi, unul din Cluj-Napoca iar restul din județ, care sunt în izolare pentru că au fost contacți ai unor persoane depistate cu COVID și care își vor desfășura deocamdată activitatea online. În aceste cazuri, copiii vor fi supravegheați în clasă de un alt coleg care are o fereastră sau de un cadru didactic auxiliar, în timp ce profesorul lucrează online de acasă. Mai avem și câțiva colegi, mai exact șaapte, care au cerut să rămână acasă din diverse motive medicale justificate. De asemenea, avem și copii care au solicitat să rămână acasă, fie pentru că au anumite sensibilități sau persoane cu comorbidități în familie și au dorit să lucreze online, fie că sunt în izolare dar vor reveni la școală în câteva zile. Vom ști exact numărul acestora în cursul zilei de astăzi.

Repet, eu cred că, treptat, după ce părinții vor vedea că nu se întâmplă nimic spectaculos, că situația este sub control, își vor risipi temerile, pentru că se vor convinge că accentul a fost pus pe siguranța elevilor și că în școală, mai mult decât în parc, la cumpărături sau pe stradă, copiii sunt în siguranță și că li se reamintește permanent că trebuie să respecte anumite reguli de igienă și protecție personală.

– În comuna Cornești, unde se depășește numărul de 3 cazuri la mia de locuitori, s-a decis ca începând din 15 septembrie, unitatea de învățământ de aici să treacă la scenariul 3, cel roșu.

– Știam încă de săptămâna trecută, de joi, că se află sub incidența scenariului roșu, dar vineri nu mai era valabilă această situație. Apărând ieri noi cazuri de îmbolnăvire,am decis ca școala să fie trecută din nou în scenariul roșu. Elevii vor rămâne acasă, am vorbit cu doamna director, la școală există laptopuri, au toate condițiile astfel încât copiii să poată lucra online pînă la restabilirea situației.

Foto: Transilvania Reporter

Credit de 100 de milioane pentru scenariul cel mai negru

– Câți elevi din județ au ce le trebuie pentru școala online?

– În momentul de față, în situația în care ne aflăm, nu avem nicio problemă. Dacă am fi nevoiți să intrăm cu toții în online, mai avem nevoie în județ de aproximativ 15.000 de dispozitive, de tablete, laptopuri, combinat. Am cerut astăzi o situație actualizată din județ pentru a vedea care sunt primarii care nu doresc să acceseze fonduri europene potrivit Ordonanței 144, și am decis, ca o măsură preventivă, să achiziționăm noi, Inspectoratul, pentru aceste școli dispozitivele, în afara celor din municipiul Cluj-Napoca unde lucrurile sunt sub control iar domnul primar va rezolva aceste achiziții, acolo unde sunt totuși, tot din fonduri europene. Pentru restul școlilor, deci, care nu au în derulare achiziții sau șanse de a primi în continuare aceste echipamente, vom accesa noi acești bani, circa 100 de milioane de lei, printr-un angajament de credit susținut de Ministerul Educației.

Nu vreau să aud de vreun director care să solicite ceva de la părinți”

– A fost o situație la Școala Titulescu, unde un părinte acuza faptul că i s-a cerut să aducă bani de acasă pentru dezinfectanți în clasă sipentru panouri de protectie.

– Mi-e greu să cred că este reală informația pentru că doamna de la Titulescu este un om serios și responsabil. Poate că a fost o discuție între părinți care doreau niște măsuri suplimentare de protecție, pentru că și asta se întâmplă mai ales la clasele mici, unde părinții vin cu tot felul de inițiative și doresc să achiziționeze tot felul de lucruri. Pe hol, la intrarea în clase sunt montate aparate de dezinfectat. Poate că au dorit și în clase. O să verific, însă știu că sunt părinți care vin acum cu tot felul de sugestii pentru tot felul de dispozitive, de filtrat aerul, lămpi cu ultraviolete și așa mai departe. Nu sunt aparate omologate și, pe deasupra sunt și o investiție uriașă.Și, de obicei, pentru că așa se întâmplă, unii părinți nu au fost de acord, au ieșit în public cu asemenea probleme. Oricum, părinții nu sunt obligați să contribuie cu nimic, iar cei care doresc să susțină financiar școala o pot face în nume personal. Am spus și eu însă, nu vreau să aud de director care să solicite ceva de la părinți.

– La grădinițe cum a fost începutul de an?

– Nici aici nu ni s-au semnalat probleme. Am avut trei situații de părinți ai unor copii care erau revoltați că la grădinița respectivă nu pot să rămână în program prelungit toți copiii, să doarmă adică. Și atunci a fost o înțelegere că se va face acest lucru prin rotație. Mai era aici o mămică care chiar nu avea ce să facă cu copiii, ne-a trimis și un memoriu, a zis că l-a trimis și la Președinție. Am discutat cu cei de la grădiniță și i-am rugat să ia în program permanent prelungit cu prioritate copiii cu o astfel de situație, și cei care mai au bunici, sau cu cine să stea acasă, să ajungă la o înțelegere. Lucrurile s-au rezolvat și aici.

– Este o situatie mai specială la grădinița ”Căsuța cu povești”, din Parcul Feroviarilor. Și acolo, jumătate dintre copii au program de somn o saptămană, după care ceilalți în următoarea săptămână, însă de-asupra grădiniței există un spațiu liber care putea fi valorificat de grădiniță. S-ar fi rezolvat problema mai simplu….

– Am vorbit despre această problemă cu domnul Poruțiu (Virgil Poruțiu, director tehnic în Primăria Cluj-Napoca, n.red) cu mult timp înainte. Mi s-a spus că nu se poate amenaja nimic acolo pentru că tavanul e într-o stare avansată de degradare și pică pe copii. Acolo e o ruină, deci nu merită investit pentru că cu acei bani finalizăm lucrarea de extindere a grădiniței pe care dânșii o au în derulare.

Foto: Transilvania Reporter

Nu regret venirea la Inspectorat într-o perioadă atât de complicată”

– Prima zi de școală a fost și cea mai lungă zi a dumneavoastră în funcția de inspector școlar general?

– Nu, dar am avut cele mai lungi ultimele două săptămâni, cu tot ce a însemnat pregătirea începerii anului școlar în cât mai bune condiții. Acum aștept să treacă săptămâna asta, după care cred că ne vom liniști cu toții și nu vom mai fi speriați de începerea școlii.

– Care a fost momentul cel mai dificil prin care ați trecut de când ați preluat șefia inspectoratului?

Cel mai dificil moment cred că a fost acea săptămână de pregărire a examenlor de evaluare națională și bacalaureat, când am depus eforturi mari de a avea asigurate toate condițiile pentru întoarcerea copiilor în școli după atâta absență. Nu aveam încă asigurată atunci asistența medicală pentru mediul rural, atunci a fost cel mai greu. A trebuit să sunăm atunci, împreună cu domnul prefect, primari și medici de familie, astfel încât să asigurăm peste tot asistența medicală necesară.

– Ați ajuns la conducerea inspectoratului într-o perioadă extrem de complicată, regretați vreun moment că ați ales să preluați această funcție?

– Nu. Prima dată m-am gândit că mi-ar fi fost mult mai comod în perioada aceea să rămân director de școală, dar acum nu regret decizia luată pentru că, privind în urmă, sunt foarte mulțumită de cum au mers lucrurile, de colaborarea cu toți directorii de școli și cu autoritățile locale și județene.

Ați avea emoții să vă trimiteți mâine copiii la școală în situația de față?

Nu, absolut nicio emoție, pentru că aș fi convinsă că ar fi în siguranță. Le-aș spune doar să respecte regulile din școală, să se spele pe mâni, să se dezinfecteze, să nu interacționeze cu alți elevi. Și le-aș mai spune că nu putem sta mereu izolați, că avem nevoie de interacțiunea cu școala și cu profesorii, acolo în clasă.

Distribuie:

Postaţi un comentariu