În căutarea diversificării publicului: Solidaritate între scena artistică independentă și teatrele de stat din Cluj

Foto: Robert Puțeanu

Dacă în urmă cu trei ani mișcarea artistică independentă din Cluj se întâlnea la discuții pentru găsirea unor soluții de „funcționare” pe o scenă concurențială, cu finanțare nesigură, astăzi trei companii independente de teatru și artă performativă, alături de cele două teatre de stat din oraș s-au solidarizat într-un parteneriat unic din care să aibă atât ele, cât și publicul de câștigat.  

În 2014, regizorul Cristian Nedea le recomanda companiilor de teatru independente să avanseze spre centru şi să nu se retragă spre periferie. „De ce să nu vă întoarceţi voi în centru?Lăsaţi instituţiile statului să meargă la periferie pentru că ele au bani. Nu ţine de piaţa imobiliară, ci de ce vrei tu ca actor. De ce urmăriţi un public ţintă?De ce nu vă propuneţi să jucaţi pentru 1000 de persoane, nu pentru 30 de persoane?”, i-a încurajat atunci regizorul Cristian Nedea pe tinerii reprezentanţi ai companiilor independente. „Legenda că în România nu există solidaritate este falsă. Nu trebuie să ne iubim, ci trebuie să lucrăm împreună”, le recomanda „independenților”, în cadrul aceleiași întâlniri, criticul de teatru Miruna Runcan.

Astfel, pornind de la nevoia sectorului independent de a-și identifica propriile probleme legate de publicul care frecventează spectacolele și de a găsi metode de a se apropia de categorii diverse de public, cinci instituții și organizații de artele spectacolului din Cluj au creat o platformă online pentru a veni în ajutorul publicului iubitor de teatru. Reactor de creație și experiment, Teatrul Maghiar de Stat, Fabrica de Pensule și organizațiile din Studioul Fabricii: ColectivA și GroundFloor Group, Teatrul Național Lucian Blaga, ZUG.zone și Compania Váróterem Projekt vor avea un scop comun începând de astăzi, 26 septembrie, respectiv de a prezenta pe platforma teatruincluj.ro calendarul comun al spectacolelor de teatru din Cluj.

„Calendarul este unul comun, accesibil celor care vor să meargă la teatru și nu știu ce să aleagă. Pe platformă sunt oferite informații de bază legate de spectacolele produse de cele cinci instituții și organizații partenere. Un alt instrument important al proiectului este Cardul spectatorului dependent de teatru, prin care propunem publicului să vizioneze pe bază de bilet cinci spectacole, în cele cinci spații de teatru, urmând ca al șaselea spectacol să îl poată viziona gratuit. Cardul va fi ștampilat la fiecare reprezentație și poate fi folosit pe durata stagiunii 2017/2018. Fiecare din cele cinci instituții are două persoane care se ocupă de dezvoltarea publicului și de comunicare”, a precizat Kinga Kelemen, coordonator proiect.

Până în prezent au fost emise 5000 de carduri care urmează să fie împărțite publicului de teatru în perioada următoare.

Platforma online și cardul au scopul principal de a ghida publicul obișnuit cu spectacolele celor două mari teatre din Cluj, Teatrul Național și Teatrul Maghiar de Stat, spre zona de teatru independent, dar și de a familiariza spectatorii care frecventează teatrele independente cu spectacolele teatrelor de stat. Proiectul presupune strict o colaborare între instituții în relație cu publicul și, ca urmare, nu vor fi produse spectacole în baza acestui parteneriat.

„Asocierea aceasta este foarte importantă pentru noi, operatorii culturali independenți, în încercarea de a câștiga teren și validare în rândul publicului. Sperăm să dezvoltăm în acest fel un public comun care să ne cunoască, să nu mai existe incertitudine cu privire la ceea ce facem și cu ce ne ocupăm. Este o punere în comun a resurselor, până la urmă. Dincolo de scopul fiecărei organizații, de a se perfecționa, este și scopul comun de a promova teatrul”, a precizat Oana Mardare, actriță și cofondator al spațiului Reactor de creație și experiment.

Mai multe informații despre rolul platformei și despre spectacolele și premierele de teatru din următoarea perioadă pot fi accesate pe site-ul teatruincluj.ro.

„Este foarte important ca marile instituții cu vizibilitate să susțină și să îi încurajeze atât pe cei care fac teatru din pasiune, cât și publicul care nu cunoaște foarte bine zona teatrală clujeană. Este la fel de important ca publicul să aibă un termen de comparație, să aibă acces și la aceste direcții de teatru-laborator pe care le pun la dispoziție teatrele independente. Atât cât ne permit resursele, pentru că suntem într-o criză groaznică în acest moment, vom susține cât se poate această acțiune”, a spus Ștefana Pop-Curșeu, director artistic al Teatrului Național din Cluj.

„De ajutor pentru ambele tipuri de instituții ar fi colaborarea în termeni de co-producții”, a adăugat Miki Braniște manager cultural la Fabrica de Pensule din Cluj. Miki Braniște a mai semnalat și principalele probleme cu care se confruntă în acest moment scena artistică independentă din Cluj, respectiv accesul la resurse financiare, accesul la resurse umane și procesul de gentrificare. În prezent, Fabrica de Pensule din Cluj trece printr-un proces de reamenajare a spațiilor, ceea ce i-a determinat pe mulți artiști să-și părăsească atelierele pentru a-și putea continua activitatea.

[stextbox id=’custom’]Proiectul este derulat de Fabrica de Pensule în parteneriat cu organizațiile participante, co-finanțat de AFCN și Primăria Cluj-Napoca.[/stextbox]

Conferința a fost un prilej pentru a prezenta și cele trei premiere care vor avea loc săptămâna aceasta la companiile independente din Cluj. La Reactor de creație și experiment va avea loc premiera spectacolului semnat de David Schwartz cu titlul «Miracolul de la Cluj» (27 și 28 septembrie, orele 20.00) care pleacă de la scandalul mediatic legat de schema piramidală CARITAS şi mărturiile persoanelor direct implicate în această poveste.

ColectivA prezintă la Fabrica de Pensule spectacolul «Sclavi» (28 si 29 septembrie, orele 20.00), după un text de Maria Manolescu, în regia lui Theodor-Cristian Popescu, un spectacol inspirat de recentele cazuri descoperite în România despre sclavia modernă.

Compania Váróterem Project propune pentru 29 și 30 septembrie orele 20.00 spectacolul«Unpredicted», în regia lui Ferenc Sinkó, un spectacol fără text, despre care autorii spun că va fi exact ceea ce propune titlul: imprevizibil.

Distribuie:

Postaţi un comentariu