Viceprimarul Clujului: Nu ne oprim până nu demolăm toate garajele de tablă din oraș

După ce mai bine de zeci de ani a tot amânat începerea demolării mult blamatelor garaje de tablă  din cartierele orașului, iar gurile rele au spus că la mijloc este interesul electoral al primarului Emil Boc, municipalitatea a apucat taurul de coarne în primăvara anului trecut și s-a pus pe treabă. Și l-a apucat ardelenește, dacă ne gândim că în tot acest timp s-a reușit desființarea a mai puțin de zece la sută din cele peste 10.000 de depozite de mobilă veche și murături, de scule și alte vechituri pe post de garaje auto.

La început a fost Mănășturul

”Demolarea garajelor face parte dintr-o strategie mai amplă. În primul rând am început cu garajele care au fost pe platformele unde construim parkinguri. Practic, primele garaje au fost demolate pe str.Primăverii nr.8, pe str.Primăverii 20, și pe str.Mogoșoaia 7-9. Au fost desființate în aceste zone circa 350 de garaje, iar pe locul acestora vor apărea în jur de 800 de locuri de parcare noi prin construcția celor trei parkinguri care se află într-o fază de construcție destul de avansată, iar anul viitor toate acestea vor fi finalizate.

Au urmat apoi și celelalte zone ale orașului, am verificat câteva zeci de platforme de garaje. Am început cu zona Nicolae Titulescu, pentru că aici am făcut o bandă dedicată transportului în comun și trebuia să mutăm mașinile care parcau aici pe străzile adiacente bulevardului. Am verificat peste 45 de platforme, adică 1.100 de garaje. 18 din cele 45 au fost libere de sarcini, atât din punct de vedere al revendicărilor, cât și al proceselor. Vorbim de 508 garaje.

Viceprimarul Clujului, Dan Tarcea

I-am somat pe oameni să-și ridice voluntar garajele în 90 de zile, fapt care îi punea în situația de a-și putea păstra locurile de parcare. În urma demersurilor făcute, au rămas 17 garaje neridicate de către proprietari și pe care le-am desființat pe cale administrativă. 491 de garaje au fost însă desființate voluntar de către aparținători, restul urmând să intre la redistribuirea locurilor de parcare așa cum prevăd regulamentele primăriei. A mai rămas aici un singur garaj în picioare, cu poprire de la DNA, dar care și acesta va desființat curând. Am procedat la modernizarea platformelor respective, le-am adus practic în stadiul în care au fost inițial făcute. O primă platformă este deja finalizată, cea de pe Godeanu 8-10, urmând ca celelalte să le finalizăm, inclusiv cu marcaje, până pe data de 15 decembrie, asta dacă ne va permite și vremea. Vor fi în total în această zonă 635 de locuri de parcare noi, iar asta înseamnă o creștere de aproape 22 la sută a numărului acestora, nemaivorbind de faptul că spațiile dintre blocuri s-au aerisit extrem de mult în urma acelor garaje inestetice de tablă.”, ne-a declarat Dan Tarcea, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca.

Șanse zero de a păstra garajele

Viceprimarul orașului recunoaște că la început, oamenii au fost destul de ostili când au aflat că urmează să le fie demolate hardughiile de tablă, dar spune că mai apoi s-au dat pe brazdă.

”Unii s-au supărat și ne-au făcut hârtii, ne-au și dat în judecată, dar într-un final au înțeles că n-au altă variantă decât desființarea garajelor. Am câștigat aceste procese în primă instanță, pentru că toate aceste garaje au fost ridicate în baza unor autorizații provizorii unde era specificat foarte clar că în momentul în care autoritatea publică locală dispune desființarea lor, ei au sunt obligați să procedeze în consecință. Aceste garaje nu au, deci, un caracter permanent.

Acum, oricum este o mare diferență față de anii 90, perioada în care s-au dat aceste autorizații provizorii, și vremurile de astăzi. Atunci, o mașină cumpărată cu 2.000-3.000 de mărci germane era o atracție, ieșea tot blocul afară să o admire, ori acum… face parte din cotidian, iar mașina poate să stea bine-mersi și afară pentru că nu se întâmplă nimic cu ea. Dar, din punct de vedere estetic, al igienei, al numărului locurilor de parcare, al spațiilor verzi, și, nu în ultimul rând, a calității vieții printre blocuri, ăsta este viitorul și vom demola toate garajele de pe raza municipiului Cluj-Napoca, adică în jur de 10.000 de asemenea construcții.”, spune Dan Tarcea.

Vă opuneți desființării garajului? Costă bani mulți și rămâneți și fără loc de parcare

Știm, nu e ușor să te desparți de depozitul ad-hoc de pe marginea străzii, dar nu prea sunt alternative.

”În primul rând, cei care se vor opune desființării garajelor își vor pierde locul de parcare și vor intra la redistribuire, adică nu va mai avea garantat un loc propriu de parcare. Apoi, vorbim de niște costuri deloc neglijabile în ce privește desființarea garajului. Noi avem o licitație, vine firma și spune: atât este costul de ridicare a unui garaj. Noi o să mergem apoi în subsidiar pentru recuperarea acestor bani în momentul în care oamenii vor veni să-și plătească taxele și impozitele pentru apartament. Dacă nu, vom merge în instanță, vom respecta procedurile legale în vigoare.”, declară viceprimarul Tarcea.

Se demolează în ritm de melc, dar se demolează. Tot

”Nu ne oprim până nu demolăm toate garajele de tablă din oraș! Acolo unde vom face parkinguri, vom face și dezbatere publică, pentru că nu ne dorim neapărat ca în locul garajelor să facem mastodonți de beton în cartiere. Nu acesta este scopul, ci ne dorim să eliberăm trotuarele, să eliberăm spațiile verzi, să putem planta arbori, dar în același timp să găsim un echilibru între străzi, alei și mașini, pentru că, cel puțin la blocurile vechi era prevăzut un loc de parcare la zece apartamente, ori, gândiți-vă că această paradigmă nu mai este valabilă astăzi, când discutăm de două mașini la un apartament.

În prezent, din cele 10.000 de garaje existente în oras, au fost demolate aproximativ 800, deci undeva un procent de 8 la sută.Mai avem, deci, de lucru în acest sens, dar această procedură își urmează cursul, ba chiar o vom accelera. Nu ne oprim aici, avem mult mai multe zone în care trebuie să intervenim. Este foarte important ca terenul de sub garaje să fie liber de sarcini, de aceea îmi este foarte greu să avansez un termen până la care să reușim să demolăm în totalitate garajele. Poate în zona Între Lacuri vom descoperi că doar două din cele 40 de platforme sunt eligibile… În plus, trebuie să avem și capacitatea de a putea pune ceva în locul lor și asta e ceva de durată. Din momentul în care am identificat terenurile, până se face verificarea, până se face notificarea, până intervine Poliția Locală și până la finalizăm, este o procedură care ar putea să dureze 9-10 luni.”, a încheiat Dan Tarcea, viceprimarul Clujului.

Mai mult de jumătate dintre garaje, în Mănăștur și Mărăști

Primăria Cluj-Napoca are în administrare 10.782 garaje pe domeniul public sau privat al municipiului. Topul cartierelor la acest capitol este următorul:

cartierul Mănăștur – 3574 de garaje

cartierul Mărăști – 3164 de garaje

cartierul Gheorgheni – 1753 de garaje

cartierul Zorilor – 1195 de garaje

cartierul Grigorescu  – 1022 de garaje

– cartierul Gruia – 33 de garaje

(sursa: Primăria Cluj-Napoca)

Parkinguri pe locul garajelor

Pe lângă cele 507 garaje desființate din zona Titulescu, în cursul anului trecut Primăria Cluj-Napoca a demolat 354 garaje. În locul a acestora au demarat construcții de parkinguri, după cum urmează:

Parking Primăverii 8 – Termen de finalizare: 1.07.2020, 110 garaje desființate

– număr locuri de parcare: 266 (din care 7 pentru persoane cu dizabilităţi şi 27 pentru maşini electrice), plus 4 locuri motociclete/mopede şi 14 locuri pentru biciclete.

Parking Primăverii 20 – Termen de finalizare: 1.08.2020,  61 garaje desființate

– Număr locuri de parcare: 379 (din care 16 pentru persoane cu dizabilităţi; nu sunt prevăzute locuri pentru maşini electrice), plus 4 de locuri motociclete/mopede şi 60 de locuri pentru biciclete.

Parking Mogoşoaia 7-9 – Termen de finalizare: 1.07.2020, 113 garaje desființate
– Număr locuri de parcare: 292 (din care 2 pentru persoane cu dizabilităţi şi 9 pentru maşini electrice – 5 cu echipament şi 4 fără echipament), plus 24 de locuri motociclete/mopede şi 59 de locuri pentru biciclete (din care 25 în incintă închisă).

Parking Haşdeu – Termen de finalizare: 28.09.2020.

– Număr de locuri – 316 locuri (din care 6 pentru persoane cu dizabilităţi şi 10 pentru maşini electrice), plus 4 locuri motociclete/mopede şi 11 locuri pentru biciclete.

(sursa: Primăria Cluj-Napoca)

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. European says:

    Minim 30% din garaje sunt folosite pe post de depozit pentru gunoaie si muraturi. In plus garajele fac orasul sa arate ca un ghetto-u african. Trebuie demolate TOATE, indiferent din ce material sunt facute tabla beton etc.

    • unucluj says:

      Minim 30% ? Oare nu 33? Daca primaria nu poate sa rezolve problema locurior de parcare si a traficului, se leaga de kkturi pt a-si justifica existenta si ingramadeala de angajati.

  2. DANIEL says:

    Ai absoluta dreptate, nici un alt stat European nu are asa multe garaje cate are romania. Tot respectul primarului.

Postaţi un comentariu