Planurile ambițioase contrazic realitatea din teren

Noul prim-ministru Viorica Dăncilă a declarat recent că „până în 2020 se vor inaugura 350 de km de autostradă, 250 de km de cale ferată modernizată, iar numărul drumurilor modernizate va crește cu 50%”. Prognoza este extrem de optimistă pentru o țară care are în total 746 de kilometri de autostradă, construiți cu chiu cu vai, începând încă de pe vremea comunismului. Dacă ar fi să facem un calcul simplu, România a construit în perioada 1967, când a început construcția primei autostrăzi și până în 2018, 0,04 kilometri de autostradă pe an. Pentru a atinge obiectivul propus de Viorica Dăncilă, ar trebui ca în următorii doi ani să construim mai bine de 2 km pe zi.

Membrii Asociației Pro Infrastructura au reacționat și au rugat-o pe doamna prim-ministru să se abțină să mai facă asemenea promisiuni mincinoase: „Evident, este încă o declarație vagă, menită să dezinformeze, total iresponsabilă, o altă minciună și o nouă promisiune fantezistă. Să ignorăm cifrele scoase din joben și să trecem cu vederea elementele neclare precum «drum modernizat» (drum național sau drum județean, modernizare de la nivel de fundație sau doar nou strat de asfalt?) și «cale ferată modernizată» (reconstrucție, RK, reabilitare sau cârpeală ieftină făcută pe genunchi?) și să explicăm doar situația curentă a autostrăzilor. Sunt 15 proiecte de autostradă care au contracte semnate, aflate în diverse stadii de execuție, cu o lungime totală de 187 km. Aceste tronsoane pot fi gata până la finalul anului 2020 doar  dacă nu se va rezilia niciunul (există acest risc) și dacă se vor rezolva la timp blocajele birocratice și tehnice.

Deci este fezabil, dacă autoritățile și constructorii își fac treaba, ca la final de 2020 să vedem finalizate și deschise toate aceste segmente de autostradă. Însă de la 187 și până la 350 km este cale lungă! În prezent există în faza de licitații 175 de kilometri. Cu alte cuvinte, Viorica Dăncilă încearcă să ne convingă că toate aceste loturi vor fi inaugurate în următorii 3 ani. Ele nici măcar nu au câștigători desemnați, ce să mai vorbim de contracte semnate, avize și autorizații emise și constructori în teren, unele licitații abia fiind lansate, altele având serioase probleme birocratice, procedurale și/sau tehnice. În mod evident, mai ales dacă luăm în considerare felul în care autoritățile s-au achitat de obligații în ultimul an (contracte reziliate și blocate, incapacitatea de a trece la timp peste etapele birocratice și chiar tergiversarea deschiderii unui lot de autostradă finalizat 100%), este imposibil, realist vorbind, să se inaugureze 350 km de autostradă în următorii doi ani!”, explică reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.

Când vom circula pe Autostrada Sebeș – Turda (A10)?

A10 este autostrada care va face legătura dintre Autostrada A1 și Autostrada A3, pe traseul Sebeș – Turda. Licitația pentru porțiunea Sebeș-Turda a fost anunțată în luna iulie 2013, iar rezultatele acesteia au fost anuntațe în decembrie 2013. Acest tronson este împărțit în patru loturi, fiecare atribuit unui constructor distinct, după cum urmează:

  • [stextbox id=’custom’]
    • Lot 1 – 17,0 km de la intrarea pe autostrada în Sebeș până la Pârâul Iovului. Constructori: Asocierea SC Impresa Pizzarotti & C SpA – SC Pomponio SRL; Cost: 541.739.137 lei fără TVA.
    • Lot 2 – 24,3 km de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud; Constructori: Asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL. Cost: 549.332.494 lei fără TVA.
    • Lot 3 – 12,5 km de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea; Constructori: Asocierea Tirrena Scavi SpA, Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A. Cost: 420.511.921 lei fără TVA
    • Lot 4 – 16,3 km de la nodul Decea până în Turda; Constructori: Asocierea Porr Construct SRL, Porr Bau GmbH. Cost: 470.004.894 lei fără TVA.

    [/stextbox]

Dacă loturile trei și patru sunt finalizate, loturile unu și doi nu stau atât de bine din acest punct de vedere.

Conform datelor oferite de Asociația Pro Infrastructura, Lotul 1 Sebeș – Alba Iulia Nord ar putea fi gata în la sfârșitul lui 2019 sau începutul lui 2020. În acest caz, construcția nodului din Alba Iulia este deblocat, în timp ce nodul Sebeș nu a primit autorizație de construcție.

„Pe acest segment de autostradă volumul de muncă rămas de executat este imens. Amintim doar structurile majore: 3 noduri rutiere (Sebeș – unde nu avem nicio palmă de teren întoarsă, Alba Iulia Sud – lucrări avansate și Alba Iulia Nord – stadiu incipient), poduri peste Sebeș, Mureș și Ampoi, plus alte pasaje peste calea ferată și DN1 sau peste autostradă. La finalul lunii decembrie 2017, avansul oficial raportat de CNAIR pentru acest proiect era de aproximativ 40%. Estimarea noastră optimistă este luna decembrie 2019 pentru finalizarea tronsonului de 17 km dintre Sebeș și Alba Iulia Nord, doar dacă se va emite, în perioada imediat următoare, autorizația de construire pentru nodul Sebeș, un nod foarte complicat, cu bretele foarte lungi, de viteză, care va conecta A10, A1 și DN1/DN7”, explică membrii Pro Infrastructura.

Lotul 2 are ca termen estimativ de finalizare tot sfârșitul anului 2019 sau începutul anului 2020, fiind un tronson lung și foarte complicat în opinia celor de la Pro Infrastructura. Lotul doi este finalizat în proporție de 44,5%. În acest caz au fost probleme privind exproprierile suplimentare, a întârziat avizul de la TransElectrica privind relocarea liniei de 110KV în dreptul Podului de CF, cu  decolmatarea canalelor ANIF, din zona Teiuș dar și cu descărcarea Sitului arheologic nr. 11 la km 40+150. Pentru acest tronson lucrările au început pe 2 decembrie 2014.

Lotul 3 a fost finalizat în proporție de 100% pe data de 27 noimbrie 2017, dar recepția a fost tergiversată.

Purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Alin Șerbănescu, a declarat după inspecția privind recepționarea lotului trei al Autostrăzii Sebeș-Turda care a avut loc în luna ianuarie 2018, că anumite neconformități descoperite în luna noiembrie 2017 s-au menținut, iar constructorului i s-a pus în vedere să remedieze respectivele probleme.

 „Vorbim de exces de bitum, vorbim de probleme legate de rugozitate, adică de aderența în sine a asfaltului, vorbim de elemente de planeitate executate neconform, care, din perspectiva circulației, pot crea probleme”, a completat Alin Șerbănescu.Acesta a mai precizat că cel târziu în luna martie se va putea circula pe acest tronson, în măsura în care constructorul se va conforma și va remedia neregulile descoperite.

Lotul patru ar putea fi recepționat conform datelor furnizate pe surse de Asociația Pro Infrastructura la mijlocul lunii februarie.

Toate cele patru loturi ale A10 au avut ca termen inițial de dare în folosință anul 2016, dar lucrările au întârziat din cauza lipsei avizelor obligatorii pentru construire.

În anul 2015, Autostrada Sebeş-Turda a fost în centrul unui scandal, întrucât s-a aflat că pentru mai bine de 66 de kilometri din cei 70 nu au fost emise autorizaţiile de construire cu toate că firmele contractate lucrează încă din 2014.

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Mihai says:

    Puteti sa imi exlicati cum atiajuns la concluzia de mai jos? E matematica de clasa a doua: 746km/50 ani=14,92 km/an, nicidecum 0,04…..
    “România a construit în perioada 1967, când a început construcția primei autostrăzi și până în 2018, 0,04 kilometri de autostradă pe an”

Postaţi un comentariu