S-a lansat CINEPUB, singurul canal online și gratuit de cinema românesc

Iubitorii și creatorii filmului românesc, dar și cei care sunt mai puțin familiarizați cu producțiile românești selectate în festivalurile de film, au ocazia să acceseze, începând cu această primăvară, singurul canal online gratuit de cinema românesc. CINEPUB este un proiect al agenției de comunicare GAV, în parteneriat cu Google, prin care se încearcă apropierea publicului autohton de producțiile locale, fie filme realizate de regizori consacrați, sau filme independente, scurtmetraje, documentare sau filme de animație. „Intenționăm să creștem cât mai mult ca pe viitor să ne poziționăm, pe lângă principalul canal online de distribuție de film, și ca o rampă de lansare pentru mulți regizori aflați la început de drum ale căror filme sunt extreme de interesante, dar care nu au resursele necesare sau expertiza de a se promova singuri”. Despre conceptul Cinepub și despre intențiile viitoare ale inițiatorilor proiectului, am stat de vorbă cu managerul de proiect Dorina Oarga.

Reporter: Ce vă propuneți prin canalul Cinepub și de ce a fost ales acest moment pentru lansarea lui? Care au fost semnalele care v-au determinat să constatați nevoia unei astfel de platforme?

Dorina Oarga: Ideea acestei platforme există de ceva vreme, însă nu a fost niciodată lansată în mod oficial. Am considerat de bun augur lansarea sa acum, mai ales că nu există alte platforme de gen în România.

De cele mai multe ori, filmele românești sunt complet necunoscute la noi în țară, iar unul dintre motive e că aceste filme sunt în general inaccesibile publicului larg. Foarte des, viața filmelor se încheie după ce acestea și-au completat circuitul festivalier sau au ieșit din cinematografe. În cazul scurtmetrajelor e și mai trist, căci multe dintre acestea ajung sa fie vizionate doar în cercuri restrânse. Așadar platforma vine în sprijinul regizorilor/ realizatorilor de a-și promova producțiile, încearcă o apropiere a publicului larg de filmul românesc.

R.: Care au fost pașii de implementare a proiectului? A existat o finanțare? În prezent platforma este gratuită, dar v-ați gândit și la opțiunea de a introduce, la un moment dat, o taxa pentru vizionarea filmelor?

D.O.: Fiind un proiect GAV, CINEPUB este susținut din fondurile proprii ale agenției și se bazează, în mare parte, pe resursele umane ale acesteia. Ne dorim să devină un proiect de sine stătător și, în acest scop, vom începe să căutăm și unele finanțări. Un lucru e cert, nu vom schimba caracterul de gratuitate al canalului.

R.: Ce presupune parteneriatul pe care îl aveți cu Google?

D.O.: CINEPUB este un canal partener Google, astfel că acest lucru ne ajută în promovarea canalului. Noi asigurăm contentul pe platformă, Google vine cu reclamele, evident că numărul acestora pe durata unui film este oarecum limitat de noi.

Secvență din filmul Și caii sunt verzi pe pereți,   unul dintre filmele care pot fi vizionate pe Cinnepub

Secvență din filmul Și caii sunt verzi pe pereți, unul dintre filmele care pot fi vizionate pe Cinnepub

R.: Cine se ocupă de selecția filmelor? Există anumite criterii după care filmele sunt selectate? Veți crea și categorii sau secțiuni pe măsură ce numărul producțiilor pe platformă va crește?

D.O.: Selecția filmelor o facem noi, intern. Așa cum am anunțat, căutăm atât filme realizate de regizori deja cunoscuți (precum Adrian Sitaru, Andrei Gruzsniczki, Tudor Giurgiu, Dan Chișu), cât și producții independente realizate de pasionați aflați la început de drum.  Pe măsură ce platforma se va popula cu filme, vom reorganiza conținutul astfel încât să venim în întâmpinarea publicului virtual și să facilităm căutarea filmelor. O prima triere a filmelor se face însă singură, și anume nu putem include în portofoliul nostru filme ale căror drepturi de difuzare sunt deținute de diferite companii de sales sau de distribuție, astfel că în multe cazuri va trebui să așteptăm ca filmele respective să fie libere de drepturi.

Printre producțiile care pot fi urmărite pe Cinepub se numără scurtmetraje precum „Gobbel”, ”Superman, Spiderman sau Batman” sau „Linia fierbinte”, dar și lungmetraje ca „Și caii sunt verzi pe pereți” sau „Legături Bolnăvicioase”.

R.: Cât de mult mizați pe atragerea producțiilor independente pe platforma Cinepub? Poate funcționa această platformă și ca rampă de lansare pentru unii regizori/producători?

D.O.: Ne dorim să atragem cât mai multe producții independente, pentru multe dintre acestea platforma fiind poate aproape singura modalitate de promovare a filmului, în caz că acesta nu a fost selectat la vreun festival. Intenționăm să creștem cât mai mult ca pe viitor să ne poziționăm, pe lângă principalul canal online de distribuție de film, și ca o rampă de lansare pentru mulți regizori aflați la început de drum ale căror filme sunt extreme de interesante, dar care nu au resursele necesare sau expertiza de a se promova singuri.

R.: Care este reacția regizorilor și a producătorilor în momentul în care veniți cu propunerea ca producțiile lor să devină disponibile online?

D.O.: Ne-am bucurat de o primire extrem de pozitivă din partea tuturor producătorilor și regizorilor cu care am vorbit până în prezent. Cred că toată lumea își dorea ca un proiect de acest gen să existe și pe piața din România, așteptau doar ca cineva să-l implementeze. Unul dintre cele mai frumoase lucruri s-a întâmplat încă de la lansarea oficială de pe 26 februarie, și anume diverși regizori ne-au contactat pentru a le include filmele pe platformă. Nu prea îndrăzneam să ne gândim la asta de la început, deși aici speram să ajungem, de aceea surpriza a fost mare și ne-a întărit încrederea în proiect.

  R.: Cum v-ați gândit să popularizați platforma Cinepub?

D.O.: Pe lângă filme de scurtmetraj și lungmetraj ficțiune avem și documentare, iar în viitorul apropiat ne dorim să includem și filme de animație. În încercarea noastră de a conecta cât mai mult publicul online cu filmele disponibile pe platformă și de a stârni o oarecare curiozitate în ceea ce le privește, includem, pe lângă tradiționalele trailere, și video-uri de making of, scene din filme, scene care au căzut la montaj, interviuri, materiale ce le  primim de la producători.

R.: Cărui public va adresați cu această platformă? Considerați că publicul care nu merge în cinematografe sau la festivaluri să vadă filme românești va opta, în schimb, să le vadă online?

D.O.: CINEPUB se adresează iubitorilor și creatorilor de film românesc, prin intermediul platformei propunându-ne să creăm o comunitate de iubitori de film. Astfel că, promovând această platformă accesibilă în mod gratuit, am făcut un prim pas în apropierea publicului de filmul autohton, public pe care sperăm să-l ținem aproape venind cu filme noi săptămânal. Și, pe viitor, sperăm ca demersul nostru să aibă un efect pozitiv în ceea ce privește deschiderea publicului de a merge la cinematograf pentru a vedea ultimele producții românești, atunci când acestea sunt lansate pe plan național.

R.: Cum s-a ajuns la numele platformei Cinepub? Au existat și alte variante?

Platforma și-a primit numele acum mult timp, pe când se încerca o anumită conexiune între cinema și publicitate, să nu uităm că în spatele proiectului se găsește GAV (agenție de comunicare și publicitate, care a produs și filmul Tatăl Fantomă în regia lui Lucian Georgescu), însă asocierea cu lumea publicității s-a pierdut, fiind acum un loc public de văzut filme.

 [stextbox id=”custom”]

10527739_530688613720207_6896577785675424235_nDorina Oarga este ardeleancă, a absolvit Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Geografie- dublă specializare Geografie-Engleză, și, imediat după absolvirea facultății, în 2007, s-a mutat la București din motive personale. Încă din vara lui 2007 a început o colaborare cu lumea filmului, în calitate de Project Manager pentru atelierul de film documentar Aristoteles, organizat în parteneriat cu canalul franco-german ARTE. A urmat apoi o colaborare cu Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), colaborare care continuă și astăzi (International Relations), ocupându-se de invitații străini din industria cinematografică (reprezentanți de festivaluri de film din lumea întreagă, sales agents, distribuitori etc.). De-a lungul anilor, s-a implicat în proiecte, atât în țară, cât și în străinătate, care i-au fost și încă îi sunt foarte dragi. „E oarecum o regulă de-a mea personală, și anume să mă implic doar în proiecte în care cred, căci astfel gradul de implicare și dedicare va fi de 100 %. Orice proiect nou vine cu o provocare nouă, altă abordare, oameni noi, cerințe noi, aceasta poate fi poate partea cea mai dificilă, însă e și cea mai utilă, căci ajută la dezvoltarea ta ca individ. Și evident, succesul proiectului e eticheta pe care tu, ca manager de proiect, o primești la final”, este de părere Dorina Oarga.

[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu