Made in Ardeal. Care sunt cele mai inovative trei proiecte europene din Transilvania de Nord
Cele mai relevante proiecte cu finanțare europeană din Regiunea Nord-Vest (județele Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj) au fost premiate, luni, 24 septembrie, la Cluj-Napoca, în cadrul unei gale organizate de Agenția de Dezvoltare Nord-Vest (ADRNV). Au fost premiate, printre altele, cele mai inovative proiecte din sectorul privat, cele mai valoroase proiecte de revitalizare a patrimoniului, cele mai mari proiecte publice, cele mai harnice instituții publice etc. Este vorba de proiectele contractate prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Iată care sunt cele mai inovative proiecte din Transilvania de Nord, conform experților de la ADRNV.
Proteze medicale avansate
Proiect: Dezvoltarea unei linii moderne de producție pentru fabricarea, în premieră în România, de dispozitive de înaltă calitate pentru protezare stomii
Valoare totală a investiției: 11.484.678,20 lei.
Cel mai inovativ proiect din toată regiunea de Nord-Vest a fost considerat cel depus spre finanțare de o firmă din Oradea, Theranova Protezare SRL, condusă de un antreprenor sudafrican stabilit în România, Jaco du Plessis. Acesta conduce de multă vreme un centru de protezare unic în România, de ajutorul căruia au beneficiat peste 10.000 de persoane. Protezele pe care le realiza până acum erau în special pentru cei fără mâini sau picioare. Cu ajutorul fondurilor europene, activitatea centrului de protezare se va diversifica, urmând ca la Oradea să fie produse primele dispozitive din România pentru protezare stomii. Este vorba de pungile speciale pe care le folosesc persoanele care au suferit o colostomie (deschidere artificială a colonului, pentru a crea un anus artificial). „Va fi prima linie tehnologică din România care va produce astfel de proteze”, a spus Jaco du Plessis, după primirea diplomei. El și-a cerut scuze că vorbește românește cu accent, dată fiind originea sa. Dar a remarcat că este un cetățean român „oficial și mândru”.
Utilaje pentru vizionari
Proiect: Susținerea inovării și fabricării de utilaje industriale românești
Valoare totala a investiției: 5.651.924,13 lei.
Pe locul al doilea s-a situat un proiect din Cluj-Napoca, al firmei SC Fort Engineering SRL, care proiectează utilaje complexe și care, cu ajutorul fondurilor europene va cumpăra două echipamente sofisticate de frezat, respectiv strunjit. Fiecare dispozitiv are cinci axe, ca să poată interveni asupra metalului, la fel cum o mână apucă un obiect, explică, pe înțelesul tuturor, administratorul firmei, Vladimir Pop. Cu ajutorul celor două dispozitive, beneficiarul va putea fabrica utilaje industriale de cea mai mare complexitate. „Să zicem că, mâine, Elon Musk vine la Cluj să realizeze un tren subteran de mare viteză, de tip hyperloop, și are nevoie de cineva care să construiască un utilaj cu care să sape tunelul. Ei, după ce achiziționăm echipamentele de pe proiectul european, noi vom putea realiza utilajul acela, de la proiect până la livrare”, ne-a explicat Vladimir Pop, administratorul firmei.
Până acum, compania clujeană se ocupa doar de proiectare, dar prin acest proiect, vor putea și fabrica ceea ce proiectează. „Vin clienții și ne comandă de la utilaje tipografice la mașini de împachetat șervețele. Știm să facem proiectul, dar ne-am dat seama că, în România, de multe ori nu avem unde să-l comandăm spre execuție, pentru că nu există capacități suficiente de producție a unor astfel de utilaje industriale complexe. Așa că vom achiziționa prin proiect cele două echipamente și vom putea să producem chiar noi”, încheie Vladimir Pop.
Prima fabrică de automobile electrice
Proiect: Înființare linie de producție automobile electrice
Valoare totala a investiției: 5.651.370,74 lei
Podiumului celor mai inovative proiecte din Nord-Vest este încheiat de o firmă din Baia Mare, RMG Casual, care va înființa o linie de asamblare de automobile electrice, prima din România. Nu este vorba de bolizi de lux ca Tesla, ci de așa numite „cvadricicluri grele”, mașinuțe ușoare, de oraș, cu autonomie limitată. Sunt omologate deja și câteva circulă în Baia Mare și Cluj. Linia de asamblare va fi deschisă la Baia Mare, spune managerul firmei, Gheorghe Mureșan. Se vor produce trei tipuri de vehicule: cu două locuri, cu patru locuri și o utilitară. În varianta cea mai accesibilă ca preț, vehiculele vor avea o autonomie de circa 100 km și o viteză maximă de 75-85 km/h. Utilitara va putea transporta o tonă, și va avea o autonomie de 150 km. Prețurile vor fi între 13 și 15 mii de euro din care cam jumătate de preț este subvenționat, spune managerul firmei care a câștigat proiectul, Gheorghe Mureșan. „Vor avea două cabluri, să poate fi încărcate și la prize normale și la stații de încărcare speciale. La o priză normală, mașina stă la încărcat o noapte și apoi poate fi utilizată”, spune Mureșan.
Fabrica se va baza pe piese din import, cel puțin în prima fază, și va începe producția în februarie anul viitor. Capacitatea maximă va fi de 10 autovehicule pe zi.
Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și Transilvania REPORTER în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio. Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.
Nu există Comentarii