Generaţia millennials, între corporaţii şi start-up-uri
Salariul nu e criteriul principal în alegerea finală a unui job pe piaţa muncii actuală din Cluj. Potrivit specialiştilor din firmele de recrutare, generaţia millennials, activă acum pe piaţa forţei de muncă, nu mai este atât de atrasă în a munci în corporaţii, tinerii angajaţi preferând de multe ori start-up-urile. Pe de altă parte, angajaţii sunt tot mai mult interesaţi de creștere profesională, iar dacă actualul job nu le oferă această posibilitate îşi schimbă destul de uşor locul de muncă.
Astfel, Claudia Indreica, CEO Psihoselect crede că în prezent piaţa muncii din Cluj seamănă ca dinamică foarte mult cu perioada 2005-2006, sigur cu anumite progrese vizibile. „Suntem foarte aproape de ceea ce au însemnat anii 2005-2006 ca dinamică a forţei de muncă. Ce au însemnat acei ani? Multe oferte pe piaţa forţei de muncă, candidaţi foarte deschişi să-şi schimbe locul de muncă, pentru creşteri salariale de 10-15% fără să ia în calcul ce înseamnă noul job din perspectiva acumulării de noi competenţe. Ce e diferit acum? Oferte multe, candidaţi mult mai pregătiţi în a lua decizii optime pentru ei, atunci când vine vorba de cariera profesională, mult mai maturi şi mai pregătiţi în a lua decizii cu impact pe termen lung. Acest lucru nu înseamnă că pachetul salarial nu este important. Este, dar nu devine criteriul principal în alegerea finală. Angajatorii caută ori competenţe deja bine definite, oameni care pot aduce repede valoare în organizaţii, sau caută potenţialul pentru formare în cadrul companiei”, spune aceasta.
Nu e de mirare că şi angajatorii s-au adaptat continuu pe o asemenea piaţă şi caută cei mai bine pregătţi candidaţi, deoarece au şi din ce alege. „Companiile care caută noi angajați “se luptă” pentru cei mai buni candidați, atât prin organizarea de evenimente proprii prin intermediul cărora să atragă noi colegi, cât și prin participări la Târgul de Cariere, care le dă acces la mii de persoane interesate de creștere profesională. Angajatorii ne transmit că sunt în căutare de oameni motivați, dornici să învețe și să se perfecționeze, interesați și pasionați de domeniul în care urmează să-și desfășoare activitatea. În cazul joburilor entry level, multe dintre companii aleg să organizeze internshipuri, tocmai pentru a putea alege cei mai buni candidați, cu care mai apoi să poată continua colaborarea din postura de angajați”, declară Corina Brândușan, PR Manager Târgul de Cariere, târg care a ajuns deja la 11 ani de existenţă.
Noii angajaţi aşteaptă recompense imediate
Pe noua piaţă a muncii, mult mai dinamică şi flexibilă, era de aşteptat ca şi atitudinea celor care îşi caută un job să se modifice simţitor. „Ce e clar, din perspectiva candidaţilor: corporaţiile nu mai sunt atât de atrăgătoare pentru generaţia millennials. Start-up-urile sunt văzute ca o modalitate de dezvoltare mult mai atrăgătoare, chiar dacă financiar nu pot oferi pachetele existente în corporaţii. Iar dacă este să vorbim despre oferta candidaţilor, atitudinea lor este diferită. Văd nevoia efortului pentru a-şi dezvolta competenţele, doar că aşteaptă recompense imediate. Sunt de altfel, generaţia care a crescut cu tehnologia în mână, iar gaming-ul te învaţă repede că dacă ai trecut de un task primeşti imediat o recompensă/un titlu etc. Cultura organizaţională a celor mai multe companii nu ia în calcul aceste aspecte” precizează CEO-ul Psihoselect.
Iar a sta ani de zile într-un singur loc de muncă nu mai este deloc la modă. „Dacă analizăm datele cercetării TdC realizate de noi anul trecut, pe un eșantion de 1.470 candidați în 7 orașe din România și Republica Moldova reiese că participanții la târg sunt interesați de creștere profesională. Aproximativ jumătate dintre tinerii care își caută un loc de muncă afirmă că au părăsit jobul anterior pentru că au găsit o oportunitate mai bună în altă firmă, în timp ce o treime dintre respondenți susțin că au luat decizia de a pleca din companie pentru că obțineau un salariu prea mic. Al treilea motiv pentru care salariații își părăsesc jobul e faptul că simt că nu sunt apreciați pentru activitatea lor. Alte aspecte care îi determină pe angajați să demisioneze sunt reprezentate de problemele financiare cu care se confruntă compania, relația defectuoasă cu șeful direct ori cu colegii sau domeniul jobului, care nu corespunde pregătirii lor”, subliniază PR managerul Târgului de Cariere.
IT-ul domină piaţa
Într-un oraş considerat de unii un Silicon Valley al României era de aşteptat ca cele mai multe locuri de muncă ce trebuie ocupate să fie în domeniul IT. Surprinzător, în ciuda sutelor de absolvenţi ai universităţilor clujene de prestigiu, a ocupa anumite posturi nu e atât de uşor cum pare la prima vedere. „În Cluj IT-ul este industria cu cea mai mare dezvoltare, dar care se loveşte şi de cele mai mari dificultăţi. Noi activând de 16 ani în domeniul recrutării – executive, middle şi top management, vă pot spune că pentru fiecare poziţie închisă în domeniul IT contactăm aproximativ 300 de persoane. Prin comparaţie, pentru poziţiile de management ajungem până la 100 de persoane. Domeniul construcţiilor şi a comerţului sunt, de asemenea, domenii care sunt în căutare activă de oameni pe toate poziţiile, de la zidari, dulgheri, casieri şi şef de raion, având mari dificultăţi în acoperirea pozitiior deschise. Concesiile făcute de angajatori aici sunt mari, din dorinţa de a-şi continua activitatea şi proiectele”, explică Claudia Indreica.
„Cele mai multe oferte disponibile în cadrul Târgului de Cariere de la Cluj au venit din domeniul IT. Tocmai de aceea organizăm de câțiva ani TdC în IT, eveniment special dedicat acestui sector, inginerie, auto & automotive.
De asemenea limbile străine sunt la mare căutare, pe lângă engleză, franceză, germană, maghiară, italiană, spaniolă, sunt cereri și pentru limbile nordice. Posturile din domeniul IT în care se caută experiență de peste 5-6 ani sunt cele în care companiile găsesc mai greu candidați. În afara acestui domeniu, posturile care nu prezintă o oportunitate clară de creștere și dezvoltare își găsesc și ele mai puțini candidați.” afirmă Corina Brânduşan.
Salariul mic poate fi doar o etapă în viaţa de angajat
Cei care caută un loc de muncă, dar se lasă descurajaţi de salariul mic de început şi renunţă la a se angaja ar trebui să se gândească la faptul că aceasta e doar o etapă şi că pot în timp să crească profesional, mai cred specialiştii în recrutare. „Cred că atitudinea aceasta este mai frecventă la nivelul poziţiilor cu studii medii sau sub. De aceea avem nevoie de şcoli de meserii, care să imprime cultura muncii în etapele de formare, în paralel cu calificarea pentru meseria aleasă. Când ajungi la nivelul studiillor superioare, în 2005 întâlneam proaspăt absolvenţi, care afirmau “eu pentru 500 de euro nu mă dau jos din pat”. Între timp ultimii 10-12 ani, ne-au ajutat să conştientizăm nevoia dezvoltării acelor competenţe pe care universităţile nu le dezvoltă. Programele de internship au fost şi sunt o bună modalitate de conştientizare a acestor diferenţe şi de dezvoltare pentru studenţi”, spune Claudia Indreica.
“Noi, la Târgul de Cariere, credem că motivația vine din interiorul fiecăruia, mai degrabă decât e “provocată” din exterior. Ne adresăm acelor candidați care vor să lucreze, vor să crească, să devină mai buni și să se specializeze, tocmai de aceea nu suntem un târg de joburi, ci de cariere, iar salariul de 1.000 lei poate să fie o etapă (scurtă) în viața unui candidat care e motivat de creștere și dezvoltare. Credem în cariere care se formează încă de pe băncile școlii (stagii, internshipuri, sesiuni de voluntariat) și care se consolidează mai apoi prin diverse alte experiențe profesionale (locuri de muncă, cursuri, colaborări). Legat de motivație, le-aș spune candidațior care afirmă că salariul e prea mic că numai pornind de undeva poți să ajungi acolo unde ți-ai propus. Așa că le-aș recomanda să-și găsească domeniul/domeniile care îi pasionează, să lucreze (poate chiar voluntar, la început), iar mai apoi să crească – și profesional, și salarial. Dacă au avut doar locuri de muncă unde au avut salariu mic poate e un semn că e nevoie de o reorientare în carieră” crede Corina Brânduşan.
Clujul tot mai atractiv
Clujul prin ceea ce are de oferit mai ales ca şi calitate a vieţii este atractiv pentru tineri şi nu numai din toate zonele ţării. Mulţi au început să se reloce aici, mai ales că şi locurile de muncă disponibile nu sunt deloc puţine. “Clujul rămâne o atracţie datorită calităţii vieţii, iar pentru studenţii care îşi finalizează aici studiile, va reprezenta întotdeauna prima opţiune ca oraş. Ca trend, clujenii care au ales companii în marile oraşe din România, Bucureşti, Timişoara, Iaşi, se întorc în Cluj, moment bine ales, având în vedere numărul ofertelor pe piaţa forţei de muncă. A crescut şi numărul aplicanţilor care menţionează Clujul ca opţiune pentru relocare, venind din oraşe mult mai mici, mai ales din Moldova sau sudul ţării, unde rata şomajului este mult mai ridicată decât media ţării”, subliniază CEO-ul Psihoselect.
Numărul mare de angajatori disponibili la Cluj este unul dintre atuurile oraşului. „Clujul are avantajul că e un oraș în care mulți ar vrea să trăiască. Universitățile bune de aici, evenimentele culturale și de timp liber, dar și numărul mare de companii locale, naționale și multinaționale care sunt prezente în Cluj sunt, din punctul meu de vedere, atuuri ale angajatorilor din Cluj. Slăbiciunile ar putea fi reprezentate de costul mare al vieții în Cluj (mai ales chiriile), astfel companiile care vor să recruteze din alte orașe trebuie să asigure un pachet consistent de relocare pentru ca noul angajat (venit, poate, din Mureș), să se poată întreține aici, la Cluj și să ia în calcul o astfel de variantă. Pe de altă parte cei care își caută un loc de muncă la Cluj au de unde alege, dar ca dezavantaj pentru candidaţi, concurența e pe măsură”, explică şi PR-ul Târgului de Cariere, Corina Brânduşan.