Invitaţie la Operă: ”Tannhauser” de Richard Wagner, pe scena clujeană
Opera Națională Română îi aşteaptă pe clujeni duminică, 12 ianuarie, de la ora 18.30 la spectacolul ”Tannhauser” de Richard Wagner, o operă în trei acte interpretată în limba germană
Libretul de Richard Wagner inspirat de legenda despre întrecerile cântăreţilor de la Wartburg şi legenda cavalerului Tannhäuser. Premiera Tannhäuser a avut loc la 19 octombrie 1845 la Dresda. Această variantă a suferit modificări majore înainte de montarea pentru Paris Opéra. Premiera versiunii pentru Paris a avut loc în 1861, fiind însă primită foarte negativ de public, iar după trei reprezentații a fost retrasă de compozitor. În prezent se montează ambele versiuni. La Opera Naţională Română Cluj-Napoca premiera operei Tannhäuser a avut loc la 16 martie 1921.
Acțiunea se petrece în secolul al XIII-lea în apropiere de castelul Wartburg, reşedinţa landgrafului Turingiei. La Wartburg cavalerii-trubaduri celebrau poezia și muzica, participând la competiții unde își dovedeau măiestria în arta cântecului. În apropierea castelului se află Muntele lui Venus, unde zeița iubirii, înconjurată de nimfe și sirene îi atrage pe cavalerii de la Wartburg, ținându-i captivi grație farmecelor sale. Uvertura conține deja și desfășoară întreaga istorie a operei, fiind construită în jurul a trei episoade esențiale. Primele acorduri introduc motivul corului pelerinilor, întâi liniştit, ca şi cum ar fi purtat de departe, treptat amplificat, iar după un moment culminant de apogeu, intensitatea acestuia scade progresiv, lăsând treptat să se insinueze motivul muzical al seducției lui Venus, creând o intensitate dramatică prin contrastul puternic al acestei alăturări.
Intensitatea este amplificată prin motivul cântecului pasional prin care Tannhäuser evocă farmecele zeiței iubirii, orchestrația atingând un grad de tensiune copleşitor prin tumultul şi forța muzicii ce însoţeşte amenințările cavalerilor şi ale landgrafului. Este foarte important rolul motivelor muzicale în stabilirea unor asocieri și conexiuni narative, în introducerea unor momente sau personaje și în nuanțarea fiecărui episod. Tannhäuser este omul modern dezorientat, care, în căutarea unui echilibru afectiv, rămâne mereu neîmplinit, suspendat între salvare și damnare, între paradis şi infern.