„Războiul garajelor” se poartă online

Sunt urâte, ocupă prea mult loc şi dau senzaţia de ghetou. Sunt utile şi îţi poţi proteja mult mai eficient maşina împotriva vandalizării sau a hoţilor. Sunt doar câteva dintre argumentele şi contra-argumentele cu care au pornit în „războiul garajelor” clujenii. Deşi problema datează de ani de zile, acum disputele s-au înteţit pornind de la o declaraţie recentă a primarului Emil Boc privind demolarea lor începând cu anul viitor. Cine va avea câştig de cauză însă? Cei cu garaje sau cei fără?

Potrivit Serviciului Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, în oraş sunt în evidenţa municipalităţii circa 10.000 de garaje şi copertine. Pentru care se plăteşte impozit după cum urmează: pentru concesiune – 4 lei mp/an (persoană fizică), 16 lei mp/an (persoană juridică), iar în caz de chirie 5 lei mp/an (persoană fizică) şi 18 lei mp/an (persoană juridică). „Garajele sunt construcţii provizorii cu caracter demontabil. În baza dispoziţiilor legale în vigoare, autorităţile locale pot solicita titularilor de contracte sau abonamente, desfiinţarea acestora fără plata de despăgubiri”, se arată în răspunsul primit de la acest serviciu al primăriei.

Există însă şi garaje care nu apar în aceste statistici. Despre avantajele şi dezavantajele acestor construcţii, făcute cu sau fără autorizaţie, s-a discutat constant în ultimii ani. Iar despre o decizie de demolare s-a vorbit de mai multe ori. Recent primarul Emil Boc a avansat chiar şi un termen de începere a lucrărilor de demolare. Mai exact, anul viitor. Boc a spus că cei care deţin aceste garaje vor fi anunţaţi cu 6 luni înainte pentru ca să le demoleze singuri, iar cei care nu o fac vor rămâne oricum fără ele, garajele urmând să fie demolate de primărie. Edilul a precizat că nu poate dispune mai repede această măsură din cauză că, în multe dintre cazuri, terenurile pe care sunt ridicate aceste garaje fac obiectul unor solicitări de retrocedare care se judecă în instanţă. Declaraţiile primarului au iscat însă, cum era de aşteptat, reacţii vehemente, atât pro, cât şi contra.

Război împotriva „coteţelor”

Cei care sunt împotriva garajelor au creat chiar o pagină pe cea mai populară reţea de socializare unde îşi prezintă constant argumentele, dar şi exemple de zone în care aceste garaje „strică aspectul”. Iar sesizările pe acest subiect curg gârlă şi pe site-ul domnule primar.ro.”În spatele blocurilor e plin de garaje. Unele, puţine, arată ok. Majoritatea sunt mizerabile. Ocupă mai mult spaţiu decât este necesar unei maşini, au fost făcute de fiecare cum l-a tăiat capul. Dacă ar fi dărâmate, şi zona respectivă amenajată ca parcare deschisă, ar încăpea mai multe maşini, plus că zona ar arăta mult mai bine”, se arată pe pagina de facebook anti garaje cluj. „Un spaţiu imens, ocupat de garaje. Iar Primăria Cluj în loc să cureţe zona, a făcut asfaltări între garaje. Ce părere aveţi? Drum făcut frumos, terminat într-un coteţ”, spune o altă postare despre mai multe garaje din zona străzii Mehedinţi.

„Domnule Primar Emil Boc! Vreau să vă felicit pentru decizia dumneavoastră de a demola garajele din Cluj! Până acum am trăit cu sentimentul că sunt un cetăţean de categoria a 2-a care nu primeşte de la primărie un loc de parcare deşi îmi plătesc impozitele la timp, iar alţii deţin 1-2 garaje şi îşi ţin maşinile afară”, a scris într-o sesizare de pe domnuleprimar.ro Cristina Chiorean.

„Pe Aleea Rucăr este construit un garaj imens, care ocupă locul a aproape 3 maşini. Asta deoarece este destul de mare, şi este pus şi într-o poziţie diferită faţă de celelalte garaje, adică oblic, nu perpendicular. Desfiinţarea acestui garaj ar permite altor 2 autoturisme să parcheze”, scrie Ion Popescu.

„În spatele blocurilor de pe Bucium şi Gr. Alexandrescu sunt construite aproximativ 50 de garaje, pe o suprafaţă de aproximativ 1.400 metri pătraţi. Cel puţin 2 garaje sunt mult mai late decât este nevoie pentru o maşină. Alt garaj este folosit pentru depozit de mobilă veche. De asemenea, o parte din aceste garaje sunt subînchiriate, unele au fost vândute. Dacă se demolează aceste garaje şi se amenajează o parcare vor intra cu 10% până la 20% mai multe maşini decât acum. Prin reamenararea aceasta, s-ar rezolva atât aspectul estetic, cât şi ar creşte, puţin, numărul de locuri de parcare”, explică în altă sesizare Ion Baciu.

Alţii sunt nemulţumiţi de faptul că multe dintre aceste garaje sunt folosite pentru alte scopuri. „Vă rog să modificaţi conţinutul contractelor de închiriere a garajelor pentru a se putea verifica destinaţia în orice moment la solicitarea primăriei şi să se anuleze abonamentul în cazul în care se modifică destinaţia garajului în beci, depozit etc” spune şi G. Marinescu pe acelaşi site

„Ne-aţi promis un oraş în care se poate trăi civilizat. Înţeleg că dvs. locuiţi în vile cu curte, nu mă deranjează, ceea ce mă deranjează este faptul că nu luaţi măsuri pentru desfiinţarea cocinilor numite garaje dintre blocurile în care ne îngrămădim noi alegătorii”, scrie în altă sesizare Teo.

„Nu garajele sunt marea problemă a Clujului”

Cei care deţin garaje susţin însă că nu există nici un motiv ca acestea să fie demolate, pentru că nu în acest fel se va rezolva lipsa locurilor de parcare din oraş. „La primărie locurile de parcare se dau arbitrar, iar o maşină care stă în ploaie sau zăpadă şi chiar soare se deteriorează. Care e problema cu garajele? Că cei care le deţin plătesc impozit pe ele. Pur şi simplu le e ciudă celor care nu au garaje pe cei care au. E un exemplu românesc clasic de „să moară capra vecinului”. Un garaj e foarte util. Şi în multe locuri din oraş între blocuri nu ai loc pentru parkinguri, ci doar pentru 2-3 garaje, aşa că nu văd de ce s-ar dori demolarea lor”, spune Andrei care are un garaj în cartierul Mănăştur.

„L-aș ruga pe domnul primar mai întâi să se ocupe de marile probleme ale Clujului și apoi de mica problemă a garajelor. Ca cetățean al Clujului, aș vrea mai întâi de toate, să văd rezolvată cumva construcţia aia din Piața Mărăști de patru etaje, de la bulevard, urâtă şi neterminată care de ani de zile sfidează oraşul. Să văd cum călătorii din autobuze coboară civilizat în stațiile de autobuz (nu cum este stația Piața Mărăști, ocupată permanent de mașini). Să văd cum blocurile care se construiesc respectă autorizațiile de construcție și nu transformă peste noapte locurile de parcare de la parter – în apartamente. Să văd că blocurile care se izolează arată unitar, nu cu trei etaje galbene, două maro și unul cenușiu, rămas neizolat. Să văd cum bulevardul Eroilor devine un loc frumos al orașului folosit doar de pietoni. Cu terase și flori, nu cu gaze de eșapament. Să văd cum primăria încurajează mersul pe bicicletă și amenajează piste de biciclete între cartiere, civilizate și semnalizate. Să văd cum primăria face controale și aplică legea inclusiv sâmbăta și duminica, nu numai de luni până vineri. După ce văd toate acestea rezolvate, să se ocupe și de garaje. Dar mă tem că problemele de mai sus vor rămâne tot nerezolvate, chiar dacă vor dispărea garajele”, spune Adrian care deţine un garaj în cartierul Mărăşti.

„Foarte proastă ideea demolării garajelor. Cu cât mai multe locuri de parcare, cu atât mai multe maşini. Iar asta înseamnă poluare mai multă. Iar cei care au investit în construcţia garajelor, după ce au primit autorizaţie, sigur nu vor mai vedea nici un ban înapoi din investiţia făcută să îşi protejeze maşinile de intemperii şi vandalism”, afirmă revoltat alt clujean, deţinător de garaj.


Publicitate

Postaţi un comentariu