Trei zile de muzică bună la cel mai longeviv festival de jazz al Clujului
Ajuns la cea de-a 12-a ediție, Transilvania Jazz Festival reuneşte, între 9 și 11 noiembrie, la Cluj, importanţi muzicieni de jazz ai momentului. În cele trei seri de festival, publicul clujean se va putea bucura de evenimente muzicale de excepție, asigurate de artişti internaționali din Austria, Israel, Turcia şi Polonia.
Trei proiecte din zone muzicale diferite alcătuiesc programul din acest an:
David Helbock Trio Random / Control – Lansarea albumului Tour d’Horizon sub egida ACT Music.
Mai mult de 20 de instrumente pe scenă, dar doar trei muzicieni: David Helbock, câștigătorul premiului pentru artiști remarcabili în Austria, cântă în principal la instrumente cu claviatură. Johannes Bär face toată alama, de la trompetă la fligorn și tubă și Andreas Broger cântă la instrumente de suflat ca saxofoane, clarinete și flaute.
Pentru noul lor album, care a fost lansat ca un CD pe renumitul Label ACT Music, David Helbock s-a inspirat de la cei mai buni muzicieni de jazz și a aranjat cele mai renumite melodii. Au apărut versiuni noi și interesante ale lui Watermelon Man de Herbie Hancock sau Bolivia de Cedar Walton, dar și piese de atmosfera precum Song-ul lui Keith Jarrett.
De-a lungul anilor, “Random / Control” a dezvoltat o linie muzicală foarte distinctă. Cu materii prime diferite – compoziții originale folclorice austriece (în 2009 David Helbock a avut un mare proiect compozițional, în care a scris câte o piesă în fiecare zi a unui an întreg) sau Hits Pianoplayer’s, sound-ul Random / Control este ca o plimbare pe rollercoaster pentru ureche și ochi.
În cea de-a doua seară a festivalului, pe data de 10 noiembrie, publicul va avea parte de o călătorie muzicală în Orient.
TaKiDum este un grup cu ritm colorat și energic creat de trei prieteni muzicieni, explorând melodii și modele ritmice.
Redând improvizaţii incitante, trio-ul poartă ascultătorii într-o călătorie încântătoare, atinge suflete şi activează toate simţurile. Muzica creată permite ascultătorilor să se integreze imediat și să contribuie spontan la spectacolele live.
Percuționistul și oudistul Yinon Muallem navighează între percuție și oud în timp ce cântă, în special, propriile compoziții. Hakan Gürbüz creează muzica cu timbrul frumos al basului său și vocea sa unică, în timp ce İsmail Altunbaș, un virtuoz darbuka strălucește cu abilitățile sale percuţionale extraordinare. Pentru acest proiect, Yinon a scris noi piese originale, iar Ismail a contribuit cu 2 compoziții proprii.
În ultima seară a festivalului, pe 11 noiembrie , vom fi gazdele uneia dintre cele mai stabile “linii de producţie în jazz-ul modern”.
Marcin Wasilewski Trio – Grupul polonez a cântat pentru albumul Live “din întâmplare”, fără să știe că spectacolul din august 2016 de la Jazz Middelheim din Anvers a fost înregistrat de festival. La ascultare, au simțit că au surprins destul de bine sufletul lucrurilor, “poate pentru că nu am fost conștienţi de înregistrare”. Dinamic și sigur pe sine, trioul atrage un răspuns entuziast din partea publicului. “A te afla în fața unui public de 4.000 de oameni nu-ţi schimbă modul de a cânta sau abilitățile”, reflectă Marcin Wasilewski, “dar cu o mulțime de această dimensiune trebuie să azvârli cu mai multă energie. Asta se aude în această înregistrare “, adaugă basistul Sławomir Kurkiewicz. “Cred că acest album captează frumos ceea ce am dezvoltat de-a lungul anilor în spectacolele live și modul în care muzica se poate schimba în concert. Este un document important pentru noi. ”
Pentru Trio Wasilewski, studio și live sunt experiențe complementare. “Lucrările de studio sunt destul de ermetice”, spune Marcin. “Aici încercăm să obținem versiuni optime, compacte ale pieselor. Și munca pentru Live are legătură cu adaptarea fluxului energetic și comunicarea cu publicul. Ne plac ambele variante. ”
Când au repetat pentru prima dată, își aminteste Marcin, Sławomir cânta la chitară. “Asta a fost înainte de vremea mea”, râde bateristul Miskiewicz care s-a alăturat trupei în 1993, completând ceea ce a devenit una dintre cele mai stabile linii de producție în jazz-ul modern. Ascultând Live este imposibil să pierdeți empatia muzicală profundă a acestor artişti, calitate pe care The Guardian o numește “abilitatea lor de a-și potenta și amplifica gândurile celuilalt” – este un fel de comunicare improvizată care poate fi dezvoltată numai în timp.