Tendința 1 Martie 2015: Mărțișoare cu factură și chitanță

Foto: Dan Bodea

Târgul de Mărțișor din Piața Unirii este în acest an mai ofertant ca oricând, reunind nu mai puțin de 120 de expozanți, meșteri populari, artizani și artiști locali. Spre deosebire de alți ani, standurile sunt pline de mărțișoare „muncite”, în majoritate tradiționale, realizate pe durata a mai multor luni de zile. O altă noutate a târgului o reprezintă afișele în care expozanții își înștiințează vizitatorii și o dată cu ei organele fiscale, în privința opțiunii de a primi chitanță și factură în momentul achiziționării mărțișoarelor. Târgul de Mărțișor din Piața Unirii este organizat de Asociația Meșterilor Populari în colaborare cu Primăria Cluj-Napoca.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Zoltan Balazs a venit la târg cu nu mai puțin de 3000 de mărțișoare de autor și spune că vânzările merg foarte bine. „Zilele trecute eram îngrijorați din cauza vremii, dar vineri am avut surpriza să avem vreme frumoasă. Mărțișoarele noastre se deosebesc de celelalte prin prezentare în primul rând. Sunt lucrate pe ceramică, foarte atent, cu flori naturale uscate, sau modelaj din ceramică sub formă de mască. Cel mai bine trec cele cu flori uscate și nu surprinzător, cele din ceramică, mai ieftine. Este al optulea an, cel puțin, de când venim la târg”, a declarat Zolatan Balazs.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Un alt stand care atrage atenția este cel al unor studenți care se află la primul lor târg de acest gen. „Ne-am mobilizat în două-trei zile și din câte vedem a meritat să venim. În două ore s-au cumpărat vreo 30 de bucăți, având în vedere că nici nu ne pricepem să facem reclamă. Mărțișoarele noastre sunt din lemn de stejar, pictate cu acrilice și lăcuite după aceea. Merită să stăm aici, nu neapărat din punct de vedere financiar, ci pentru că mai aducem un zâmbet pe fața oamenilor. Asta e cea mai mare satisfacție” a declarat Liviu, student la Politehnică.

1IMG_7321

1IMG_7326

Mărțișoarele placate cu aur și cristale Swarovski nu lipsesc nici ele de la Târgul de Mărțișor și spre surprinderea unora, au foarte mare trecere „Prețurile variază de la 30 la 70 de lei și sunt cumpărate de o categorie de persoane care nu caută neapărat motive tradiționale În cazul nostru foarte bine merge vânzarea deși materialele sunt mai scumpe. Dacă reușim să vindem zece potcoave, imediat facem 100 de lei față de cei care vând mărțișoarele cu un leu sau doi”, aflăm de la tânăra care se ocupă de vânzarea lor.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

1IMG_7339

Foarte atrăgătoare este și colecția de mărțișoare unicat din sticlă de Murano prelucrată manual pe care o zărim la standul Andreei Tolgyi, reprezentanta Murano Glass Jewelery. Potrivit acesteia, peste 3000 de mărțișoare a pregătit în acest an alături de colega ei Iza Oană, atât pentru Târgul din Piața Unirii din Cluj, cât și pentru cel organizat la Muzeul Țăranului Român din București. Printre noile figurine pe care le-au conceput fetele pentru această ediție se numără păsărele, cupcakes și broscuțe. Ca de obicei, figurinele din sticlă de murano cu cea mai mare trecere sunt clasicele buburuze.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

1IMG_7378

Emanuela Pop se află la prima ei participare la Târgul de Mărțișoare și a mizat pe mărțișoare cu motive tradiționale. „Am început prima dată să croșetez papioane și de când ne-am înscris în Asociația Meșterilor Populari am diversificat modelele. Este prima dată când participăm la un târg de mărțișoare. Este foarte meticulos ceea ce facem, dar cum avem experiență de aproape doi ani nu ne este foarte greu. Am adus la târg în jur de 300 și ceea ce ne deosebește de ceilalți sunt motivele tradiționale pe care le-am aplicat mărțișoarelor”, a spus tânăra.

1IMG_7402

Rodica Milășan  a adus tocmai din Târgu-Mureș o ofertă de mărțișoare din traforaj și pirogravură, pe lemn de tei. „Avem mărțișoare cu motive literare românești, cum e floarea vieții, căprița, în ton cu Anul Caprei de Lemn, zodii, bufnițe, avioane, mașinuțe. Cel mai bine trec motivele populare românești și Cheia Sol. Spre deosebire de celelalte, mărțișoarele noastre nu sunt foarte ieftine și lumea se uită la prețuri. Oricum, suntem mulțumiți. Am văzut că sunt foarte multe din ceramică, pictate, dar acestea din lemn sunt mai deosebite și majoritatea se pot purta ca medalion”, a declarat Rodica Milășan.

1IMG_7445

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Alesandrina a venit la târg cu o ofertă imbatabilă, respectiv aceea de a oferi factură și chitanță la achiziționarea mai multor mărțișoare. „În cazul în care companiile vor să cumpere mai multe mărțișoare pentru angajații lor, trebuie să știe că le oferim chitanță și factură să poată deconta. Avem mărțișoare din textile, accesorizate cu perle, năsturei, piele, dantelă, în funcție de starea de spirit a fiecăruia. De doi ani de zile am realizat aceste lucrușoare la nivel de hobby, dar acum mă gândesc să iau mult mai în serios pasiunea aceasta. Din câte văd în 2015 predomină mărțișorul clasic, cele din ceramică sub formă de medalion. Eu am optat pentru varianta cu ac de broșă ca să se folosească și după 1 Martie”, a precizat Alesandrina.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Fundația Inima Copilului a apelat la ideea campaniei Mărțișor de Ajutor. Pentru fiecare donație, clienții pot primi la schimb un mărțișor pictat și creat manual de artiști locali, fondurile adunate trecând în conturile asociației. „Merg mai bine donațiile decât mărțișoarele pentru că oamenii preferă să doneze pur și simplu fără să ia mărțișorul”, a declarat Bogdan Andrei, director artistic al Fundației Inima Copilului.

Până în 1 martie, tot  la Târgul de Mărţişor din Piaţa Unirii este prezent și standul serviciului SMURD, unde pot fi făcute donații pentru paramedicul  Florin Benea, diagnosticat cu leucemie acută mieloidă şi necesitând transplant de măduvă în străinătate. Fiecare donaţie de minim 5 ron va fi răsplătită cu un mărţişor handmade realizat de voluntari.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Pentru cei mai puțin hotărâți, cărora le este greu să se decidă în privința unui mărțișor clasic, magazinul de dulciuri BonBon Candy le propune varianta mărțișorului dulce. „Mici, perfecte sau uriaşe, mărţişoarele à la BonBon au puterea magică de a aduce primăvara mai devreme, dacă nu afară, măcar în sufletul persoanei care le primește”, spun proprietarii magazinului.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea


Publicitate

Nu există Comentarii

Postaţi un comentariu