Contractul de furnizare a apei încurajează rău-platnicii

Contractul colectiv de furnizare a apei în blocurile din Cluj a devenit un adevărat nod gordian. Tot mai mulţi clujeni sunt nemulţumiţi de sistemul de încheiere a acestor contracte de Compania de Apă Someş.

Oamenii care locuiesc la blocuri reclamă faptul că se încheie un singur contract pe întreaga asociaţie de proprietari şi în acest fel rău platnicii sunt duşi în spate de cei care îşi achită la timp facturile. Mai precis, pentru a nu rămâne fără apă, proprietarii de apartamente şi administratorii de blocuri fac adevărate „scamatorii” pentru a aduna integral sumele de pe factură. Aceasta deşi în ultimii ani, atât numărul restanţierilor, cât şi sumele datorate au crescut constant.

„Locuiesc într-un bloc cu 10 etaje, cu 3 scări de intrare. Din cele 132 de apartamente sunt contorizate individual circa 95%, cei necontorizaţi plătind consumul de apă pauşal. Dar în fiecare lună există o diferenţă între factura companiei de apă şi cumulat consumul de apă contorizată. Problema majoră este că în ultimii 4-5 ani a crescut numărul restanţierilor la plata cheltuielilor aproape de 20 de ori. Am ajuns ca restanţele să fie mai mari decât suma cheltuielilor pe o lună de vară. Sunt restanţieri cu cheltuieli neplătite de la 2 la 5 ani. Deşi există hotărâre judecătorească, ei nu plătesc. Astfel, suntem la dispoziţia companiilor de furnizare de apă, gaz, căldură, care în caz de neplată întrerup furnizarea. Asociaţia de proprietari nu are posibilitatea de a întrerupe furnizarea apei doar pentru cei care nu plătesc. Aşa că ne întrebăm de ce nu se poate contoriza apa pe apartamente, cu contoare recunoscute de către Compania de Apă Someş. Aşa numai purtăm pe umerii noştri rău-platnicii. În bloc locuim aproape 70% pensionari cu pensii mici, care plătesc lunar datoriile, iar rău-platnicii sunt cu locuri de muncă angajaţi. Este adevărat că nu ai la cine să te plângi să te ajute. Administraţia asociaţiei este pusă în situaţia să aleagă care dintre facturi să o plătească, ca să evite întreruperea apei, a gazului sau a căldurii”, spune revoltat Biro Jozsef.

„E foarte greu să îi faci pe toţi să plătească la timp. Şi apoi vin penalizările, ameninţarea că se taie apa. Oamenii sunt foarte nemulţumiţi. Dar compania nu vrea să schimbe sistemul, cred că şi din cauză că atunci cine mai plăteşte pierderile de pe reţea. Am mai auzit şi altă variantă. Că nu există contoare individuale performante, aşa ca cele pe care ele au ei montate la scara de bloc, care să înregistreze orice consum. Oricum sistemul e tot mai greoi în ultimii ani din cauza restanţierilor”, spune şi Dan, administrator de bloc.

Legea dictează aşa

Reprezentanţii Companiei de Apă Someş susţin că aceste gen de contracte este reglementat de două legi care permit încheierea acestora doar per branşament individual şi nu per apartamente. Astfel Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitati publice, în Art. 36 (2) spune că operatorii serviciilor de utilităţi publice trebuie să asigure furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice la limita de proprietate. De asemenea, prin Art. 42 (5) se stabileşte că determinarea consumurilor în vederea facturării se face prin măsurare directă cu ajutorul sistemelor de măsurare-înregistrare care se montează pe branşamentul care deserveşte fiecare utilizator individual sau colectiv. Pe de altă parte Legea 241/2006 a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, defineşte branşamentul de apă ca partea care asigură legătura dintre reţeaua publică de distribuţie şi reţeaua interioară a unei incinte sau a unei clădiri. Branşamentul deserveşte un singur utilizator, se mai spune în lege. Iar la Art. 27 (1) din aceeaşi lege se arată că are calitatea de utilizator al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare orice persoană fizică sau juridică ce deţine, în calitate de proprietar sau cu drept de folosinţă dat de proprietar, un imobil având branşament propriu de apă potabilă sau racord propriu de canalizare. „În consecinţă, prevederile legale în vigoare, stipulează ca titular de contract de furnizare apă/canal în cazul condominiilor doar asociaţia având un singur branşament. Nu este o opţiune a operatorului de a încheia astfel contractele, ci un imperativ legal”, concluzionează cei de la companie.

Instanţa, singura soluţie împotriva rău platnicilor

„Există o variantă a atacării acestor acte invocate de cei de la companie, pentru nelegalitate, prin procedura de contencios şi o sentinţă judecătorească care să oblige compania să încheie contracte individuale. Dar pentru asociaţii la acest moment cea mai bună formulă rămâne atacarea în instanţă a rău platnicilor. Există o taxare diferită, se merge destul de repede, şi apoi trebuie să se ocupe de punerea în execuţie a sentinţei. Numai aşa îi poţi obliga să fie interesaţi şi să plătească pentru a nu-şi pierde apartamentul. Cred că în această speţă a contractelor individuale cel mai important e să se creeze un precedent. Dar asta presupune ca oamenii să se mobilizeze şi să se organizeze”, explică avocatul Lucia Baciu.

Cei de la companie mai spun că există o posibilitate. Dar şi aceasta presupune o „legare” de vecini. Cel puţin în primă fază. „Singura posibilitate legală ca titularii de apartamente să fie si titulari de contract de furnizare a apei, este individualizarea alimentării cu apă a fiecărui apartament cu un contor de branşament la limita de proprietate, cheltuielile fiind suportate integral de către locatari. Din motive tehnice legate de posibilitatea de asigurare a debitului necesar de apă, dacă se doreşte individualizarea într-un imobil, ea trebuie solicitată concomitent de toţi locatarii, cu contoare de branşament pentru fiecare apartament plasat la limita de proprietate, deci în afara blocului. La limită, am putea accepta variante ca toate contoarele să nu fie neapărat în exteriorul blocului la limita de proprietate cu reţelele publice de pe stradă, ci fie în subsol sau parter casa scării, cu protecţie adecvată contra frigului şi manipulării neautorizate a contoarelor”, spun cei de la Serviciul de Comunicare al Companiei de Apă Someş.

Mai simplu spus, trebuie, nici mai mult, nici mai puţin, să îţi convingi vecinii care nu îşi plătesc facturile să se separe şi să fie astfel siguri că nimeni din bloc nu mai plăteşte pentru ei şi ca atare că vor rămâne fără apă. „Despre posibilitatea montării unui branşament individual cu suportarea costurilor de către beneficiari doar dacă vrea toată lumea, aici cred că în răspunsul primit de dumneavoastră, Compania de apă se spală pe mâni. Nu poţi obliga proprietarul unui apartament să stea după alţii. Foarte simplu se poate ataca în instanţă dacă cei care doresc montarea unui branşament au făcut cerere la companie şi au primit un refuz”, a precizat avocatul Lucia Baciu.

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. cetatean abuzat de institutiile statului says:

    Titlul creeaza confizie!
    Trebuia scris : CONVENTIILE de furnizare a apei creeaza confuzii.
    Conventiile sunt subcontracte incheiate de proprietarul de apartament cu asociatia de proprietari,dupa ce Compania de apa a incheiat CONTRACT cu asociatia de proprietari.
    Contractul fiind incheiat cu asociatia de proprietari,atunci,conform legii,in cazul in care datoria depaseste 25% din factura,operatorul va opri apa de la bransamentul comun,din fata scarii.

    Daca ar fi incheiate CONTRACTE INDIVIDUALE direct proprietar apartament-Compania de apa (ca la gaz si la electricitate),atunci apa se opreste numai la persoana care nu si-a achitata factura.

    Contractele individuale se pot incheia numai dupa ce s-au realizat lucrari de alimentare pe orizontala,platite de proprietari,cu contorul scos pe casa scarilor,in fata usii fiecarui apartament.

    Aceste lucrari trebuie sa aiba garantie 5 ani.

    In acest caz,bransamentul comun,din fata scarii blocului dispare si se muta la apometrul din fata apartamentului fiecarui locatar.

    Dar,nici asa,operatorii de apa nu vor sa incheie contracte individuale;ei incheie tot conventii ca le este mai comod (mai putine contracte-deci sa nu se omoare cu mai multa birocratie,pot continua adaugarea pierderilor lor din cauza incompetentei si proprietarul nu are nici un drept,pentru ca este reperezentat de administratorul asociatiei de proprietari.

    In plus,nici Consiliile Locale nu vor,pentru ca primarii sunt mana in mana cu operatorii de apa si le fac interesele in detrimentul catatenilor.

    Primarii sunt si actionari la operatorul de apa.

    De asemenea administratorii asociatiilor de proprietari sunt mana in mana cu functionarii de la primarii,care care ii sustin si ii acopera in hotiile lor de pe spinarea amaratilor de cetateni.

    Am cerut de nenumarate ori la primarie sa fie controlata administratoarea asociatiei de proprietari si niciodata nu s-a realizat acest lucru si nici raspuns nu am primit.

    De asemenea,desfiintarea asociatiei de proprietari implica restituirea la locatari a fondului de rulment si a fondului de reparatii,cu dobanda la zi.

    Astfel ca bietii cetateni vor ramane tot ca pana acum ca nu se vrea sa fie altfel

    De curand,insa,in Senat s-a votat o lege care obliga toti furnizorii de utilitati sa incheie CONTRACTE INDIVIDUALE.

    Dar,pentru ca mafia este mare si interesele clanurilor mafiote dicteaza,cred ca se va intarzia mult si bine promulgarea si punerea ei in aplicare.

    Institutiile statului nu sunt in slujba cetatenilor,ci lucreaza impotriva lor!

Postaţi un comentariu