SISAF 2020: Din curtea școlii, în tot Sibiul. Peste 90 de lucrări de artă stradală după șase ediții. „Continuăm munca de convingere”

Artist: Sweet Damage Crew/Foto: Cristina Beligăr

Ca oricare alt domeniu și festival, inclusiv Festivalul Internațional de Street Art din Sibiu (SISAF) a avut de suferit în urma pandemiei. Surprinzător, însă, ediția 2020 care tocmai s-a încheiat a fost printre cele mai reușite din punct de vedere al lucrărilor realizate precum și a extinderii lor în zone până acum neexplorate din oraș, spun organizatorii. În timpuri complicate, când în galeriile muzeelor se intră în continuare restrictiv, arta stradală devină o opțiune pentru cei cărora le lipsesc vizitele în galeriile de artă, vernisajele și alte evenimente create în jurul lor. În ultimii ani, Sibiul s-a transformat în galerie de artă stradală. Lucrări cu mesaje puternice, realizate în stiluri diferite de artiști români sau veniți din alte colțuri de lume, toate pot fi descoperite pe zeci de clădiri din oraș. Fiecare are un mesaj, reprezintă o viziune personală sau colectivă și aduce arta mai aproape de locuitorii cartierelor.

Citiți și:

În Sibiu nu toate blocurile sunt gri: Fosta Capitală Culturală Europeană are primul tur de artă stradală din România

Noi lucrări impresionante de artă stradală colorează pereții școlilor din Sibiu: „Vrem să vopsim toată România”

Din curtea școlii, pe zidurile instituțiilor și în centrul istoric. Arta stradală cuprinde orașul Sibiu

Ediția a VI-a a Festivalului Internațional de Street Art de la Sibiu a făcut ca numărul total al lucrărilor să depășească 90 și, totodată, să creeze condițiile pentru realizarea unui mural de dimensiuni impresionante pe o clădire din Piața Aurel Vlaicu. Astfel, lucrările realizate în acest an la SISAF au făcut ca metrii pătrați colorați în cadrul galeriei urbane să ajungă la 9.700, din care 1.600 fiind realizați doar în această ediție.

Dacă în ultimii ani s-au pictat pereți de grădinițe, școli generale și licee, în 2020 a fost realizat un prim mural pe clădirea Facultății de Inginerie din cadrul Universității „Lucian Blaga” și astfel festivalul reușește să marcheze lucrări pentru beneficiarii tuturor nivelurilor de învățământ.

Restricțiile impuse de pandemia de coronavirus i-a pus în situația pe organizatori să renunțe la evenimentele conexe pe care le aveau an de an în festival, precum și la o parte din artiștii pe care îi aveau programați, ceea ce, spune Andrei Oltean, din partea Asociației ART Factory Transilvania, nu a fost neapărat rău.

„Am avut mai mult timp să ne ocupăm de artiștii prezenți și de problemele lor. Bineînțeles, a fost nevoie să asigurăm materiale cerute de regulile de prevenție împotriva coronavirusului, iar voluntari nu am putut să chemăm la fel de mulți ca în alți ani. Să nu uităm însă că festivalul s-a întâmplat și beneficiul a fost mai mare chiar dacă traversăm un an pandemic. Oamenii au apreciat mult mai mult festivalul după o perioadă lungă de stat în casă. Reacțiile la noii pereți pictați și la splash-urile de culoare din oraș au fost foarte încurajatoare”, a explicat Andrei.

Frumusețea unui astfel de festival constă în faptul că lucrările nu se concentrează într-o zonă anume, cum ar fi doar Piața Mare sau Piața Mică din Sibiu unde au loc majoritatea evenimentelor importante. Dacă în edițiile anterioare au fost pictate creșe, grădinițe, școli primare și licee, anul acesta seria a fost completată cu un zid al clădirii Facultății de Inginerie din cadrul Universității „Lucian Blaga”.

Foto: Cristina Beligăr

„Ce au făcut Șatran, Biex & Ana Gabriela acolo a fost o inginerie, de fapt, și toată lumea a fost încântată chiar dacă este un perete situat în centrul istoric al orașului. Păstrăm și latura educațională a festivalului și ne dorim ca toate școlile să beneficieze de cel puțin o lucrare, dar vrem să mergem și către oamenii de rând și blocurile gri din oraș Am încercat să găsim locuri vizibile, clădiri deteriorate, fără să nu fi avut în festival ceva asemănător. Anul acesta ne putem lăuda cu trei fațade de blocuri în cartiere aglomerate. Noi intrăm acolo unde doare mai tare, respectiv în cartiere și în zonele uitate ale orașului”, a mai precizat Andrei pentru Transilvania Reporter.

Tot pe clădirile unor instituții de învățământ au mai fost executate două lucrări de impact: Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” găzduiește muralul artistului Ionuț Popescu, realizat în stilul benzilor desenate, în locul unei lucrări care începea să se deterioreze după patru ani de când a fost realizată, iar Grădinița nr. 22 din cartierul Valea Aurie a prins viață prin viziunea artistului Toybox, care a pregătit o lucrare în forme geometrice care se întrepătrund, inspirată de jocurile japoneze pentru copii.

Artist: Popescu. Lucrare pe Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, str. Bihorului, nr. 3/Foto: Sergiu Pavălă

Artist: Popescu. Lucrare pe Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, str. Bihorului, nr. 3/Foto: Sergiu Pavălă

Artist: Toybox. Lucrare pe Grădinița nr. 22, Calea Poplăcii, nr. 11/Foto: Sergiu Pavălă

Artist: Toybox. Lucrare pe Grădinița nr. 22, Calea Poplăcii, nr. 11/Foto: Sergiu Pavălă

Artist Lucian Sandu-Milea. Sediul Urbana, str. Andrei Șaguna, nr. 9/Foto: Sergiu Pavălă

Artist Lucian Sandu-Milea. Sediul Urbana, str. Andrei Șaguna, nr. 9/Foto: Sergiu Pavălă

Potrivit organizatorilor, noua ediție a festivalului a marcat o altă locație apropiată centrului istoric al orașului, mai exact un perete al sediului Urbana, care a fost îmbrăcat cu o lucrare de artă stradală semnată de artistul Lucian Sandu-Milea. Muralul prezintă alternanța celor două moduri de viață – cel în mijlocul orașului, reprezentat ca un timp artificial, strâns legat de tehnologie și cel în armonie cu natura, un timp etern.

Un alt punct în care arta a adus o schimbare majoră este Baza Hipică din cartierul Vasile Aaron, în care artistul T-Marsh din Spania a pictat o lucrare care să evidențieze întoarcerea la origini, prin apel la ideea că oamenii distrug cu bună știință natura și tot ceea ce îi înconjoară. Artistul fiind spaniol a fost nevoit să stea în izolare în contextul pandemiei, fiind printre artiștii care a lucrat inclusiv în acest week-end.

Foto: Cristina Beligăr

Sweet Damage Crew a marcat în acest un mural impresionant ca dimensiuni, despre care organizatorii festivalului spun că ar fi cea mai mare din țară, chiar mai mare decât muralul depe faţada unei clădiri industriale de pe malul Canalului Bega din Timișoara realizat anul trecut de artiștii Alex Baciu, Flaviu Roua, IRLO şi Corina Nani.

Muralul de la Sibiu acoperă întregul perete lateral al clădirii Raiffeisen din Piața Aurel Vlaicu din Sibiu, o zonă intens circulată și are o înălțime maximă de 25 de metri și un total de peste 525 metri pătrați.

Lucrarea intitulată „Community” se aliniază temei festivalului din acest an – “#Origins” fiind, „un tribut adus omului și umanității, individului și societății, de la origini și până în prezent”. Din punct de vedere compozițional, muralul este un portret de grup, format din chipurile unor oameni pictate în cromatici și stiluri diferite, susținând astfel ideea de unitate în diversitate.

Pictura murala a fost executată de Sweet Damage Crew, respectiv de LostOptics, Pandele și Recis cu ajutorul logistic al lui Florin B Cage și SISAF.

„Peretele era ofertant nu din prisma faptului că este stradă cu sens unic, ci pentru că se vede din tot orașul. Putem spune că e piesa de rezistență din punct de vedere al compoziției. Muralul respectă tema festivalului, Origini, și personajele din mural sunt persoane care au influențat marcant viața artiștilor”, a precizat Andrei Oltean cu referire la lucrarea realizată în 12 zile.

Artist: Sweet Damage Crew/Foto: Cristina Beligăr

Artist: Sweet Damage Crew/Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

După ce în anul 2019 artistul John.S realiza în premieră o lucrare pe fațada unei clădiri din cadrul Aeroportului Internațional din Sibiu, anul acesta și-a dus mai departe munca începută și a completat desenul cu un nou mural în stil propriu.

În final, mai spun organizatorii, de o importanță mare în acest an au fost blocurile sau clădirile pe care artiștii au reușit să le revitalizeze în mai multe cartiere ale Sibiului, în proximitatea localnicilor, pentru a le face arta accesibilă zi de zi. Alex Maksiov din Ucraina a finalizat o lucrare impresionantă 3D pe str. Calea Cisnădiei, unde o fereastră imensă scoate la lumină vegetația luxuriantă ce se ascunde în interiorul clădirii. Pe de altă parte, Kaps Crew prezintă muralul numit “From Bing Bang to Tik Tok”, ce îndeamnă la introspecție și își propune să prezinte două ipostaze temporale ale Universului. Lucrarea grupului se poate vedea în cartierul Vasile Aaron, pe blocul de pe strada Semaforului, nr. 26.

Artist: Alex Maksiov/Foto: Cristina Beligăr

Artist: Alex Maksiov/Foto: Cristina Beligăr

Artist: Kaps Crew/Foto: Cristina Beligăr

Artist: John.S. Lucrare la Aeroportul Internațional Sibiu, Șoseaua Alba Iulia, nr. 73/Foto: Sergiu Pavălă

Zona Lacului Binder a fost și ea vizată pentru prima dată în cadrul festivalului. Un zid al unui bloc de pe str. Avântului a beneficiat de o nouă lucrare a artistei Andreea Toma. Aceasta a vorbit despre Origini prin apel la imaginea bunicii, adusă în prezent prin inserarea unor elemente specifice noii generații. Tot în această zonă, artistul de stradă Homeboy LDJ a realizat o intervenție urbană în stil de graffiti autentic, pe zidul unei clădiri care necesita o schimbare majoră.

O ultimă lucrare poziționată chiar în vecinătatea locuitorilor din Sibiu se află pe Șoseaua Alba Iulia, pe un zid extrem de vizibil al blocului ANL. Artistul Cristian Scutaru reușește astfel să finalizeze lucrarea cu tema “Feed your mind”, un mural încărcat de simbolistică.

În completarea lucrărilor de pictură murală, a mai fost definitivată o nouă instalație de artă de către artistul Pisica Pătrată, unul dintre cei mai mari artiști de acest gen din România. Acesta a realizat pictura unor cuburi, care formează o instalație de artă interactivă, ce va fi expusă în Parcul Sub Arini și alte locații în perioada următoare.

Foto: Cristina Beligăr

„Nu-ți călca visele”

De asemenea, în zilele fetivalului au fost realizate inclusiv 4 lucrări pe asfalt de către tânărul artist sibian PARA, în cadrul unei campanii de educare a participanților la trafic prin artă, demarată pentru prima dată la ediția trecută. Acestea au fost plasate în dreptul a 4 treceri de pietoni intens circulate din zone centrale, astfel își propun să aducă mesaje relevante de conștientizare, dedicate pietonilor. Locațiile exacte: bd. Corneliu Coposu (în zona Skatepark-ului), str. Constituției (lângă Parcul Tineretului), Piața Aurel Vlaicu (la sensul giratoriu bd. Mihai Viteazul – Calea Dumbrăvii), intersecție Calea Turnișorului – Șoseaua Alba Iulia.

„Încercăm în acest fel să modelăm o societate un pic mai responsabilă”, a spus Andrei Oltean.

Potrivit organizatorilor, ediția aceasta a fost cea mai bună, atât din prisma lucrărilor cât și a rezultatelor. A fost într-adevăr mai greu de organizat din cauza panicii create de pandemie, dar artiștii au fost mai atenți, toată lumea implicată a fost mai responsabilă și toată această stare a organizat mai bine munca.

„Tema am ales-o înainte să apară pandemia, dar foarte bine s-a integrat în tot contextul. Inclusiv COVID-ul ne-a învățat să fim mai umani și mai responsabili. Și noi la origini eram mai puri, mai deschiși unii cu ceilalți”, a spus Andrei Oltean, cu privire la tema ediției SISAF de anul acesta, „Origini”.

Artist: ATOMA. Lucrare pe Bloc Lacul lui Binder, str. Avântului, bl. 6, sc. C/Foto: Sergiu Pavălă

Artist: ATOMA. Lucrare pe Bloc Lacul lui Binder, str. Avântului, bl. 6, sc. C/Foto: Sergiu Pavălă

„Continuăm munca de convingere”

Pe viitor, SISAF își dorește să intre cât mai mult cu lucrările în cartiere și astfel să le vorbească oamenilor prin mesaje artistice care să îi provoace la introspecție și dialog.

„Aproximativ 70% din instituțiile de învățământ din Sibiu au deja intervenții de street art sau murale. Acum șase ani nu ne gândeam că festivalul va ajunge la asemenea amploare, iar astăzi cunoaștem oameni care și-au schimbat viața după ce au fost implicați în festival. Sunt oameni care în sfârșit, prin lucrările artiștilor, au văzut o schimbare în cartierul lor. Eu, de exemplu, eram foarte implicat în activitățile culturale din Sibiu, dar acum am rămas dedicat 100% acestui festival.

În relația cu administrația lucrurile nu mai merg atât de greu, nu mai trebuie să depunem așa multă muncă de convingere. Dar mai avem de convins președinți de asociații de locatari, sau diverși directori de instituție. Am avut o reacție total dezamăgitoare de la conducerea Scandia Sibiu care în momentul în care ne-am adresat cu cererea de a picat un zid, ni s-a spus că nu doresc să ridice vandalismul la rang de artă. Asta după șase ani de zile de când avem instituțiile de partea noastră și atât de multe exemple de lucrări valoroase. Când te lovești de răspunsuri de acest gen nu îți rămâne decât să îți pară rău că oameni cu educație nu au minimul de cultură și simț artistic. Rămân cu skill-urile lor de management și atât”, a precizat Andrei Oltean.

În schimb, ceea ce au observat organizatorii a fost că în zonele sărace intervențiile pe clădiri sunt extrem de bine primite și foarte rar se lovesc de situații neplăcute.

„Primim de obicei toate semnăturile necesare. Dar e frustrant să vezi că lumea se mândrește cu aceste lucrări și cu toate acestea sprijinul financiar este minim. În fiecare an după festival trebuie să ne găsim job-uri să plătim unele daune. Se mai întâmplă accidente neprevăzute cum a fost și anul acesta un incident legat de câteva mașini stropite cu vopsea în urma unor rafale de vânt. Luăm de fiecare dată măsuri de precauție, dar nu putem anticipa chiar toate incidentele. În România încă există nevoia ca festivalurile să ne facă zidurile mai frumoase pentru că nu avem încă acea cultură a acceptării și a încrederii acordate artiștilor. Dar este totuși un pas mare că se întâmplă astfel de festivaluri și că pot crea un context organizat de exprimare pentru artiștii de street art”, a precizat Andrei Oltean pentru Transilvania Reporter.

În prezent, turul pe bicicletă care cuprinde zeci de picturi murale realizate în cadrul SISAF poate fi parcurs gratuit, dar și în varianta de circuit ghidat.

Distribuie:

Postaţi un comentariu