Taximetrist clujean: „Nu suntem priviți cu ochi tocmai buni”

Foto: Dan Bodea

Îi îndrăgim când avem nevoie de o mașină care să ne „pescuiască” rapid de acasă și care să ne ducă la destinație într-un timp record, când avem prea multe bagaje, când plouă, când ninge, când suntem prea comozi să ne trezim la timp, când e prea cald sau când pur și simplu nu știm să ajungem la o anumită adresă. În schimb, când ne întoarcem la rolul de șofer și îi vedem în trafic, parcă nu ne mai încântă prezența lor. Merg prea repede, merg prea încet, opresc unde nu trebuie, staționează prea mult, nu stau în stand, stau lângă stand, depășesc, nu reacționează la claxoane și câte și mai câte. Transilvania Reporter a discutat cu Radu, un taximetrist cu o vechime de peste 14 ani, care ne-a povestit cum este viața în trafic, cât de iubiți sunt taximetriștii clujeni, care sunt principalele probleme cu care se confruntă, dar și cât de bănoasă este această meserie.

Când a început să trăiască din taximetrie, traficul din Cluj era mult mai relaxat. „La început era mai bine, erau mașini mai puține, era mai mult de lucru. În rest, nu au evoluat foarte mult lucrurile. Sunt în schimb, mai ales în ultima perioadă, foarte multe chirii pe mașini și chiriașii ne fac probleme și ne aduc faimă rea. Se grăbesc, nu respectă regulile, intră în față sau le iau clienții altor colegi”, spune Radu.

Principala problemă cu care se confruntă taximetriștii clujeni este în continuarea legată de standurile ce le sunt alocate. „Lipsa standurilor e o problemă care persisită. Nu sunt suficiente, iar cele care se construiesc, se construiesc în zone puțin circulate, ca de exemplu Tăietura Turcului sau Muzeul Satului. Cine merge pe acolo pentru a fi necesar un stand? La Minerva, care e o zonă circulată, s-a desființat standul. Dacă stai în stație te amendează, dacă stai în spate, te claxonează oamenii că stai pe drum. În Piața Cipariu a fost stand ca lumea, acum l-au îngustat. Nu mai poți sta că vine poliția și te amendează. E complicat. Lipsa standurilor a fost de când lumea o problemă și va fi în continuare la cum se arată lucrurile”, spune taximetristul.

În ceea ce privește tariful practicat în cadrul taximetriei, Radu este încântat. „Prețurile s-au majorat și eu zic că e bine acum. Ne-am luptat ceva până când am obținut acest lucru. Oamenii la început nu au fost de acord cu această creștere tarifară, pentru că cinci, șase ani nu s-a ridicat deloc tariful și ei erau învățați să fie tot așa. Prețul s-a mări destul de bine. Acum s-au obișnuit, e în regulă”, spune acesta.

Cu toate că Radu spune că nu „faci avere” din taximetrie, în ultima perioadă există tot mai multe persoane care provin din alte domenii, atât tineri, cât și persoane mai în vârstă, care fac temporar această meserie, tocmai pentru a-și rotunzi rapid veniturile. „Nu poți să spui că faci avere, dar rămâi cu un salariu bunicel. Atât. Dacă scazi întreținerea mașinii, impozitele, taxele, nu rămâi cu nu știu ce. Rămâi cu un salariu bun și e bine că tu ești propiul tău șef. Nu te bate nimeni la cap”, spune Radu.

Uber

În ceea ce privește concurența, acesta crede că șoferii Uber pot să le „fure” o bună parte dintre clienți. „Nu mi se pare chiar normal ce se întâmplă cu Uber. Eu plătesc asigurare de patru ori mai mare decât plătește un șofer Uber. El, de exemplu, are asigurare de 300 de lei, eu am de 1.300 de lei. Uber e de fapt o aplicație prin care oricine se poate înscrie și oricine poate deveni șofer. E normal? Din moment ce eu fac o școală pentru așa ceva. Eu fac din cinci în cinci ani școală, îmi fac verificări, îmi faca analize. El ce face? Se încrie pe aplicație și câștigă bani. Probabil că în viitor va scădea clientela de la taxi, dar eu bănuiesc că mulți clujeni nu vor apela la serviciile lor. Clujenii sunt sceptici. Sunt persoane care se uită dacă ai atestat, licență și așa mai departe. La preț s-ar putea să câștige ei teren, pentru că, din câte am înțeles, e la jumătate de preț. Știu că tariful la Uber e de 1, 70 de lei un kilometru, deși tariful poate fi variabil. Nu știu ce înseamnă asta”, spune Radu.

Cum sunt priviți taximetriștii din Cluj? „Părerile sunt împărțite. Majoritatea taximetriștilor suntem priviți cu ochi nu tocmai buni, din păcate, deși nu toți taximetriștii suntem la fel. Sunt taximetriști care respectă regulile de circulație, care merg normal, dar din cauza chiriașilor care fac prostii și boacăne peste boacăne în trafic, toți suntem puși în aceeași oală. Sunt, însă și persoane care ne respectă. Am dus și clienți care mi-au spus că respectă munca de taximetrist, care respectă faptul că avem o memorie incredibilă, că avem harta orașului bine întipărită în minte și că ne descurcăm și fără GPS”, spune acesta. Cea mai mare provocare, după părerea lui Radu este aceea de a-ți gestiona emoțiile și de multe ori nervii și de a nu-i baga în seamă pe ceilalți participanți la trafic care te urăsc pentru faptul că ai această meserie.

„Sunt șoferi care te claxonează doar așa, fără să faci nimic. Am stat doi ani în străinătate. Am urmărit cu interes taximetriștii. Indiferent unde opreau, nu îi claxona nimeni. Eu am dreptul asigurat de lege să opresc până la un minut oriunde, să iau și să las clientul. Aici, în secunda în care oprești și deschizi ușa, fix atunci te claxonează cineva din spate. Acolo, pe unde merge autobuzul, merge și taxiul, pentru că e transport de persoane. Aici, nu avem șanse veci pentru treaba asta, iar de civilizație nu știu ce să zic. Dacă opresc undeva, în secunda aia mă claxonează. Dacă oprește altul fără cupolă, nu e nimic. Pe noi, ca taxi, ne taxează imediat. Oamenii ar trebui să se gândească la faptul că la un moment dat și el va avea nevoie de taxi și poate și el va vrea să coboare în centru”, spune Radu.

Tehnologia ajută? „Da, folosim și tabletele și dispeceratul. Cam jumi-juma. Nu știu cum va fi anul viitor, că am înțeles că ne vor schimba ceasurile, astfel încât acestea să fie conectate direct cu finanțele. Nu e o măsură pentru cei care lasă bacșiș. Ei se gândesc că nu putem ceasul tuturor clienților și că facem evaziune fiscală. Eu nu risc să îmi pierd licența pentru cinci lei. Orice se urcă în mașină, dau drumul ceasului. Mi se pare normal. Nu are rost să îți riști pâinea pentru câțiva lei”, spune acesta.

„Am multe amintiri și frumoase și urâte din cei 14 ani de taximetrie. Am întâlnit oameni care mi-au respectat munca, clienți cu care chiar poți glumi, poți râde, dar și clienți care îți spun să închizi radioul”, Radu, 49 de ani, taximetrist.

Distribuie:

Postaţi un comentariu