Sănătatea mai „bagă o fisă”: Dosarul Electronic
Infamul card de sănătate are mari șanse să rămână în istorie ca fiind una dintre cele mai problematice și controversate investiții. Cu 22 de blocaje oficiale de la lansare și până în prezent, cardul care a costat peste 20 de milioane de euro continuă să scoată peri albi pacienților, medicilor, farmaciștilor și în principiu oricui are o legătură măcar tangențială cu el. Dar cum digitalizarea sistemului de sănătate trebuie să continue, începând cu 12 noiembrie 2016, medicii au început să lucreze la dosarele electronice ale pacienților înscriși. Va fi acest dosar o nouă cruce pe umerii sistemului sau există șanse măcar minime ca acest sistem să funcționeze?
Într-un răspuns la întrebările formulate deTransilvania Reporter, reprezentanții Casei Județene de Asigurări de Sănătate Cluj au explicat ce presupune Dosarul Electronic, cum va funcționa, dar mai ales cum ar putea să ușureze realizarea actului medical.
„Începând din 12 noiembrie 2016, medicii sunt obligaţi să constituie dosarele electronice ale pacienţilor din listă, cu ocazia primului consult medical. De la această dată, toţi furnizorii de servicii medicale – medici, laboratoare, spitale publice şi private, furnizori de îngrijiri la domiciliu etc., sunt obligaţi prin lege să folosească sistemul dosarului electronic de sănătate”, explică reprezentanții CJAS.
Dosarul electronic al pacientului va funcționa ca o carte de service pentru mașină, în care vor fi trecute toate informațiile despre starea de sănătate a pacientului, dar și procedurile sau intervențiile la care acesta a fost supus de fiecare dată când a fost consultat de către un medic.
„Dosarul electronic de sănătate conţine într-o formă standardizată toate informaţiile relevante despre starea de sănătate a pacientului: de la alergii şi intoleranţe, proteze şi alte dispozitive medicale interne, transplanturi, istoricul de boli/diagnostice, boli transmisibile, intervenţii şi proceduri suferite de-a lungul timpului, rezultatele analizelor făcute de pacient de-a lungul timpului, imunizări, dacă are boli ereditare în familie, care au fost cauzele decesului membrilor familiei sale (părinţi şi fraţi), care sunt bolile de care suferă (au suferit) membrii familiei sale (părinţi şi fraţi) şi aşa mai departe”, explică CJAS.
Dosarul electronic de sănătate este organizat pe cinci secţiuni, după cum urmează:
-Sumar pentru situaţii de urgenţă – conţine date medicale vitale despre pacient, esenţiale medicilor în situaţii de urgenţă (alergii şi intoleranţe, proteze şi alte dispozitive medicale interne, transplanturi, proceduri medicale relevante pentru urgenţă, boli cronice, boli hematologice relevante pentru urgenţe medicale, boli transmisibile relevante pentru urgenţe medicale, tratamente curente, internări recente;
– Istoric medical – conţine informaţii despre alergii şi intoleranţe diagnosticate, boli cronice diagnosticate, istoricul de boli/diagnostice (altele decât alergii şi boli cronice), intervenţii;
– Secţiune antecedente declarate de pacient – conţine informaţii referitoare la dietă, odihnă, efortul fizic depus zilnic de pacient, dar şi despre consumul de alcool, tutun, cafeină sau droguri;
– Secţiunea documente medicale – conţine următoarele tipuri de documente medicale electronice, preluate într-o formă standardizată: fişa de observaţie clinică generală pentru spitalizare continuă, fişa de observaţie clinică generală pentru spitalizare de zi – prezentare vizită, fişa de consultaţie medic specialist, fişă de consultaţie medic de familie, trimiteri pentru investigaţii clinice, trimiteri pentru investigaţii paraclinice, recomandări pentru îngrijiri la domiciliu, recomandări pentru dispozitive medicale, reţete prescrise de medici, reţete eliberate de farmacii;
– Secţiunea date personale – conţine informaţii privind: numele, prenumele, data naşterii, CID, sex, vârsta, grupa de sânge a pacientului.
Cine poate accesa Dosarul Electronic al Pacientului?
Ca orice sistem electronic legat de datele personale, Dosarul Electronic al Pacientului ridică semne de întrebare cu privire la accesibilitatea acestui. „După ce medicul de familie îi va constitui dosarul electronic de sănătate, pacientul se va putea autentifica în sistemul dosarului cu CNP-ul pentru a avea acces online la propriul dosar şi să vadă, în timp real, orice modificare şi accesare făcute în dosarul său de sănătate, şi implicit, toate serviciile medicale pe care le-a primit. Platforma pe care funcţionează dosarul electronic de sănătate poate fi accesată online. Concret, după ce i se va constitui dosarul electronic de sănătate, pacientul va avea acces direct şi transparent la toate serviciile de care a beneficiat la medicul de familie, în spitale publice şi private, în laboratoare şi la orice alt furnizor de servicii medicale. De exemplu, pacientul va vedea, în timp real, în portalul dosarului electronic ce tratament i-a fost administrat în timpul unui episod de spitalizare, la ce investigaţii şi intervenţii a fost supus. Practic, toate deciziile medicale care îl vizează sunt înregistrate în dosarul său electronic de sănătate – cu oră, dată şi parafa medicului. Pacientul are acces oricând la toate aceste informaţii, în mod nemijlocit şi transparent”, mai explică reprezentanții CJAS Cluj pentru Transilvania Reporter.
Dosarul poate fi consultat de către pacient, dar și de către reprezentanții legali ai acestuia, după ce un medic îi introduce pe aceștia în sistem. Sumarul și informațiile de urgență pot fi consultate de către orice medic autentificat și certificat corespunzător, dar și de către cadrele medicale pe care pacientul le alege.
Accesarea dosarului de către medic se face prin confirmarea acordului de către pacient prin prezentarea cardului de sănătate sau a poziției solicitate din matricea de securitate a pacientului. În esență, este necesară prezența fizică a posesorului dosarului pentru ca medicul să îi acceseze datele, în cazul în care medicului nu i-a fost anterior acordat drept de a accesa DES.
Avantajele DES
În cazul în care se va dovedi funcțional, DES ar putea reprezenta una dintre marile revoluții ale sistemului sanitar românesc. Concret, DES urmează să reprezinte o arhivă precisă a pacientului, astfel că pe viitor ar putea fi evitate momentele în care anumite proceduri sunt repetate de la un consult la altul sau, mai grav, când anumite afecțiuni nu sunt luate în considerare la administrarea unui tratament.
„Pentru furnizorii de servicii medicale, sistemul dosarului electronic de sănătate aduce o modalitate de comunicare între angajaţii instituţiilor prestatoare de asistenţă medicală (consult interdisciplinar), aceştia beneficiind de istoricul informaţiilor medicale ale pacientului şi implicit de posibilitatea de a propune în continuare servicii medicale eficiente”, explică reprezentanții CJAS Cluj.
[stextbox id=”alert” caption=”Beneficiile dosarului electronic de sănătate pentru pacient:”]- Accesul securizat al furnizorului de servicii medicale la o gamă largă de date medicale care privesc pacientul va conduce la creşterea calităţii actului medical prestat şi la scăderea numărului erorilor medicale, cum ar fi, de exemplu, transfuziile greşite de sânge;
– În caz de urgenţă medicală, accesarea dosarului electronic al pacientului permite medicilor să identifice rapid nevoile speciale de îngrijire ale pacientului: dacă are boli hematologice, dacă are alergii la medicamente, ce grupă de sânge are, etc;
– Scăderea numărul uide reexaminări care nu sunt necesare şi implicit scăderea riscului de expunere la radiaţii a pacienţilor dar şi a timpului de aşteptare pentru obţinerea unui diagnostic;
– Creşterea preocupării asiguraţilor pentru propria sănătate şi o mai bună cunoaştere cu privire la procedurilede tratament propriu prin intermediul portalului pus la dispoziţia lor de CNAS.[/stextbox]