Gianina Cărbunariu, regizor: Trăim o cenzură economică mult mai subtilă şi mai perversă decât cea comunistă

Festivalul Temps d’Images a inaugurat luni conceptul de artist asociat al festivalului printr-o întâlnire cu regizorul şi dramaturgul Giannia Cărbunariu. Câştigându-şi notorietatea cu mai multe spectacole care pun în discuţie problematici ale societăţii româneşti de multe ori ignorate sau negljate de societatea civilă, Gianina Cărbunariu prezintă la Cluj, în cadrul Temps d’Images, spectacolul  De vânzare.

La întâlnirea cu publicul, moderată de criticul de teatru Oana Cristea Grigorescu, Gianina Cărbunariu a explicat ce a stat la baza alegerii tematicii spectacolului prezentat la Cluj.

„Eu nu reuşesc să înţeleg cum poţi să creezi ceva în afara unui context sau în afara unei realităţi. Cum se poate să faci artă în afara sesizării şi înţelegerii unui context în care tu trăieşti. Eu am rezerve că se poate întâmpla asta. Mie mi se întâmplă foarte rar să scriu un text pentru cineva. De obicei îmi fac un spectacol şi de multe ori se înâmplă ca textul să fie terminat doar la premieră. Spectacolele mele folosesc textul foarte mult, dar încep rar repetiţiile cu un text. Pornesc de la o temă, pornesc cu o perioadă de documentare”, a precizat Gianina Cărbunariu cu referire la spectacolul De vânzare/For sale, care tratează tema acaparării de terenuri. „Felul în care se cumpără terenuri în România este comparabil cu ce se întâmplă în Africa. Ne priveşte în mod direct faptul că în loc să avem un anumit tip de hrană vom avea hrană cultivată pe suprafeţe mari cu pesticidele de rigoare şi cu tot ceea ce înseamnă în timp efecte asupra sănătăţii şi a mediului. Ce m-a interesat special în acest proiect a fost ce se întâmplă cu oamenii care vor cădea primii în lupta asta”, a precizat Gianina Cărbunariu.

„Oamenii doresc adevărul, însă aici ar trebui ca instituţiile statului să îşi facă datoria. Eu nu sunt DNA. În timpul documentării pentru spectacole întâlnim oameni care ne spun că trebuie să chemăm DNA-ul”, Gianina Cărbunariu

Artista a mărturisit că spectacolul „Roşia Montană pe linie fizică şi pe linie politică”, realizat în 2010, a fost un alt spectacol cu efecte în societate, dar care s-a jucat foarte puţin.  „Trăim o cenzură economică mult mai subtilă şi mai perversă decât cea comunistă care zicea că un anumit spectacol de mâine nu se mai joacă. Asta se întâmplă în cadru instituţional. În mediul independent intervine problema economică, dar se poate lupta cu ea. De exemplu, spectacolul 20/20 din 2009 s-a jucat destul de mult. Eu nu încerc să transpun pe scenă felii de viaţă, ci mă interesează să traduc setimentul pe care îl am în momentul în care mă întâlnesc cu o realitate. În cazul  spectacolului despre Roşia Montană am fost foarte tulburaţi cât am stat acolo pentru documentare”, a spus regizoarea. Aceasta este de părere că teatrul nu poate de unul singur să producă schimbări în societate, în schimb oamenii care ies în stradă pot să facă lucrul acesta. „Eu nu pot să spun că sunt un activist. Eu nu vreau să fac un teatru pus în slujba cuiva, nici măcar în slujba unui tip de activism. Pe mine mă interesează oamenii. În cazul spectacolului despre Roşia Montană au fost activişti revoltaţi de anumite critici pe care le aduceam activiştilor. Eu nu-mi asum asta, ci îmi asum altceva. Să mă întâlnesc cu o realitate şi să exprim ceea ce cred eu despre ea. M-aş îndrepta mai degrabă spre un tip de anarhism estetic, nu spre unul activist”, a explicat Gianina Cărbunariu.

Spectacolul „De vânzare” este programat în data de 11 noiembrie, de la orele 18.00 şi 21.00, în Sala Studio a Teatrului Maghiar de Stat Cluj.

 

Gianina Cărbunariu este regizor și dramaturg. Spectacole recente: Solitaritate, co-produs de Teatrul Național din Sibiu, Teatrul Național din Bruxelles și Festivalul Avignon și prezentat în selecția oficială Avignon 2014; Tipografic Majuscul – o producție dramAcum și Festivalul Nitra din Slovacia în parteneriat cu Teatrul Odeon în proiectul Parallel Lives – 20th Century Through the Eyes of Secret Police.


Publicitate

Postaţi un comentariu