Gara Mică din Cluj, reactivată de Reborn Bicycles: biciclete recondiționate, proză scurtă și street art, într-o singură seară

Foto: Dan Bodea

Pasionații de biciclete din oraș și nu numai au animat pentru o seară Gara Mică din Cluj în cadrul unui nou eveniment care a reactivat spațiul părăsit și neutilizat al gării. Evenimentul a fost posibil la invitația grupulului de inițiativă Gara Mică și face parte dintr-o serie de activități desfășurate timp de o lună în acest spațiu abandonat cu scopul de a-i conferi o nouă funcționalitate. Evenimentele sunt reunite sub numele proiectului „Spațiul cultural Gara Mică”.

Gazdele evenimentului de joi au fost Bogdan Vrabie și Bogdan Greab, mințile creative din spatele proiectului Reborn Bicycles, un atelier de recondiționare a bicicletelor, unic în Cluj, cu identitate proprie, dedicat celor care caută ca bicicleta lor să transmită o emoție, care văd în ea un obiect prețios, nu doar un mijloc de deplasare. „Reborn nu e însă pentru oricine, iar asta n-are legătură cu banii sau fițele. Putem lucra doar pentru clienții cu care reușim să ne conectăm. Trebuie să-i anime aceeași dorință de-a ieși din serie, aceeași apreciere față de ceva custom-izat”, explică cei doi prieteni.

Astfel, cei care au pășit joi seară pragul Gării Mici au găsit acolo câteva dintre bicicletele construite de băieții de la Reborn Bicycles, au putut admira o expoziție foto cu și mai multe proiecte fotografiate de Dorin Bonta Bonta, Vlad Cupşa, Sandra Sa și Rares Nistor și au putut vedea, de asemenea, două biciclete concept, una care a fost vopsită live de artistul Kero Zen și o alta acoperită cu text de prozatorul Mihai Mateiu. Muzica a fost asigurată de Bogdan Octav Rakolcza.

Reborn at Gara Mică a fost un eveniment susținut de Festivalul ZAIN - Design Expressions 2016/Foto: Dan Bodea

Reborn at Gara Mică a fost un eveniment susținut de Festivalul ZAIN – Design Expressions 2016/Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Evenimentul Reborn la Gara mică a reprezentat de fapt ieșirea celor doi tineri creativi din atelierul lor de biciclete. Pasiunea lor mocnită s-a concretizat în urmă cu patru ani în proiectul Reborn Bicycles și de atunci cei doi încearcă să se dedice la modul cel mai serios acestui proiect și să îl transforme într-un stil de viață.

„Tot timpul mi-am dorit să creez eu singur un lucru, dar am fost prins în tot felul de joburi. Am făcut trei ani de Medicină la Târgu Mureș, apoi Facultatea de Biologie și Geologie la Cluj, am lucrat într-un spital din Târgu Mureș, am fost plecat un an de țară, am făcut și muncă de barman. Dar visul meu era să am un proiect al meu, să nu mai depind de un program. De fapt să nu mai depind de nimeni. Reborn Bicycles a venit foarte natural pentru că atât eu, cât și Bogdan, colegul meu, ne dăm pe bicicletă de când ne știm. Aveam o bicicletă comună la Târgu Mureș pe care o țineam legată în oraș, cheia o puneam sub șa și când aveam nevoie ne foloseam fiecare de ea. Acest proiect a venit și din nevoia de a ne exprima. Deși sunt enorm de multe ore de muncă și ne ocupă aproape tot timpul, la finalul unei recondiționări ne oprim cinci secunde, stăm jos pe canapea și zicem: măi, cred că a meritat”, a precizat Bogdan Vrabie pentru Transilvania Reporter.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Pe parcursul celor patru ani de când au tot „meșterit” biciclete, cei doi prieteni au învățat foarte multe. Au descoperit tot felul de metode de vopsit, și-au creat relații la alte ateliere de biciclete din oraș și din țară pentru a-și achiziționa piese și au trecut prin mai multe spații industriale până să își găsească sediul atelierului. În prezent, băieții pot fi găsiți la atelierul lor din Fabrica Unirea, în Piața 1 Mai. „Bicicletele sunt de obicei proiecte făcute pentru clienții noștri care vor să le transformăm bicicletele. Cu bugetul este cel mai greu tot timpul. Este greu să explici oamenilor câte ore de muncă necesită o recondiționare și câtă migală. Dar lumea începe să ne cunoască și să știe atunci când o vede pe stradă că bicicleta a fost personalizată în atelierul nostru”, explică Bogdan Vrabie. Costul unei biciclete recondiționate poate ajunge de la „zero la Doamne ajută”, glumește Bogdan Vrabie. Depinde de piese, spune el. Poate sări de prețul de 2000 de euro, dar în medie 2000-2500 lei costă o recondiționare. „E greu să trăim doar din asta pentru că nu există o constanță a comenzilor, dar și pentru că toată lumea caută biciclete ieftine, cu 200 de lei. Reborn Bicycles este un proiect foarte drag nouă și bucuria de a crea ceva este extraordinară. Încercăm să încurajăm deplasarea pe bicicletă cât mai mult, în așa fel încât să identifice lumea bicicleta cu un stil de viață”, explică Bogdan Vrabie.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Inițiativa Reborn la Gara Mică a implicat multe ore de muncă. Cele 20 de biciclete expuse, fiecare cu identitatea ei și cu o poveste în spate, au fost adunate de la foștii clienți ai atelierului, și apoi pregătite pentru eveniment. Pentru cei doi inițiatori ai evenimentului, ieșirea din atelier nu a fost suficientă, ci au dorit o întâlnire a comunității iubitorilor de biciclete și a celor care apreciază un lucru făcut cu pasiune. Astfel, s-au gândit la o colaborare și cei mai potriviți ideii lor au fost prozatorul Mihai Mateiu și artistul stradal Kero Zen.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Cei de la Reborn Bicycles sunt prietenii mei și mi-a plăcut foarte mult provocarea pe care mi-au înaintat-o, aceea de a pregăti pentru acest eveniment o bicicletă cu poveste. Scriind proză scurtă, mi-a plăcut contextul de a mă încadra într-un număr de cuvinte și un anumit spațiu. Textul reprezintă de fapt o voce a bicicletei care vorbește despre diverse zone din oraș. Asta mi-a dat ocazia să scriu textul în paragrafe scurte, pe zece spații oferite de cadrul bicicletei, care pot fi citite în orice ordine. O poveste cap-coadă ar fi fost greu de urmărit. Așa că bicicleta vorbește despre zece experiențe de a fi bicicletă în oraș. Textul l-am gândit special pentru acest eveniment pentru că nu am avut niciodată un text în care naratorul să fie o bicicletă. Mă bucur să văd că se întâmplă astfel de evenimente. Băieții de le Reborn Bicycles au umplut spațiul Gării Mici cu ceva foarte consistent și coerent. Este foarte multă creativitate și muncă manuală în spatele acestor biciclete și cel mai important consider faptul că ei vorbesc prin ceea ce fac despre o cultură a bicicletei, nu doar ca mijloc de locomoție, ci ca reprezentare a orașului, a spațiului public”, a declarat prozatorul Mihai Mateiu.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

La rândul său, artistul stradal Kero Zen a încercat să imprime o viziune proprie asupra unui cadru de bicicletă pus la dispoziție de băieții de la Reborn Bicycles, prin acoperirea acestuia de culoare. Reprezentația a fost live și a durat în jur de 40 de minute, iar rezultatul a fost, cum altfel decât unul…colorat.

„Am apelat la teoria culorilor propusă de Goethe, conform căreia între culori trebuie să se creeze un raport, trebuie să existe o stare. Toată ideea acestui eveniment a fost să ne inspirăm unul pe altul și în acest caz m-au ajutat și sunetele produse de Bogdan Octav Rakolcza. Am mai făcut astfel de experimente și stilul acesta crazy, cu multe culori l-am folosit și la vopsitul pe trenuri. Ca și cromatică sau estetică, pe un cadru de bicicletă ești limitat. Ideea picurilor gold n-am mai aplicat-o, dar m-am gândit că ar arăta bine. E chestia de WOW, de a nu fi boring. Pe un cadru așa limitat nu poți face multă creație, nu poți să spui o poveste, dar te poți juca cu puterea culorilor. Limbajul transcrie ce culoare vine lângă cealaltă și ce stare creează”, a precizat Kero la finalul reprezentației live.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

În imagine,   o bicicletă care provine din Olanda și care a ajuns la băieții de la Reborn Bicycles ruginită de ploaie,   lăsată în paragină. „Am încercat să păstrăm pe ea tot ce înseamnă piese originale. Într-un final bicicleta a fost oferită cadou unei persoane care este designer vestimentar. Am „livrat” cât am putut de bine”,   Bogdan Greab. Foto: Dan Bodea

În imagine, o bicicletă care provine din Olanda și care a ajuns la băieții de la Reborn Bicycles ruginită de ploaie, lăsată în paragină. „Am încercat să păstrăm pe ea tot ce înseamnă piese originale. Într-un final bicicleta a fost oferită cadou unei persoane care este designer vestimentar. Am „livrat” cât am putut de bine”, Bogdan Greab. Foto: Dan Bodea

„Bicicleta poate fi foarte scumpă, foarte ieftină, dar important de știut este că o poți personaliza când vrei. Asta am vrut să facem în seara asta. Să explicăm oamenilor că bicicletele pot fi reflexia lor. Fiecare bicicletă este un caracter aparte, are câte puțin din proprietarul lor. Ar fi ideal să putem trăi din ceea ce facem acum, dar din păcate România nu este foarte dezvoltată pe această piață. Totuși, lumea devine din ce în ce mai receptivă la mesajul pe care vrem să îl transmitem noi”, a spus Bogdan Greab, artist experimental și grafician, membru al echipei Reborn Bicycles.

 


Publicitate

Postaţi un comentariu