Vlad Gliga, noul director al Festivalului Internațional de Film Comedy Cluj: „Schimbarea conducerii poate fi benefică dacă este orchestrată bine”
Eveniment de referință în fiecare toamnă, cu opt ediții de succes, Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj a luat anul acesta o pauză. Managementul festivalului s-a schimbat, iar noua conducere a decis amânarea celei de-a noua ediții pentru anul 2018. Anunțul a fost făcut la mijlocul lunii august și a fost primit cu tristețe de fanii festivalului obișnuiți să-și ia porția anuală de râs în această perioadă. Cât de mult va resimți publicul din Cluj absența festivalului din grila de toamnă și cum va afecta acest an de pauză imaginea Comedy Cluj, am încercat să aflăm de la Vlad Gliga, actualul director al festivalului. Încrezător în echipa pe care a preluat-o, Vlad este convins că experiența acumulată pe parcursul anilor în echipa TIFF, precum și în echipa TEDx Eroilor, eveniment pe care l-a co-inițiat în 2011, îl vor ajuta să repoziționeze Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj pe harta festivalurilor importante din Cluj.
De-a lungul celor opt ediții deja desfășurate, Comedy Cluj a proiectat peste 950 de filme de comedie, iar la ediția din 2015 s-au introdus primele spectacole de teatru de comedie. Aceste evenimente speciale au explorat o altă latură a comediei, iar în viitor festivalul va continua diversificarea evenimentelor conexe care pun publicul în fața altor forme de comedie. Astfel, pentru ediția a IX-a, care va avea loc în 2018, organizatorii promit că vor readuce zâmbetele pe fețele clujenilor și că aceștia vor avea parte de o experiență care îi va îndemna să exploreze comedia.
Vlad Gliga declara în luna august că s-a decis amânarea ediției din acest an pentru a defini o viziune și o strategie pe termen lung care presupune diversificarea și creșterea festivalului, care până în acest an s-a aflat sub conducerea lui Horațiu Dan, fiul omului de afaceri Sorin Dan.
„Eu eram implicat în TIFF de câțiva ani deja când a luat naștere Comedy și urmăream cu atenție festivalul. Am ajuns să lucrez în echipa de organizare pe partea logistică și îmi amintesc că, la un moment, dat căram filmele pe role dintr-o parte în alta în cinematografe. Aceasta a fost intrarea mea în Comedy. Apoi, în anul următor, m-am ocupat de invitații din festival și în urmă cu doi ani, după ce am revenit din străinătate, m-am implicat și de secțiunea de teatru, o nouă componentă pe care a adus-o Comedy în program. În această primăvară când am auzit că Horațiu se gândea să predea ștafeta, l-am contactat propunându-i varianta de a-l prelua având în vedere că de mult timp aveam intenția să îmi creez o firmă de organizare de evenimente”, povestește Vlad Gliga.
Potrivit noului director, lipsa finanțării de la Primărie din acest an nu a fost singurul motiv care a determinat echipa să amâne festivalul pentru anul viitor.
„Am fi putut rezolva această problemă cu un eveniment mai scurt. Dar mi s-a părut că dacă organizăm un eveniment mai scurt și anunțăm și o schimbare de management, nu ar fi fost cel mai bun start. Ar fi fost un pas înapoi. Așa că ne-am luat timpul necesar să ne gândim ce vrem să facem pe termen lung”, explică Vlad.
Există numeroase premise favorabile pentru care Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj ar trebui să își continue parcursul. Pe o piață de evenimente extrem de activă cum este cea din Cluj, unde filmul a devenit „felul principal al zilei pe masa clujenilor”, un gen ușor digerabil cum este comedia nu poate fi decât un lucru bun. În plus, spune Vlad Gliga, noi, românii, suntem oameni posomorâți și avem nevoie de comedie în viețile noastre.
„Noi vrem în continuare ca Festivalul Comedy să rămână un eveniment de referință în Cluj, chiar un eveniment major în oraș și să îl plasăm și la nivel european. Am vrea să creștem și publicul și să îl facem să înțeleagă că există mai multe genuri de comedie. E la fel de interesant să înțelegi și cultura locului de unde vine un film și este o provocare specifică genului. Vrem să continuăm și evenimentele conexe și să vedem ce alte moduri de exprimare sunt în direcția de comedie, de la fotografie, la filmulețe pe Youtube cu pisici, dar să fim în trend și cu ce se întâmplă pe partea de stand-up comedy, poate pe partea de vlogging, sau apariții editoriale. Le vom pune cap la cap și vom vedea unde vom găsi susținători. Cu siguranță vom experimenta și vom vedea ce funcționează și ce nu”, povestește Vlad.
Noul director al festivalului nu exclude ideea de a se raporta cu echipa lui și la alte festivaluri de film de comedie la nivel internațional, fără a se inspira însă foarte mult din ele. Ca urmare, vor încerca să îi păstreze festivalului o notă originală.
„Cred că acest festival a fost întotdeauna foarte prietenos. Poate și din cauză că a avut o echipă foarte închegată. Dar, ține de noi să ne facem în continuare o campanie bună de imagine. Vrem să creștem, dar nu vrem să ajungem la nivelul TIFF-ului. Acolo lucrează oameni implicați direct în industria de film și vin cu alt bagaj, alte așteptări, alte obiective. Avem pe listă și ideea de a extinde festivalul în cinematografele din cartiere sau în aer liber atât cât ne permite vremea”, spune Vlad.
Tânărul este convins că va fi o provocare și pentru el să se implice în acest festival. Din fericire, îl va avea în echipă pe Bogdan Beșliu care va rămâne director artistic al festivalului și care va continua să se ocupe de selecția filmelor, de altfel cea mai importată componentă. Vlad va veni cu o viziune nouă și cu experiența pe care a acumulat-o prin organizarea evenimentelor TEDx Eroilor.
„Sunt multe lucruri care pot fi aplicate de la un eveniment la altul. Ca abordare sunt similare. Pornești de la o anumit viziune și te îndrepți spre cel mai mic task. Experiența din TEDx ne va ajuta mai ales în zona de management, la fel cum ne vor ajuta și conexiunile pe care le avem deja cu diferiți sponsori și credibilitatea pe care ne-am creat-o. Sper să nu fie prea greu să convingem și partenerii și publicul că, deși vorbim de un festival de comede, suntem serioși în ceea ce facem. Echipa Comedy este destul de închegată și știe ce are de făcut. Cunoaște particularitățile legate de modul cum trebuie să abordezi distribuitorii de film, cum faci programarea filmelor și așa mai departe. Nu ne rămâne decât să începem să creionăm cum vrem să arate ediția următoare”, declară Vlad Gliga.
Într-o perioadă în care toate resursele sunt limitate, inclusiv timpul oamenilor și banii lor, banii sponsorilor și banii Primăriei, Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj va trebui să revină în forță anul viitor pentru a-și reconfirma poziția. Cum o va face, depinde de noul director și de modul în care își va coordona echipa.
„Eu sunt de părere că dacă cineva rămâne într-un loc pentru prea mult timp, business-ul respectiv sau evenimentul respectiv nu va mai inova. Din acest punct de vedere, este normal să se schimbe conducerea. Unii își schimbă prioritățile, unii poate nu se mai înțeleg. E un proces natural de schimbare și poate fi benefic dacă este orchestrat bine”, consideră Vlad Gliga.