Vicepremierul Vasile Dîncu propune vouchere pentru locuire
Ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, vicepremierul Vasile Dîncu, a spus că se analizează posibilitatea acordării unor “vouchere pentru locuire”, în anumite cazuri sociale, dar şi pentru acoperirea chiriei de către tineri angajaţi.
„Am discutat (…) ideea de politici în domeniul subvenţionării pentru cazuri sociale, de chirii prin vouchere pentru locuire, chirii pentru tinerii angajaţi. (…) Am început să lucrăm cu specialiştii în finanţe asupra unor scheme de sprijin pe acest domeniu. Cred că este un lucru foarte important care, în multitudinea de ajutoare sociale pe care le-am gândit noi uneori mult prea extinse, nu l-am luat în calcul şi nu a fost luat în calcul, deşi este una din cele mai importante probleme ale unei familii”, a declarat Dîncu la dezbaterea publică a proiectului de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Strategiei Naţionale a Locuirii.
Potrivit acestuia, posibilitatea acordării unor vouchere pentru locuire face parte din “dimensiunea socială” a Strategiei Locuirii: “Aceste vouchere de locuire ar putea să se aplice în mai multe locuri. Noi am propus deocamdată şi analizăm împreună cu Ministerul de Finanţe şi cu Ministerul Muncii (…), de exemplu, modul în care ar putea să se aplice familiilor de pensionari, ca o formă de asistenţă socială, pensionari care la un moment dat sunt situaţii în care nu pot să-şi plătească utilităţile sau venitul lor este în peste 40% afectat de aceste cheltuieli de locuire. Asta ar fi o zonă socială, să spunem. Ar putea să se aplice şi în cazul mobilităţii forţei de muncă, pentru a facilita o mai bună distribuţie a forţei de muncă în teritoriu, poate fi aplicat şi ca deduceri fiscale. La Ministerul Muncii, (…) colegul meu Dragoş Pîslaru are un proiect interesant legat de mobilitatea forţei de muncă în România şi cred că în conexiune cu acest program am putea să gândim acordarea unor vouchere de locuire”.
Vasile Dîncu a precizat că aceste vouchere ar putea fi introduse şi în sistemul privat: „Evident că pentru a facilita angajarea tinerilor care nu au locuinţe, de asemenea, pot fi date aceste vouchere. Cred că aceste vouchere pot fi introduse şi în sistemul privat pentru a fi acordate de (…) cei care angajează forţă de muncă tânără şi pentru care ar putea să primească, de exemplu, deduceri fiscale. Deci există o posibilitate destul de mare pentru a subvenţiona într-un fel, a acorda vouchere pentru locuinţe şi în cazul locuirii în general”.
Conform lui Vasile Dîncu, nu s-a discutat până în acest moment despre bugetul necesar pentru un astfel de program. “Asta e o problemă care ţine de modul în care se articulează după aceea strategia”, a precizat el.
Vicepremierul Vasile Dîncu s-a referit şi la Programul “Prima Casă”, despre care a spus că va continua şi că se încearcă optimizarea lui, în sensul că, în anumite condiţii, unele familii tinere ar putea avea acces la acesta fără să plătească un avans: “În ceea ce priveşte programul ‘Prima Casă’, el va continua. Sperăm, după negocierile pe care le-am avut anul acesta cu Ministerul de Finanţe, să avem un buget începând de anul viitor de câteva ori mai mare, pentru că este cu adevărat un program de succes din ultimii ani şi a reuşit să performeze foarte bine din toţi indicatorii. (…) Vom încerca să optimizăm acest proiect. (…) Poate este necesar să ne gândim un pic la condiţii, să facem nişte condiţii de acordare a avansului, de exemplu, care să fie în corelaţie cu veniturile pe care le au familiile tinere. Pentru multe familii tinere, (…) 15% din valoarea unei locuinţe este poate prea mult, este şi greu de obţinut un credit. Aşa încât ne gândim la facilitarea acestor credite legate de ‘Prima Casă'”.
Potrivit lui Dîncu, ar trebui ca aceste avansuri să scadă şi să fie în corelaţie cu veniturile tinerilor, care nu sunt foarte mari: “Şi, eventual, inclusiv duratele să fie extinse, pentru ca să fie un acces mai uşor la locuinţe sociale. (…) ‘Prima Casă’ este o formă, până la urmă, de a sponsoriza o locuinţă pentru tineri, deci are o dimensiune socială”.
Întrebat dacă acest avans la “Prima Casă”, care este de 5%, ar trebui să scadă la 0%, el a răspuns că acest lucru va fi decis în funcţie de analizele ce vor fi făcute: “Chiar şi 5% pentru unele familii, care nu pot obţine un credit, este (o valoare – n.r.) foarte mare. În funcţie de situaţie, ar putea ca unele familii tinere, care nu pot să dea un avans, să poată să aibă acces şi fără un avans, dacă o analiză financiară a veniturilor arată acest lucru”. El a precizat că o anchetă socială poate să stabilească exact ce înseamnă venituri mici: “Intenţia noastră este ca ceea ce sunt venituri mici (…) să fie luate în considerare ca şi criteriu”.
Totodată, Vasile Dîncu a spus că Strategia Naţională a Locuirii se află în dezbatere publică, urmând ca ulterior să se decidă schimbările legislative necesare: “Vom revizui strategia şi vom începe să discutăm după aceea asupra tacticilor şi asupra schimbărilor legislative pe care ni le propunem împreună cu Ministerul de Finanţe, împreună cu Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale”.
De asemenea, Vasile Dîncu a spus că fondul de locuinţe publice este de doar 2%, iar necesarul este mult mai mare, fapt pentru care se analizează posibilitatea ca, în viitor, să nu mai fie vândute locuinţele ANL pentru tineri: “Procentul de 2% este foarte mic pentru locuinţe publice (…) şi ne gândim la două situaţii – situaţiile de urgenţă care pot apărea oricând. Ne dăm seama numai după ce s-a întâmplat o tragedie că puteam să facem mai mult. (…) Pe de altă parte, (…) tot în zona locuinţelor publice, pot intra şi elementele care ţin de mobilitatea forţei de muncă în teritoriu sau mobilitatea chiar în interiorul (…) zonei administraţiei. (…) Astăzi funcţionarii sunt legaţi de clădirea în care îşi desfăşoară activitatea, mobilitatea profesională ar trebui să fie mult mai mare, inclusiv în cazul funcţionarilor publici. (…) Va trebui să găsim o zonă de (…) eficienţă şi să optimizăm toate aceste criterii atunci când vom stabili care este procentul de locuinţe publice”.
Potrivit lui Dîncu, se analizează ideea de a nu mai fi vândute locuinţele ANL pentru tineri: “Ideea pe care am primit-o din partea societăţii civile (…), având în vedere că avem un fond de locuinţe publice doar de 2% şi necesarul este mult mai mare pentru orice ţară civilizată, este de a nu mai vinde în viitor locuinţele ANL pentru tineri. (…) Este o politică pe care o vom introduce pentru viitor, în următorii ani, în niciun caz nu este (…) o chestiune care să-i ducă în alertă pe tinerii care în acest moment au făcut economii sau şi-au planificat viaţa în aşa fel încât să-şi continue locuirea într-o locuinţă ANL. Dar (…), locuinţele ANL nu sunt adaptate nici în acest moment pentru o familie cu copii mai mulţi, pentru o dezvoltare a familiei. Deci în mod normal locuinţele ANL (…) care se vor construi în viitor vor fi gândite în aşa fel încât să fie locuinţe pentru tineri pentru o anumită etapă. (…) În mod normal, va trebui, în funcţie de resursele pe care le vom avea, să creştem în următorii ani de câteva ori fondurile pentru “Prima Casă”, pentru că acestea pot constitui condiţii normale de locuire pentru o familie care se extinde”.
Ioan Hosu: Proiecte cu efecte pozitive multiple
Sociologul Ioan Hosu ne-a declarat că asemenea proiecte sunt benefice şi că ar avea efecte pozitive în mai multe domenii.
„Este un proiect necesar care are efecte pozitive în mai multe sectoare ale societății românești. E vorba de zona socială și a calității vieții; cred că facilitarea accesului tinerilor la o locuință este benefic pentru toate părțile: populația tânără, angajatori. În al doilea rând este vorba de palierul economic. Aceste proiecte angrenează sectoare economice care oferă locuri de muncă, stimulează creșterea economică etc. Accesul la condiții de locuire ar trebui să fie o preocupare permanenta pentru orice govern”, a spus Ioan Hosu.