Patinatorii ruşi, din nou pe gheaţă „de Gilău” în faţa clujenilor
Primul ansamblu de balet pe gheață din lume, Ansamblul de Stat al Baletului pe Gheață din Sankt Petersburg, revine la Cluj-Napoca pentru al treilea an consecutiv. Cei 40 de balerini-patinatori au pregătit un spectacol în premieră în România: „Frumoasa din pădurea adormită”, pe muzica lui Piotr Ilici Ceaikovski, unde mișcările grațioase, săriturile spectaculoase și costumele impresionante vor crea o seară cu adevărat magică.
Datorită succesului înregistrat în anii trecuți, organizatorii au pregătit și de această dată două reprezentații – în 17 ianuarie, de la ora 17.00 și de la ora 20.00. Pe scena Operei Naționale se vor instala peste două tone de gheață, care le vor permite artiștilor să evolueze în aceleași condiții ca și pe un patinoar. Piruete, sărituri Axel, salturi Rittberger și dublu Lutz – toate acestea vor putea fi văzute în spectacolul balerinilor-patinatori.
Gheaţă „de Gilău”
Ca în fiecare an, ringul de gheaţă pe care vor evolua artiştii va fi pregătit cu o noapte înaintea celor două spectacole, printr-o muncă de echipă între reprezentanţii companiei de balet şi firma Ice Events din Gilău. Deşi anul trecut cantitatea de gheaţă produsă a fost de patru ori mai mare, producerea ei anul acesta a necesitat acelaşi proces. Primul pas în efectuarea gheţii pisate este producerea gheţii într-o maşină cu o capacitate de 500-600 de kilograme în 24 de ore. Din buncărul care la sfârşitul unei zile este plin de cuburi, gheaţa este transportată la maşina de pisat, păstrată într-o camera frigorifică la o temperatură de -10 grade pentru a-şi menţine starea uscată. Gheaţa trebuie să fie foarte rece pentru a evita transformarea acesteia în bulgări de gheaţă.După ce este pisată, gheaţa este ambalată în saci, care cântăresc fiecare 12 kilograme, paletată şi depozitată în buncăr. O tonă de gheaţă pisată este alcătuită din 84 de saci. Acolo vin ruşii care au un fel de prelată cu un sistem în circuit care se răcesc foarte tare. Se pune apoi un strat de gheaţă pisată, se adaugă cu furtunul apă şi prin acest proces se îngheaţă foarte repede. „În momentul în care transportăm gheaţa la destinaţie, respectiv la locul de desfăşurare a spectacolului, rolul nostru se încheie. Mai departe intervin ruşii care au un fel de prelată cu un sistem în circuit care se răceşte foarte tare. Este aşezat stratul de gheaţă pisată, se adaugă cu furtunul apă şi prin acest proces se îngheaţă foarte repede. După terminarea spectacolului instalaţia este pornită în sens invers, pe topire astfel încât apa să fie pompată afară”, explică George Lian Pop, reprezentant IceEvents.
Performanţă rusească
Ansamblul de Stat al Baletului pe Gheață din St. Petersburg a fost înființat în 1967 de către coregraful Konstantin Boyarsky, combinând pentru prima dată în lume baletul clasic cu patinajul artistic. Singurul ansamblu de balet pe gheață cu drepturi pentru această denumire este condus în prezent de directorul artistic Konstantin Rassadin, artist emerit al Rusiei și fost solist al Mariinsky Ballet, elev al lui Rudolf Nuriev. Ca balerin, Rassadin a dansat alături de nume precum Mihail Barisnikov și Natalia Makarova. Directorul muzical și unul dintre fondatorii baletului este Leo Korkin, dirijor ce a condus și orchestra simfonică a Academiei din Sankt Petersburg. Ansamblul numără peste 40 de balerini patinatori, mulți campioni europeni, mondiali sau olimpici la patinaj artistic, majoritatea maeștri ai sportului în Rusia. Din 1995, ansamblul a susținut sute de reprezentanții pe scene de operă și teatru din întreaga lume.„La baletul pe patine vorbim de artă, așa cum este și la baletul pe poante. Aspectul clasic unifică aceste două genuri de spectacol, iar partea artistică primează și la baletul pe patine, unde respectăm toate canoanele baletului, integrând în coregrafie elemente spectaculoase de patinaj artistic. Patinatorii care ajung la ansamblul nostru se pregătesc intensiv cel puțin doi ani înainte de a apărea în fața spectatorilor și își schimbă modul în care se raportează la reprezentația lor: alte scopuri, altă dorință de a performa”, explică Konstantin Rassadin.
Afacere din gheaţă
Într-un business precum cel dezvoltat în Gilău trebuie să ai experienţă, continuitate şi clienţi pentru a avea şi rezultatele financiare dorite. În urmă cu şapte ani George Lian Pop a pus bazele afacerii sale într-un garaj din Gheorgheni după ce a lucrat la un club de golf în SUA. Astăzi, împreună cu o echipă formată din aproximativ zece persoane George Lian Pop deţine singura firmă din ţară care realizează sculpturi din gheaţă de dimensiuni şi forme variate pentru diferite evenimente şi care poate asigura gheaţă pisată pentru spectacole pe gheaţă de anvergură. Începutul afacerii sale nu a fost unul deloc uşor, îşi aminteşte George Lian Pop şi mărturiseşte că foarte mult a contat ajutorul financiar de care a dispus la acea vreme. „Toate le începi cu stângul, nu ştii de unde să procuri una, alta, toate le iei la preţ dublu sau triplu şi lumea profită de tine atunci când te vede începător. În plus, nici la ora actuală nu ai de unde să cumperi din România ceva. Nici pungile în care se fac blocurile de gheaţă nu le putem cumpăra din România. De aici cumpărăm doar curentul. Atât”, precizează George Lian Pop.
Condiţii speciale
Deşi în România sculpurile în gheaţă sunt încă o noutate, există ţări precum Polonia în care acest business-ul s-a dezvoltat de cel puţin 20 de ani. „În România tot business-ul se ridică la câteva sute de mii de euro. În străinătate se investesc milioane de euro. Momentan, în România, sculpturile din gheaţă la nunţi sau la alte evenimente sunt încă exclusiviste. Sculpturile se produc cu bani foarte mulţi şi nu îşi permite toată lumea. Producându-se greu, condiţiile de transport sunt speciale, cele de montare sunt speciale şi toate costă. Unei persoane fizice i se pare mult ca o sculptură să coste 200-300 de euro pe lângă alte cheltuieli pe care le implică o nuntă”, precizează George Pop. Potrivit acestuia, când va creşte numărul de persoane care îşi permit să cumpere astfel de lucrări, atunci va creşte şi business-ul şi vor apărea şi expoziţiile de sculpturi precum cele organizate la târgurile internaţionale. „Acum, fiecare bloc de gheaţă dus la o expoziţie trebuie plătit de cineva. Deşi nu ne place să recunoaştem, în acest moment totul ţine de bani”, spune managerul IceEvents. La realizarea unei sculpturi este nevoie de personal calificat şi uneori multe ore de muncă . Producţia unui bloc perfect translucid dureaza între trei şi patru zile iar compoziţia şi structura gheţii este supravegheată 24 de ore din 24.
Pregătirea blocurilor de gheaţă pentru sezonul următor, când încep târgurile de nunţi, precum şi întocmirea schiţelor pentru viitoarele sculpturi, acestea sunt activităţile pe care le desfăşoară în aceste zile echipa „fabricii” de producere a gheţii din Gilău. „Anul trecut am făcut un record mondial prin realizarea primului magazin de gheaţă din lume, la Bucureşti. Pentru acest magazin s-au folosit 70 de tone de gheaţă şi am lucrat toată vara”, a declarat pentru Transilvania Reporter George Lian Pop. Potrivit acestuia, lumea în provincie se uită altfel la bani faţă de clienţii din Bucureşti şi de aceea majoritatea cererilor vin din acea parte a ţării, dar şi din zona Braşovului.