Se deschide stagiunea, se închide teatrul: Opera și Teatrul Național din Cluj, din nou în online. Care e situația îmbolnăvirilor

Foto: Nicu Cherciu

Stagiunea 101 a Operei Naționale din Cluj-Napoca a debutat vineri, 9 octombrie, cu un spectacol de deschidere care a marcat totodată închiderea instituției pe o perioadă de cel puțin zece zile în funcție de evoluția pandemiei de coronavirus. 170 de spectatori, soliștii și orchestra au simțit emoțiile revenirii pe scenă înainte ca spectacolele în spațiu închis să fie din nou interzise.

Conform deciziei Comitetului Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) instituțiile de spectacole au obligativitatea, începând de astăzi, să își suspende activitatea, scopul fiind reducerea răspândirii coronavirusului în comunitate.

Între timp, instituția se confruntă și ea cu două cazuri de îmbolnăviri în ansamblul Operei, asta după ce la Opera Maghiară din Cluj au fost confirmate mult mai multe cazuri de îmbolnăviri în cursul săptămânii trecute.

„Este vorba de un caz al unui membru al corului, colaborator și cu Opera Maghiară unde știm că a explodat numărul de cazuri și un caz al unui membru al orchestrei care a fost confirmat pozitiv duminică. Contacții lui direcți sunt acum acasă, fac studiu individual și raportări, iar corul e liber de săptămâna trecută, preventiv. Așteptăm să treacă perioada de incubație și să ne asigurăm că toată lumea e sănătoasă. Dacă totul este în regulă, artiștii vor reveni la serviciu pentru înregistrări în așa fel încât să avem ce difuza în mediul online. Practic, mutăm toată activitatea în online. Tot programul din această lună îl amânăm pentru perioada în care ne vom putea întoarce în sală și, în paralel, vom face și înregistrări”, a declarat Florin Estefan, managerul Operei clujene, pentru Transilvania Reporter.

Acesta a fost sceptic de la început cu privire la redeschiderea sălilor de spectacol.

„Când erau doar câțiva zeci de infectați în țară toată activitatea a fost suspendată și acum la mii de cazuri sălile erau deschise. În plus, clădirea noastră nu are un sistem de ventilație corespunzător. Instalațiile de aerisire sunt blocate și e aproape imposibil să aerisim această sală. Tot timpul am fost sceptici și ne-am gândit la siguranța angajaților și a publicului. Concertul de vineri a fost primul și singurul în toată această perioadă de când a izbucnit pandemia. A fost sinistru să vezi publicul distanțat, cu mască pe față”, a precizat Florin Estefan.

Dacă sala e arhiplină, din vânzarea biletelor, instituția încasează 10% din cheltuiala/spectacol, în timp ce 90% este subvenție. În condițiile în care în sală se află 170 de spectatori, instituția încasează 1,5% din costul/spectacol.

„Practic, intrăm într-o gaură fără fund și nu știu ce sens mai are. Ministerul Culturii a lăsat la atitudinea managerilor deschiderea sălilor, însă am vrut să încercăm și varianta spectacolelor de interior. Ne-am gândit în primul rând la psihicul angajaților, să nu-i lăsăm să se deprofesionalizeze. Opera Maghiară a făcut spectacol aproape în condiții normale, Teatrul Național a avut și el premieră și am încercat și noi să aducem un format de spectacol restrâns, fără decoruri pe scenă. Am lăsat un decor industrial, nu am avut închideri în scenă, am păstrat distanța și toate măsurile. Dar mă așteptam să se închidă sălile curând”, a precizat Florin Estefan.

Potrivit acestuia, repetițiile s-au desfășurat pe ansambluri de grupe (balet și cor), soliștii au făcut repetiții individuale, iar orchestra a repetat atât pe partide, cât și pe scena mare a Operei. În ceea ce privește așezarea spectatorilor în sală, restricțiile au fost cu atât mai severe cu distanțare de două scaune și un rând liber între ele.

„Nu mi-am permis să ținem orchestra în fosă pentru că nu exista destul spațiu de distanțare. Inclusiv la regie pe scenă am fost nevoiți să renunțăm. Asta în timp ce în alte instituții nu s-a ținut cont de astfel de măsuri. Din păcate, am oameni care lucrează și în alte instituții de spectacole și există întotdeauna pericolul transmiterii atunci când nu sunt respectate regulile”, a precizat managerul Operei Naționale din Cluj.

Spectacolul de vineri, care a marcat deschiderea și închiderea momentan a stagiunii Operei Naționale din Cluj a fost susținut de soliștii Carmen Gurban, Veronica Fizeșan, Irina Săndulescu, Diana Țugui, Iulia Merca, Marius Vlad Budoiu, Geani Brad, Sorin Lupu, Sebastian Balaj și Simonfi Sandor, acompaniați de Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, aflată sub bagheta dirijorului Adrian Morar.

Foto: Nicu Cherciu

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Cluj a decis vineri suspendarea timp de 10 zile, începând de luni 12 octombrie, a activității la interior a restaurantelor și a cafenelelor din municipiul Cluj-Napoca. De asemenea, tot de luni, vor fi închise și cinematografele, instituțiile de spectacole și/sau concerte. Motivul îl reprezintă evoluția epidemiologică în creștere din ultima perioadă, și atingerea unei rate de infectare de 1,61 la mia de locuitori, din perioada 25 septembrie-08.octombrie, scopul fiind reducerea răspândirii coronavirusului în comunitate.

În ceea ce privește Teatrul Național din Cluj, acesta a susținut în weekendul care tocmai a trecut două spectacole complementare în premieră, înainte ca autoritățile să suspende activitatea în interior. Este vorba de spectacolele „Demonii. Începuturi” și „Demonii. Spovedania lui Stavroghin”. Deocamdată, potrivit managerului instituției, regizorul Mihai Măniuțiu, nu au fost semnalate îmbolnăviri cu coronavirus în echipă.

„Contactul cu publicul a fost întrerupt și zece zile mergem pe live streaming și pe înregistrări. Momentan nu avem cazuri în echipă și suntem foarte stricți. Ca instituție de teatru, este mult mai ușor să păstrăm distanța pe scenă decât o pot face operele. Am văzut ce s-a întâmplat la Opera Maghiară din Cluj, care s-a supus mult mai mult riscului infectării. Situația operei este absolut imposibilă în clipa asta. Ai nevoie de o scenă de zece ori mai mare pentru a păstra raza distanțării. Noi am avut o dublă premieră tocmai pentru a rupe în două spectacolul fără a fi nevoie să facem pauză. Dacă în hol nu lăsăm mai multe persoane, dacă spectatorii poartă mască, dacă dezinfectăm tot spațiul, eu zic că totul devine foarte sigur. Sala e pustie cu 170 de oameni, în loc de 940”, a precizat Mihai Măniuțiu pentru Transilvania Reporter.

Managerul Teatrului Național din Cluj consideră că primejdia în ceea ce privește îmbolnăvirile nu o reprezintă sălile de teatru, dacă se respectă măsurile corespunzătoare. Atâta timp cât regia este adaptată la situația dată, Mihai Măniuțiu nu consideră că teatrele devin focare.

„Marea primejdie sunt școlile, din punctul meu de vedere. Lanțul este infinit având în vedere că elevii sunt claie peste grămadă la ieșirea de la școală. Beau din aceeași sticlă, mușcă din aceeași ciocolată. Copiii nu au cum să înțeleagă și nu ai cum să arunci vina asupra lor. Eu îi numesc răspândaci sau suricate. Nu teatrele sunt focare. Dacă cineva din comunitate, dintr-un mediu privat sau dintr-un club, vine infectat în teatru, atunci nu mai avem nici un control. La Opera Maghiară este clar că nu s-a păstrat distanța și de aceea a apărut și numărul mare de cazuri”, a spus Mihai Măniuțiu.

Foto: Nicu Cherciu

„Eu sunt convins că se prelungește perioada suspendării activității, dată fiind creșterea numărului de cazuri. Nu văd o relaxare, ci restricții în plus. Atâta timp cât nu avem cazuri de îmbolnăvire vom realiza spectacole în live streaming pentru a ne apropia de experiența autentică din sala de teatru”, a mai precizat managerul Teatrului Național din Cluj.

Distribuie:

Postaţi un comentariu